13 103 läst ·
48 svar
13k läst
48 svar
Dubbla Jordfelsbrytare. Vad gäller?
Det skulle vara en förbättring. Men det är ju inte så många grupper i undercentralen. Det går att lämna det som det är eller plocka bort jordfelsbrytaren ur undercentralen också. Den gör ingen nytta när huvudcentralen redan är skyddad av en annan. Båda kommer att lösa vid ett jordfel i undercentralen.U Uffe6 skrev:
Då är det bara att lägga om fas och nolla till före JFB vid det du kallar huvudcentralen om du vill. Så har du det så bra det går med förutsättningarna. Udda att det blivit så som du visar när den lilla centralen lagts till men inget förvånar längre.U Uffe6 skrev:
Nya frågetecken uppenbarar sig.
Är alla grupper i undercentralen på samma fas, eller skyddar den JFB'n bara en enda grupp?
Annars skulle jag inte röra något alls, utan låta den stora JFB i huvudcentralen skydda hela huset.
Att det sen finns en enda enfasgrupp som skyddas av först en 4-pol JFB och sen en 2pol JFB skulle jag skita i.
Men jag antar att den trepoliga 16A malmbergssäkringen skyddar ledningen till undercentralen, som verkar vara på 2,5 mm2.
Det finns då möjlighet att koppla om för att sätta den matningen innan JFB, men antagligen ska du då även komplettera med en 4-pol JFB i lilla centralen.
Är alla grupper i undercentralen på samma fas, eller skyddar den JFB'n bara en enda grupp?
Annars skulle jag inte röra något alls, utan låta den stora JFB i huvudcentralen skydda hela huset.
Att det sen finns en enda enfasgrupp som skyddas av först en 4-pol JFB och sen en 2pol JFB skulle jag skita i.
Men jag antar att den trepoliga 16A malmbergssäkringen skyddar ledningen till undercentralen, som verkar vara på 2,5 mm2.
Det finns då möjlighet att koppla om för att sätta den matningen innan JFB, men antagligen ska du då även komplettera med en 4-pol JFB i lilla centralen.
Den borde va på samma fas. IOM att det är en enskild 20A säkring. Ingen grupp vad jag kan se. Så undercentralens JFB borde kanske bara skydda en fas? Osäker… kan jag kolla det på ngt smidigt sätt?Mikael_L skrev:
Nej malmbergsgruppen går till bergvärmen. Den ligger utanför JFB:n därav att den sitter där till vänster.
På med glasögonen så ser du att den tvåpoliga JFB:n är för hela centralen som matas enfasigt. Säkringen nere jämte JFB där går enligt märkningen till VP.Mikael_L skrev:
Så nog kan TS koppla om fas-nolla till före JFB i matningsänden och få det helt ok så.
Du behöver inte ta fler rundor kring detta. Om du vill och arean är 6 mm2 för matningen kan du (åtminstone tumregelmässigt) lägga om det på så sätt som nämnts många gånger tidigare till separata JFB per central.U Uffe6 skrev:Den borde va på samma fas. IOM att det är en enskild 20A säkring. Ingen grupp vad jag kan se. Så undercentralens JFB borde kanske bara skydda en fas? Osäker… kan jag kolla det på ngt smidigt sätt?
Nej malmbergsgruppen går till bergvärmen. Den ligger utanför JFB:n därav att den sitter där till vänster.
Det kan vara så att den övre centralen matar en himla många lampor och uttag utomhus. Därför har man sett en högre risk att jfb ska bryta utan att släcka hela huset.A Avemo skrev: