Har precis tillträtt ett hus. Och undrar över elen. Elen är nydragen på entréplan och övervåning. Men är från 70-talet i källare.
Centralen är en gammal diazed-central (eller vad det nu kallas)
Sitter en undercentral på entréplan. En ”modern” med vippbryare.
Källarens central har en 20A propp upp till undercentralen. Undercentralen driver endas lampor och uttag på entréplan och övervåning. Inget annat (hela köket t.ex går från källarens central)
Det sitter dock en JFB i undercentralen.
Samt en JFB i centralen i källaren. Den i källaren är eftermonterad. Då den oxå är en ”modern” vippbrytare.
JFB i källaren ligger till vänster om huvudcentralen. Man har ”by passat” bergvärmepumpen samt kyl/frys från JFB (troligen för att inte loss värme och eller frysen stängs av om man är bortrest och JFB skulle lösa ut)
Är detta ok att ha två JFB’s? Några säger ja. Andra säger nej.
Jag säger har ingen aning
Tacksam för svar!
Centralen är en gammal diazed-central (eller vad det nu kallas)
Sitter en undercentral på entréplan. En ”modern” med vippbryare.
Källarens central har en 20A propp upp till undercentralen. Undercentralen driver endas lampor och uttag på entréplan och övervåning. Inget annat (hela köket t.ex går från källarens central)
Det sitter dock en JFB i undercentralen.
Samt en JFB i centralen i källaren. Den i källaren är eftermonterad. Då den oxå är en ”modern” vippbrytare.
JFB i källaren ligger till vänster om huvudcentralen. Man har ”by passat” bergvärmepumpen samt kyl/frys från JFB (troligen för att inte loss värme och eller frysen stängs av om man är bortrest och JFB skulle lösa ut)
Är detta ok att ha två JFB’s? Några säger ja. Andra säger nej.
Jag säger har ingen aning
Tacksam för svar!
Varför skulle det inte vara tillåtet med flera JFB? Du kan ha så många du har plats till.
Jag har 3st JFB i mitt hus: en för hela huset som går vidare till en i köket och en i badrummet.
Blir det fel i köket löser kökets och husets JFB ut samtidigt. Varför? Samma milliamperekänslighet. Jag skulle haft 30mA i köket och 300mA till huset.
Jag har 3st JFB i mitt hus: en för hela huset som går vidare till en i köket och en i badrummet.
Blir det fel i köket löser kökets och husets JFB ut samtidigt. Varför? Samma milliamperekänslighet. Jag skulle haft 30mA i köket och 300mA till huset.
Då har du upplagt för att enkelt separera så varje central bara lyder under sin JFB. Det är det rimliga och så det i majoriteten fall görs om inte utföraren oberoende proffs eller hempulare har huvudet under armen.U Uffe6 skrev:
//Sawsaw
Man vill alltså att respektive JFB skall lösa ut sin egen central och inget mer? Är det så du menar?GK100 skrev:
Det är ju enda orsaken att ha flera. För att inte släcka hela huset om en av dem löser. Det är inte ett formellt fel att ha jordfelsbrytarna efter varandra som du har. Men det är opraktiskt och det omintetgör poängen med att ha flera.U Uffe6 skrev:
Ja och du har ju då som sagt redan allt på plats för att åtminstone få en JFB per central. Sen kan man ibland resonera vidare med flera JFB och då fördelat i riskgrupper ihop med mer oviktiga delar tex utomhus och tvätt/tork osv och sen rena innedelar tillsammans med kyl/frys. Där kan man själv fritt värdera lite hur man vill göra men något i den stilen är praktiskt vettigt och med bra resultat gärna givetvis grundat i en väl underhållen anläggning..U Uffe6 skrev:
Som flera har skrivit.
Det är tillåtet och helt OK att ha flera JFB "efter varandra".
Men det är inget bra upplägg, för med flera i rad så blir inget säkrare, utan det blir bara att risken är större att allt blir strömlöst.
Det normala är att en JFB endast skyddar den central den är monterad i, ev bara vissa grupper i centralen, och det du har borde gå att koppla om så.
Ibland, i vissa situationer, kan man ha JFB efter varandra, och då sätter man en fördröjt (typ S), men det är ett specialfall som knappast är något för privatpersoner i villor att fundera över.
Det är tillåtet och helt OK att ha flera JFB "efter varandra".
Men det är inget bra upplägg, för med flera i rad så blir inget säkrare, utan det blir bara att risken är större att allt blir strömlöst.
Det normala är att en JFB endast skyddar den central den är monterad i, ev bara vissa grupper i centralen, och det du har borde gå att koppla om så.
Ibland, i vissa situationer, kan man ha JFB efter varandra, och då sätter man en fördröjt (typ S), men det är ett specialfall som knappast är något för privatpersoner i villor att fundera över.
Om du menar att den i huvudcentralen löser på allt i huvudcentralen men inte undercentralen är jag med. Och med undercentralen precis som du skrev. Värmepumpen kan vara bra att undanta. Kylskåpet skulle inte jag bry mig om att lägga utanför.U Uffe6 skrev: