Hej
Jag har nu fått bra snurr på mitt nya Bosch Easy larm. Jag köpte det via nätet av Låskompaniet som visade sig snabba i leverans och support. Jag läste en del om enkel och dubbelbalanserad detektorslinga. Det var lite svårt att översätta ritningarna jag hittade här till min koppling.
Jag bifogar en bild som om den är korrekt, förhoppningsvis kan hjälpa andra. Om den är fel hoppas jag någon hjälper mig så jag tänker om. Denna koppling fungerar bra men det är inte alltid det samma som att man har gjort rätt!
Jag har läst här om max 4 detektorer per slinga, jag undrar vad begränsningen är? Är det bara god standard som gör felsökning enklare eller är det rent teknisk funktion? Bara en resistor "aktiveras" vid larm. Kanske är min koppling fel och med rätt koppling ligger resistorer i serie på annat sätt?
Kopplingen har jag försökt förtydliga från denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/105683-bosch-easy-inte-saa-latt.html
Hoppas på lite mer insikt i denna larmens kärnfråga!
Hälsningar
Lennart
Jag har nu fått bra snurr på mitt nya Bosch Easy larm. Jag köpte det via nätet av Låskompaniet som visade sig snabba i leverans och support. Jag läste en del om enkel och dubbelbalanserad detektorslinga. Det var lite svårt att översätta ritningarna jag hittade här till min koppling.
Jag bifogar en bild som om den är korrekt, förhoppningsvis kan hjälpa andra. Om den är fel hoppas jag någon hjälper mig så jag tänker om. Denna koppling fungerar bra men det är inte alltid det samma som att man har gjort rätt!
Jag har läst här om max 4 detektorer per slinga, jag undrar vad begränsningen är? Är det bara god standard som gör felsökning enklare eller är det rent teknisk funktion? Bara en resistor "aktiveras" vid larm. Kanske är min koppling fel och med rätt koppling ligger resistorer i serie på annat sätt?
Kopplingen har jag försökt förtydliga från denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/105683-bosch-easy-inte-saa-latt.html
Hoppas på lite mer insikt i denna larmens kärnfråga!
Hälsningar
Lennart
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Lycka till!
När jag kopplade inbrottslarm under min skoltid på el-programmet så trodde jag aldrig att jag skulle komma ifrån den uppgiften. Var helt omöjligt! Höll på med den länge tills när det helt plötsligt bara funkade.
Men hade man gjort samma uppgift nu så hade man nog löst det bättre, läst och försökt förstått.
Ursäkta lite offtopic, men man är ju bara mänsklig.
//Patrik
När jag kopplade inbrottslarm under min skoltid på el-programmet så trodde jag aldrig att jag skulle komma ifrån den uppgiften. Var helt omöjligt! Höll på med den länge tills när det helt plötsligt bara funkade.
Men hade man gjort samma uppgift nu så hade man nog löst det bättre, läst och försökt förstått.
Ursäkta lite offtopic, men man är ju bara mänsklig.
//Patrik
Det centralerna egentligen mäter är strömstyrkan som flyter genom slingan. En slinga helt i viloläge innebär i ditt fall 2200 ohm vilket ger en strömstyrka på ca 0,55mA. En detektor i larmläge ger 2200 ohm + 2200 ohms slutmotstånd = 4400 ohm ca 0,3mA. 4 detektorer 11000 ohm (4*2200 + slutmotstånd 2200ohm) ca 0,11mA. Då strömstyrkan passerar dessa värden (med viss marginal) så löser sabotagelarm vid dubbelbalansering (närmar sig avbrott eller kortslutning).pl1000 skrev:
Både ur teknisk och felsökningssynpunkt skall man sträva efter att ha endast en detektor per sektion. Sen är det tillverkarens specifikationer som avgör hur många detektorer som du kan ha på varje sektion innan fellarm/sabotage löser. I ditt fall om du hade haft fem detektorer på slingan så kanske du hamnar utanför tekniska specifikationen på vad tillverkaren anser som larm på slingan och du får sabotage istället vid larm från samtliga samtidigt. Skall man ha flera detektorer skall man nog undvika rörelse/öppningskontakter där flera kan påverkas samtidigt. Glaskrossdetektorer kan man nog koppla fler eftersom sannorlikheten för flera krossade rutor samtidigt är minimal samt att du kan lätt kontrollera en fönsterrad mot en viss gata som ligger på samma slinga.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ser ju ut som alla är anslutna med Normaly Closed så det är ju då bara att kortsluta kabeln i panelen så kan man gå förbi.
Protte
Protte
Jag har testat att kortsluta och bryta på larmets panel, i båda fallen rapporterar larmet sabotage.
Jag testade att plocka bort en detektor från slingan, då rapporterades occkså sabotage och när den jackades in igen stod den och blinkade tills jag rensade larmlogg på manöverpanelen. Det verkar i alla fall fungera som väntat eller bättre, men jag är fortfarande inte säker på den tekniska anledningen till att ha max 4 i serie som jag läst på annat håll här.
Även om Bosch inte skickar med 2k2 resistor med IR-detektor eller några extra till larmet så tycker jag det verkar värt att köra dubbelbalanserat om man nu redan har tagit steget till ett trådat larm för att få det robust. Jag kör 700w sändareffekt inom några meter från larmslingan på 7 kortvågsband och den har inte sagt ett pip i protest.
Jag kör telefonen via Telia adsl med analog utgång från router, men denna variant av telefoni har fler felkällor än man önskar sig på ett larm. Som primär larmväg kopplar jag nog in en Option globesurfer 3G router med analog telelinje, den kan då också vara backup för husets internetförbindelse och kameraövervakning via Yawcam.
/Lennart
Jag testade att plocka bort en detektor från slingan, då rapporterades occkså sabotage och när den jackades in igen stod den och blinkade tills jag rensade larmlogg på manöverpanelen. Det verkar i alla fall fungera som väntat eller bättre, men jag är fortfarande inte säker på den tekniska anledningen till att ha max 4 i serie som jag läst på annat håll här.
Även om Bosch inte skickar med 2k2 resistor med IR-detektor eller några extra till larmet så tycker jag det verkar värt att köra dubbelbalanserat om man nu redan har tagit steget till ett trådat larm för att få det robust. Jag kör 700w sändareffekt inom några meter från larmslingan på 7 kortvågsband och den har inte sagt ett pip i protest.
Jag kör telefonen via Telia adsl med analog utgång från router, men denna variant av telefoni har fler felkällor än man önskar sig på ett larm. Som primär larmväg kopplar jag nog in en Option globesurfer 3G router med analog telelinje, den kan då också vara backup för husets internetförbindelse och kameraövervakning via Yawcam.
/Lennart
Tack AndHay, nu klarnar bilden betydligt. De 3 detektorer jag har påverkas inte samtidigt men jag inser problemet med flera i serie nu. "Better safe than sorry", jag har gott om sektioner att sprida ut detektorerna på. Jag hade kanske lite olyckligt färgval i min bild eftersom man brukar köra rött på plus, men DC-matningen bör ingen ha problem med.
/Lennart
/Lennart
Klicka här för att svara
