Mitt blev 7.5 X 8.5 = passar mina behov, men man bör nog anpassa storleken lite efter bostaden också, 100kvm garage och 50kvm bostad kan vara drömmen för många, men passar inte in i ett modernt villaområde

Jag skiftade till pigg-däcken idag, körde in V70n i högra porten.
Med lite virke liggande till höger om bilen gick både fram och bakdörr att öppna för att dammsuga, dock inte gå runt.
Åt vänstersidan var de mer plats då vänstersidan är ockuperad av mer virke, gräsklippare, moped och lite annat.
Men det jag tror många menar är att, får du bygga större än du tänkt dig, så kanske 1.2 till på längden vore dumt, när det ändå hålls på. Och samma sak för bredden.
För det blir ju inte samma %-ella ökning av priset, som storleken ökas. :)

Tilläggas bör att jag bor lite på gränsen mellan stad och landet, lite mer åt landet till, så garaget passar in i landskapsbilden med lite gamla lador och uthus.

Nu måste jag undra igen. Många verkar tycka att garaget ska ha plats för lyft och annat mekanikergrejs men det här är inget bilforum!
Jag vill ha bil, mc, skidor, grasklippare och annat i garaget. Jag kan trä- metall är skrot...

Tyresö
imported_Mogge skrev:
200mm isolering under platta om man ska köra golvvärme (+10-15 grader)?

Ett tips! Man har ALDRIG golvvärmeslingor i ett garage! Du vet inte i framtiden om du vill montera in en golvfast maskin eller något projekt som gör att du måste borra i plattan.

Har du golvslingor, då är det kört om du behöver borra.
Ställ in en helt vanlig 2 kw byggfläkt istället - mycket billigare inköp än golvslingor och mer praktisk - du kan ju tillfälligt behöva en byggfläkt till något projekt.

Min erfarenhet av garageplattor är att endast 1 % har värmeslingor i garageplattan - och jag har levererat betong till ett väldigt stort antal garageplattor, och alla säger samma sak: Aldrig värmeslingor i en garageplatta!

Bara ett inlägg du kan fundera på.....

Tyresö skrev:
Ett tips! Man har ALDRIG golvvärmeslingor i ett garage! Du vet inte i framtiden om du vill montera in en golvfast maskin eller något projekt som gör att du måste borra i plattan.

Har du golvslingor, då är det kört om du behöver borra.
Ställ in en helt vanlig 2 kw byggfläkt istället - mycket billigare inköp än golvslingor och mer praktisk - du kan ju tillfälligt behöva en byggfläkt till något projekt.

Min erfarenhet av garageplattor är att endast 1 % har värmeslingor i garageplattan - och jag har levererat betong till ett väldigt stort antal garageplattor, och alla säger samma sak: Aldrig värmeslingor i en garageplatta!

Bara ett inlägg du kan fundera på.....
Håller helt med!

Redigerat:
haavard skrev:
Nu måste jag undra igen. Många verkar tycka att garaget ska ha plats för lyft och annat mekanikergrejs men det här är inget bilforum!
Jag vill ha bil, mc, skidor, grasklippare och annat i garaget. Jag kan trä- metall är skrot...
Trodde i min enfald att själva garagebyggandet tillhörde detta forum, och själva projekten eventuellt andra forum ;)

Tycker det är värdefulla tips i övrigt!

/V8dc, som har garage på nästan 100KVM

Tyresö skrev:

Har du golvslingor, då är det kört om du behöver borra. ...
Det finns mätverktyg som du kan hitta dina plaströr i golvet med. Bör gå att hyra...

Exempel på produkt: Bosch Wallscanner D-tect 150, +-5mm noggrannhet bör räcka gott och väl. Såvida man inte har lite 'otur' och det man ska sätta fast inte får plats mellan slingorna.

Jag tänker med ro lägga golvvärme i garaget när det väl blir dags d^_^b

Tyresö
lt1cobra skrev:
Det finns mätverktyg som du kan hitta dina plaströr i golvet med. Bör gå att hyra...

