2 585 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Dubbla jordfelsbrytare?
Börjar bli mörkt ute, så jag vill koppla på utebelysningen.
Senast vi kom hem efter en semester hade jordfelsbrytaren löst ut, och allt i frysen var förstört. Tror det berodde på en skarvsladd som låg ute.
Vill undvika detta scenario igen, och vill därför ha en separat jordfelsbrytare till utebelysningen.
Måste jag koppla ur uttaget till utebelysningen från jordfelsbrytaren i centralen, eller kan man sätta en till i serie med lägre märkfelsström? Och sen lita på att det är den som löser ut och inte den i centralen?
Jag gissar att det inte funkar, men det vore ju smidigt om det var så...
Senast vi kom hem efter en semester hade jordfelsbrytaren löst ut, och allt i frysen var förstört. Tror det berodde på en skarvsladd som låg ute.
Vill undvika detta scenario igen, och vill därför ha en separat jordfelsbrytare till utebelysningen.
Måste jag koppla ur uttaget till utebelysningen från jordfelsbrytaren i centralen, eller kan man sätta en till i serie med lägre märkfelsström? Och sen lita på att det är den som löser ut och inte den i centralen?
Jag gissar att det inte funkar, men det vore ju smidigt om det var så...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Gruppen måste läggas utanför den bef. jordfelsbrytaren och läggas på en egen. Kanske en personskyddsautomat, vilket är en kombinerad JFB och säkring.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Sätt allt du har utomhus (uttag, belysning etc) på en egen JFB. Är det flera olika grupper så behöver du antingen en ny fyrpolig eller ett antal tvåpoliga/PSAer. Har du en normcentral med utrymme så är det ganska enkelt men kräver ändå lite ombyggnad. Har du en gängcentral kan det bli lite bökigare
Lagom kul nar det är beckmörkt i hela huset mitt i vintern. Sätt utomhusbelysning på en separat JFB och dela upp inomhuselen på minst två separata dito.yxis skrev:
Jag har en JFB för varje rad i centralen. Överskådligt och väldigt bra när det löser ut.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 354 inlägg
Eller *en* och fixa övervakningen på annat sätt, exv. genom att be grannen kolla att ytterbelysning/lampa i fönstret lyser, eller via villalarm. Något man ändå måste ha eftersom det kan bli strömlöst av andra skäl.
Klicka här för att svara