Hej,

Jag skall lägga takpapp på ett tak med 38 graders lutning. Nu hade jag tänkt dubbelspika pappen, (alltså spika i den överliggande våden) men blir osäker om det är OK att göra så när taket sedan skall täckas med plan falsad plåt?
Om man inte dubbelspikar, hur göra?
Tacksam för svar.

Absolut inga synliga spik under plåten!!!
Du ska ha yap2200 godkänd papp med klisterkant, spika den klistrade pappen i sicksack mönster c:a cc100 mm, sedan klistra den övre pappen och fortsätt så uppåt.
I skarvar och vid hinder kan det vara gott med några spik synliga, klistra då lite asfaltskitt över spikskallen.
Lycka till :)

Tack för snabbt svar.
Jag hittade också fler trådar med liknande frågor, men... Kan jag lita på att bara klisterkanten håller mot stark vind (är på en ö och har bottenhavet rakt utanför)?

ja, plåten kommer ligga kloss an pappen när den läggs på så det behöver du inte oroa dig för. Om inte solen ligger på när du monterar pappen kan du ta en värme pistol och värma på klistret lite så fäster det snabbare (görs vanligtvis på vintern).
Själv pappade jag mitt tak under våren och skruvade fast brädor på skarvarna och använde de som stege för att tsa mig fram (mitt tak lutar 37,5 grader).

sambo-skivor2.JPG

Ja trappsteg vill jag ju ha, lutningen är inte alls rolig. Och så tar man bort brädorna precis före plåten skall på för att inte få läckage genom de hål som blir av att man skruvar genom pappen?

Ja precis, hålen som uppstod när brädorna skruvades bort tätade jag med asfaltsklister. Lite underligt tycker jag att plåtslagaren som ska lägga plåten inte har gett dig instruktioner om hur han vill ha det pappat.

Tack!!! för dina utförliga svar. Nu är jag fullständigt på banan. Jag gör som du gjorde.
Allt gott!

Är själv plåtslagare och har kommit till flera hus där ägaren har spikat synliga pappspik. INTE bra, spiken kan rida sig uppåt och ge synliga märken i plåten, vilket i längden KAN göra att det blir hål i plåten. Så spika inga synliga spik och se till att spikarna inte hamnar snett med huvudet...!

• Gilla
Perplexed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.