Exempel på produkt: Bosch Wallscanner D-tect 150, +-5mm noggrannhet bör räcka gott och väl. Såvida man inte har lite 'otur' och det man ska sätta fast inte får plats mellan slingorna.

Jag tänker med ro lägga golvvärme i garaget när det väl blir dags d^_^b

Med tanke på konsekvenserna: mycket jobb och mycket dyrt, så är jag inte säker på att jag skulle lita på en wallscanner. Det blir ju inte så stora konsekvenser om man missar regeln i väggen med skruven - men en ingjuten golvslinga som man borrat hål i.......Det går ju givetvis att laga, men från att hålet gjordes, till att golvet är återställt - är det ett glapp på många 1000 kr och många gråa hårstrå.

Jag glömde skriva: "........." , alltså: "ALDRIG".....Borde kanske skrivit: "bör ej ha"
Men det förstod du ju, eftersom jag skrev att 1 % har värmeslingor...

Redigerat:
Jag tror fler än 1 av 100 har golvvärme i garageplattorna. :)
Men jag levererar inte betong.

Tyresö
FredrikR skrev:
Jag tror fler än 1 av 100 har golvvärme i garageplattorna. :)
Men jag levererar inte betong.

Jag levererar betong och ska sanningen fram, så är det egentliga procentantalet 0.5 % !

Det är ytterst sällan värmeslingor i en garageplatta, och orsaken för dom flesta, är att inköpskostnaden och montagekostnaden inte är prisvärd för ett garage.
Det är ytterst sällan att orsaken beror på att man kanske i framtiden behöver borra i garagegolvet.

Jag tycker båda orsakerna är skäl nog att inte ha golvslingor i en garageplatta!

Mitt förslag till den som är tveksam kring värmeslingor i sitt garage, är att prata med någon som använder verktygen (eller hyrfirmor som Cramo exempelvis) om vad de har för erfarenheter angående dess funktion.

Naturligvis skall man inte utföra sådana arbeten om man inte känner sig bekväm med det, det finns ju som Tyresö säger alltid en risk med allt här i livet. Handhavande fel t ex skall man inte underskatta.

• Gilla
PGLow
  • Laddar…
Jag levererar inte heller betong men har en del erfarenhet kring hobbybilsgarage .

Man kan ju alltid montera in radiatorer (eller ställa in en byggfläkt...) Däremot är det svårt att montera in golvärmeslangar i efterhand... Går ju utmärkt att borra i plattan trots att slangarna ligger där om man absolut måste det Att mäta fram var dom går alldeles utmärkt. räcker med en vanlig IR-termometer för 500:-

Golvvärme kanon för ett hobbygarage, värmen på rätt ställe, inga radiatorer som är i vägen.
kostnaden för sangen är avrundningsfel i sammanhanget. 2800:- för 120m slang tex på rinkaby... fördelare kostar kring 1000:- till.

/benny

Tyresö
Benny_Steen skrev:
kostnaden för sangen är avrundningsfel i sammanhanget. 2800:- för 120m slang tex på rinkaby... fördelare kostar kring 1000:- till.

/benny

Du glömde: Montagekostnad,provtryckskostnad, installationskostnad, framkörningskostnad för rörmokare totalt ca: 8 - 10.000 kr.+ slangklammer: några 100 kr

Då blir det mer prisvärt med en 2 kw byggfläkt 700 kr !

Det bästa borde ju då vara radiatorer på väggarna och golvslingor där bilarna står för där ska det väl
inte skruvas något? Varmt om ryggen när man ligger och meckar .Och faktum där är det enda stället
man behöver ligga i ett garage ( tror jag ) i normalt tillstånd iaf ;o)

Tyresö skrev:
Du glömde: Montagekostnad,provtryckskostnad, installationskostnad, framkörningskostnad för rörmokare totalt ca: 8 - 10.000 kr.+ slangklammer: några 100 kr

Då blir det mer prisvärt med en 2 kw byggfläkt 700 kr !
Du utgår från att man hyr in hjälp. Det hävdar jag är lite fel på ett forum för hembyggare. De flesta gör jobbet själva vilket ger en helt annan ekonomi på det hela.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.