3 665 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
dubbel moms på arbete?
Hej!
Som rubriken lyder, så verkar hantverkaren vilja momsa dubbelt på utfört arbete.
Såhär ligger det till;
Jag och sambon bygger hus (general-entreprenad).
Personen som har fått förtroendet har i sin tur anlitat ett åkeri för att utföra schaktarbete.
Jag fick höra att åkeriet tog ganska exakt 1500kr/h för både lastbil och grävmaskin och detta var då inklusive moms. Nu har åkeriet fakturerat vår ansvarige, och han i sin tur skickat faktura till oss. Där a`-pris på grävare samt lastbil är inklusive moms ( 770kr, x2/h). Till min förvåning så tar han ut 25% på detta..
Moms på moms när det gäller material har jag ju hört talas om...men att ta ut det på någon annans arbete....fullt OK Eller?
Tacksam för svar!
Som rubriken lyder, så verkar hantverkaren vilja momsa dubbelt på utfört arbete.
Såhär ligger det till;
Jag och sambon bygger hus (general-entreprenad).
Personen som har fått förtroendet har i sin tur anlitat ett åkeri för att utföra schaktarbete.
Jag fick höra att åkeriet tog ganska exakt 1500kr/h för både lastbil och grävmaskin och detta var då inklusive moms. Nu har åkeriet fakturerat vår ansvarige, och han i sin tur skickat faktura till oss. Där a`-pris på grävare samt lastbil är inklusive moms ( 770kr, x2/h). Till min förvåning så tar han ut 25% på detta..
Moms på moms när det gäller material har jag ju hört talas om...men att ta ut det på någon annans arbete....fullt OK Eller?
Tacksam för svar!
Om det inte är meningen att han ska ha vinst på åkeri-fakturan så är det fel. Jag kan inte komma på någon situation där man kan drabbas av dubbel moms. Möjligen de svenska företag som säljer appar genom utländska siter. Där tror jag Skatteverket ville ha in moms trots att den redan var betald en gång i utlandet.
Det är mig veterligen ganska vanligt, om inte praxis, att underentreprenörers timpeng ökas en aning vid kundfakturering från huvudentreprenör. Så här handlar det nog om det, har inget med moms att göra utan ett påslag helt enkelt. 25% Påslag i denna situation tycker jag är i överkant och inte riktigt okej.
Sedan är det ju så att det är omvänd moms i byggsektorn.
Det kan ha blivit momsat av misstag från underentreprenören, och sedan har även huvudentreprenören lagt på moms, precis som han skall göra i normalfallet.
Det kan ha blivit momsat av misstag från underentreprenören, och sedan har även huvudentreprenören lagt på moms, precis som han skall göra i normalfallet.
Får nog höra vad det är frågan om. Det är ju ett saftigt påslag för en vidarefakturering :s
770:-/timme inkl moms var ju väldigt billigt för lastbilen. Brukar ligga där exkl moms annars.
Kan det vara det som har blivit tokigt?
Kan det vara det som har blivit tokigt?
Som mycke_nu skriver så får inte UE skicka en faktura med moms för omvänd moms ska gälla, däremot brukar huvudentreprenören lägga på några % hur mycket brukar stå i det avtal man skrivit under.
I byggsvängen är det bara den som fakturerar slutkunden som ska debitera moms.
I byggsvängen är det bara den som fakturerar slutkunden som ska debitera moms.
Jag förstår inte vad grävarens faktura till din leverantör har med dig att göra?
Du har väl köpt grävarbeten av den entreprenör. Vem han väljer att anlita och till vilket pris har väl inte du med att göra? Eller har jag missat att ni har någon form av avtal angående prissättningen?
Du har väl köpt grävarbeten av den entreprenör. Vem han väljer att anlita och till vilket pris har väl inte du med att göra? Eller har jag missat att ni har någon form av avtal angående prissättningen?