Hej.
Ska skruva dit hammarband för entre´plan snart.
Källarn är uppmurad med Finja exakt 290mm och ska senare putsas ca 15mm både in och utvändigt.
Sista varvet är U-block där yttre delen av Uet är isolerat med en EPSremsa och inre delen armerad och gjuten,
Hammarbandet kommer fästas i betongen. Ska vara så enligt Finja. Men det blir ju ett överhäng utåt då, så jag tänkte som på bilden (ej skalenlig bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså lägga en 45x ? även på yttre delen av U-blocket. Väggens tyngd kommer ju mest på den, tycker jag...Den yttre tänkte jag bara fästa lite lätt och tänkte peta in 45 x 50 EPS mellan yttre-inre. Syllisolering under båda. "huvudhammarbandet" kommer ju sitta i betongen med M10 expandrar.
Golvbjälklaget är 45x220 som fästs med vinklar i "huvudhammarbandet"
Det jag funderar på är om jag ska gå upp i bredd på framförallt den yttreför att även "täcka" in de 15mm puts som kommer senare ? Huset växer ju några cm2 på det viset men bör inte spela någon roll, tänkte mest på putsen och ev. feltänkt av mig här på nåt annat ?
Jag har svårt att se några större för- eller nackdelar med någondera lösningen. Det är klart att det blir något enklare att putsa om hammarbanden skjuter ut 15 mm. Vad säger möss om EPS? Borde den inte vara täckt? Det finns alltid en massa möss på taken, i varje fall i lantliga miljöer.
Jag har svårt att se några större för- eller nackdelar med någondera lösningen. Det är klart att det blir något enklare att putsa om hammarbanden skjuter ut 15 mm. Vad säger möss om EPS? Borde den inte vara täckt? Det finns alltid en massa möss på taken, i varje fall i lantliga miljöer.
Möss gillar säkert EPS, men de bör inte komma åt den. Golvbjälklaget för entréplan står på hammarbandet. Museband bakom ytterpanelen. Den lilla 45 x 50 EPSen möter golvbjälklagets mineralullsisolering . plast o.s.v. Täcks alltså av resten av konstruktionen s.a.s.
Bilden är nog lite missvisande kom jag på nu. Det menas 45x90 eller 45x120 och 45x145 eller 45x170. inte de bredare ovanpå de smalare : )
Jag skulle snarare kalla det syllar än hammarband. Det var det senare som fick mig att associera till möss, men jag läste texten lite slarvigt. Många möss tar sig in via taken. Det inser man vid en takomläggning där det mesta man sopar bort är muslort... Då kan du stryka den invändningen. Jag förstod att du menade de dubblerade reglarna som alternativ. När jag nu förstår att det är en grund tycker jag nog att det är bra att syllen kragar ut 15 mm. Det blir en stabilare avslutning på putsen.