Har nyligen köpt mig en Electroluxspis (glaskeramikhäll) med dubbelzon på största plattan. 140mm 1000W samt 210mm 2200W.

Jag märkte snabbt att mina gjutjärnspannor blev torra i mitten och tänkte först att pannorna kanske inte hängde med i värmen. Så värmde de långsamt men ingen framgång.

När jag mäter med min inframätare så visar yttre ringen ca 130 grader när inre 140mm visar ca 200 grader. När plattan är uppåt 300grader på inre delen så är det nästan 100 grader skillnad mellan inre 140mm och yttre 210mm ring. Båda glöder dock lika rött..

I pannan blir det så klart samma värmespridning och därför ser det ut så här i mina pannor eftersom mitten blir så mycket varmare. De slår sig.

Är detta något man bör reklamera eller är dubbelplattor inte bättre på en spis för 6500kr? Har redan reklamerat en annan sak en gång....

Skärmavbild 2013-04-08 kl. 21.35.42.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Strålelement är strålelement
i stort sätt endast en tillverkare (ERGO)
dvs inget att göra
då har det ingen betydelse om spisen kostar 6000kr eller 15.000-.
 
Hade problemet inte funnits där om det istället varit induktion med dubbelzon? Detta påverkar ju resultatet enormt. Märkligt man inte kan ha jämnare fördelning av värme år 2013..

Det får mig också att ifrågasätta tester man gjort på stekpannor och dess värmefördelning. Jag gissar på att spisarna är större problem än pannan själv.. Det sjuka är att testlabbet säger det "kan" bero på det. Antar Le creuset betalade bäst ;)

http://hd.se/mer/2012/02/18/dyraste-stekpannan-samst-i-test/

Överlag är värmefördelningen mycket sämre än förra gången Testfakta testade stekpannor 2009. Då hade den sämsta pannan bara 20 graders skillnad, alltså bättre än den bästa pannan i årets test. Enligt Johanna Hallström kan det bero på att man använt induktionshäll den här gången – något som blivit allt vanligare i svenska kök.
 
Redigerat:
P
Det är väl klart att det finns plattor med mycket jämn värme att få tag på även i år.
Det är ingen kock som skulle acceptera något annat.
det är bara att lägga till lite pengar en nolla eller så.
frågan är om någon konsument är villig att betala för kvalitet?
tex står det två vitvaror bredvid varandra i affären och den ena kostar 5000kr medan den andra kostar 25000kr, vad väljer man? En spis är ju en spis eller hur? En kyl en kyl osv.
en polsk tillverkad spis är samma sak som en turkisk eller italiensk eller...
 
P
vem köper en kyl med grönsak/Rotfrukts lådorna längst ner där det är kallast? kanske samma som vill köpa svenskt och väljer en Husqvarna tillverkad i Polen.
vad händer om säljaren av spisen säger att alla spisarna tillverkas på samma fabrik och ingen värmer jämt vare sig på plattorna eller i ugnen?
jag tror att de flesta köper en eller flera vitvaror på utseendet passar ens inre estetik så att säga med den övertygelsen att en kyl är en kyl osv. många förutsätter antagligen att den senaste spisen är överlägsen den gamla svensktillverkade husqvarnan från 70-talet eller nått. mer än en gång har jag hört " jag skulle bara baka så jag köpte den billigaste" men just den ugnen var avsedd för den sydeuropeiska marknaden där man inte använder ugnen till att baka bröd och följaktligen funkar inte brödbaket.
 
electroluxaren skrev:
vem köper en kyl med grönsak/Rotfrukts lådorna längst ner där det är kallast? kanske samma som vill köpa svenskt och väljer en Husqvarna tillverkad i Polen.
vad händer om säljaren av spisen säger att alla spisarna tillverkas på samma fabrik och ingen värmer jämt vare sig på plattorna eller i ugnen?
jag tror att de flesta köper en eller flera vitvaror på utseendet passar ens inre estetik så att säga med den övertygelsen att en kyl är en kyl osv. många förutsätter antagligen att den senaste spisen är överlägsen den gamla svensktillverkade husqvarnan från 70-talet eller nått. mer än en gång har jag hört " jag skulle bara baka så jag köpte den billigaste" men just den ugnen var avsedd för den sydeuropeiska marknaden där man inte använder ugnen till att baka bröd och följaktligen funkar inte brödbaket.
Jag förstår helt vad du säger. En bra säljare kan sälja vilken skit som helst till den större delen av befolkningen. Men hur ska jag som kanske har vissa krav kunna sortera marknaden. Alla säger de är bäst, effektivast osv men det är ju inte så att jag kan köpa hem 5 spisar och testa dom 1 vecka. Oftast köper man vitvaror som grisen i säcken och det är ganska dyra pjäser så man står där och har svårt att komma loss om man inte kan tänka sig tappa massa 1000-lappar genom att sälja det någon vecka senare.

Med mycket prylar kan man läsa reviews. Men vem fasen gör tester på kylskåpet eller spisen? Helt omöjligt att sondera terrängen för mig som konsument. Tyvärr.
 
P
som konserverad gröt

men visst, de flesta provkör ju bilar innan de köper några så varför inte vitvaror
många byter dessutom bilar oftare än vitvaror.
Dessutom görs det service på bilar och dyra reparationer men inte på vitvaror?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.