Hej,
Jag har planer på att bygga ett dubbelgarage med inredd vind. I detaljplanen står det att jag kan bygga 42kvm på tomten med en höjd på 2,6 m. Går det och bygga med en så låg höjd? är höjden angivet upp till nocken? Finns det andra lösningar, typ gräva och ha garaget lägre än markytan
Jag har planer på att bygga ett dubbelgarage med inredd vind. I detaljplanen står det att jag kan bygga 42kvm på tomten med en höjd på 2,6 m. Går det och bygga med en så låg höjd? är höjden angivet upp till nocken? Finns det andra lösningar, typ gräva och ha garaget lägre än markytan
Inredd vind kan du antagligen se i stjärnorna efter.
Fri höjd i garaget bör vara minst 2,2 m.
För att få någon vind, större än ålbar, så måste du i så fall gräva ner garaget minst 1,5 meter.
Får ni bygga källare i området?
Sedan tror jag att man inte får bygga vind direkt på en källare.
Ja, det går att bygga så lågt om man bygger med platt-/låglutande tak. Vårt garage är ca 2,6 m upp till nock.
Fri höjd i garaget bör vara minst 2,2 m.
För att få någon vind, större än ålbar, så måste du i så fall gräva ner garaget minst 1,5 meter.
Får ni bygga källare i området?
Sedan tror jag att man inte får bygga vind direkt på en källare.
Ja, det går att bygga så lågt om man bygger med platt-/låglutande tak. Vårt garage är ca 2,6 m upp till nock.
Redigerat:
Takvinkel och byggnadshöjd måste det stå i detaljplanen.
Absolut kan man gräva ur för garaget...beror nog bara på hur tomten ser ut.
Absolut kan man gräva ur för garaget...beror nog bara på hur tomten ser ut.
tack för svaren. detaljplanen är från 1971. Finns det möjlighet att ändra detaljplan? eller är det helt omöjligt (kanske beroende på kommun o läge).
Jag antar att det blir en dyr historia även om det finns en liten möjlighet att ändra i detaljplanen!
Jag antar att det blir en dyr historia även om det finns en liten möjlighet att ändra i detaljplanen!
Kan du kopiera planen och lägga upp den här så får du nog bättre svar 
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Gick som liten avvikelse så det kostade det bara tid samt ändring av ritningen några ggr
Det är med 99% sannolikhet "byggnadshöjd" som avses. Googla begreppet så hittar du exakt hur man mäter. Men det är ungefär där taket möter väggen. Så det är inga problem att få till ett normalt garage med den begränsningen. Hur högt det blir i nock beror på om du har krav på max taklutning också i detaljplanen. Annars kan du ju göra det hur "spetsigt" eller "platt" du vill.zanborak skrev:
Kan du göra garaget som suterräng så är det "övervåningen" som är bygglovspliktig.
Klicka här för att svara