21 155 läst ·
23 svar
21k läst
23 svar
Dubbelgips eller OSB+gips?
Sådana dära fulknep på ni yrkesmän ägna er år....mr Z skrev:
Jag känner mig tryggare med osb eller plyfa som jag kan skruva riktiga skruvar i. Pluggar eller expanders går förr eller senare åt helvitta - och det är JAG som måste reda ut röran..... :
mr Z skrev:
Hur skruvar du plywooden mellan reglarna? Behövs det inte kortlingar att fästa plywooden i?
Du menar att du sågar till en plywoodskiva och placerar mellan reglarna. Sedan monterar du gipsen på vanligt sätt plus att du drar i några extra skruv genom gipsen mellan reglarna så att plywooden "hänger" i dessa skruvar? Verkar något tveksamt i sådant fall!?mr Z skrev:
Varför.....Du skall ju knappast hänga en bro i väggen. Mellan 2 reglar placeras en plywood säg 2,4 hög och 40 cm bred i denna sätter du säg hmm 15 skruvar...När du sedan skruvar fast en hmm hyllas konsoller i plywooden går skruven genom 2 lager gips och sitter i plywooden... Plywooden sitter i gipsen gipsen är skruvad i reglarna...Det är osannolikt att gipsen släpper...Det är osannolikt att plywooden letar sig igenom gipsen...Jag lovar....Lossnar det så har du slarvat med gipsskruvningen.....bay skrev:
Det är möjligt att det funkar med dubbel gips, men jag skulle i så fall såga till plywooden så den passar precis mellan reglarna och "skråskruva" den mot reglarna innan gipsen monterasmr Z skrev:Varför.....Du skall ju knappast hänga en bro i väggen. Mellan 2 reglar placeras en plywood säg 2,4 hög och 40 cm bred i denna sätter du säg hmm 15 skruvar...När du sedan skruvar fast en hmm hyllas konsoller i plywooden går skruven genom 2 lager gips och sitter i plywooden... Plywooden sitter i gipsen gipsen är skruvad i reglarna...Det är osannolikt att gipsen släpper...Det är osannolikt att plywooden letar sig igenom gipsen...Jag lovar....Lossnar det så har du slarvat med gipsskruvningen.....
Jag ska bygga en innervägg 3400 mm x 2700 mm (höjd) (mellan hall och badrum) bestående av från hallen sett: gips, osb, 70 mm metallreglar, dubbel vårtumsgips (primer, gucka osv). CC mellan reglarna blir aldrig mer än max 400 (delvis tack vare två dörrar i väggen). För lite extra stabilitet så limmar jag även osb:en mot metallreglarna med casco polyuretan. (Vet nå´n om det är bra "sprutt" i poyuretanlimmet? Det står att det skummar och att man måste ha högt presstryck. Normal skruvfastsättning (vilket jag ju också tänkte ha) borde väl räcka gott och väl för "högt presstryck"?)
Nå vad är eg mitt problem? Då osb:en är 900 x 2400 måste jag ju sätta in kortlingar vid horisontalskarvarna. (Då jag har metallreglar (och enkelgips utåt) så blir det nog inte så enkelt eller bra att montera osb:en mellan reglarna.) Vad ska man ta, trä 45x70, metallregel 70 eller metall "golv/takskena"70? Spelar det nå´n roll? Ska jag smacka dit kortlingar även i resten av väggen?Funderar på att "bomba" med träkortlingar i en del av väggen för att kunna hänga precis vad jag vill på badrumsväggen!?
Nå vad är eg mitt problem? Då osb:en är 900 x 2400 måste jag ju sätta in kortlingar vid horisontalskarvarna. (Då jag har metallreglar (och enkelgips utåt) så blir det nog inte så enkelt eller bra att montera osb:en mellan reglarna.) Vad ska man ta, trä 45x70, metallregel 70 eller metall "golv/takskena"70? Spelar det nå´n roll? Ska jag smacka dit kortlingar även i resten av väggen?Funderar på att "bomba" med träkortlingar i en del av väggen för att kunna hänga precis vad jag vill på badrumsväggen!?
Dubbelgips med kakel på tål i stort sett det mesta du kan drömma om att montera upp, räcker oftast med vanliga "plugg" nackdelen med plyfa mm är priset och att de tar upp vatten.
Men vi "yrkesmänniskor" har gips av den anledningen att det är lättjobbat skära mm, och priset. dubbelgips limmat och skruvat "rör" sig inte plyfan tar upp luftfuktighet mm.
Men ur "uppskruvningsynpunkt" bra, annars föredrar jag kortlingar av plyfa eller dubbla 45x95 eller dylikt.
/mvh Patrik
Men vi "yrkesmänniskor" har gips av den anledningen att det är lättjobbat skära mm, och priset. dubbelgips limmat och skruvat "rör" sig inte plyfan tar upp luftfuktighet mm.
Men ur "uppskruvningsynpunkt" bra, annars föredrar jag kortlingar av plyfa eller dubbla 45x95 eller dylikt.
/mvh Patrik
Ska sätta igång att bygga ut badrummet om några veckor och inhämtar info
Är det bästa enligt er om man inte ser ur ekonmisk synvinkel att regla, skruva osb utanpå dem och sedan gipsskiva?
Vad för tjocklek på osb´n rekomenderar ni?
//Johan
Är det bästa enligt er om man inte ser ur ekonmisk synvinkel att regla, skruva osb utanpå dem och sedan gipsskiva?
Vad för tjocklek på osb´n rekomenderar ni?
//Johan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden