???

Hej,
vår snickare tycker vi ska ha dubbel golvgips på toan (med dusch) medans vår kakelfirma säger att det räcker med ett lager golvgips (limmat).

Under finns 22 mm spontad spån ovanpåträbjälklag.

På väggarna finns idag brädväggar och jag tänkte sätta minst ett lager gips ovanpå dessa - räcker det eller bör vi sätta dubbelt?

Och hur är det med taket - ska det va dubbel gips där också?

Tacksam för tips och erfarenheter...

Magnus

Hej Magnus.
som hemma snickare skulle jag rekomendera dubbel golvgips på golvet /alt ett lager golvgips +flytspackel.
Väggarna måste du ha dubbel gips på för att inga rörelser skall kunna uppstå.
Taket räcker det med ett lager gips men för säkerhets skull lämnar jag taket vara osagt för jag har själv ingen erfarenhet av gips i tak.

kakel o klinker i trä hus är lite vanskligt men gör man rätt o följer riktlinjerna så ska det säkert gå bra.
jag håller själv på i mitt trä hus med badrummet.
har just strykit första lagret tätskikt.
för att vara riktigt säker så har jag även lagt balkarna med måttet 30 cc. sedan golvspån följt av enkelt golvgips. o sedan lagt värmekabel på gipset o ett rejält lager med flytspackel (25mm)
man vill ju vara säker för det finns inget så retfullt om man skulle behöva slita upp allt igen o bygga om det om en vattenläcka skulle uppstå.
dessutom betalar knappt förs bolagen någon ersättning till oss som gjort badrummen själva,
om så det är fackmanna mässigt utfört.
det är min erfarenhet ialla fall.
så pruta inte på badrummets stomme det är mkt viktigt att det blir stabilt.
lycka till.
mvh Andreas

Golvgips limmat på 22mm spån ger tillräcklig bärighet på ett bjälklag med upp till cc600.

Även om du lägger dubbla lager gips så bör det limmas istället för att skruvas.

Vem är det som sätter plattorna och tar ansvar för tätskiktet? Låt den personen/företaget bestämma hur underlaget skall se ut!

I tak räcker det med ett lag gips, se till att läkta enligt anvisning på tex Danogips hemsida.

Om det är råspont på väggarna så räcker det ju med ett lager gips, att köra med dubbla lager är väl lite som att ha både hängslen och skärp - och det kan ju kännas tryggt ibland.... :)

Hej!

Det finns ytterligare ett alternativ att tillgå vad gäller golv. På 22mm spån kan du lägga Minerit VT (även kallad kakelskivan) som är godkänd att lägga på spån med regel avstånd cc 600.

Denna skiva skall limmas med Arduritlim och är behandlad med fuktspärr. En uppenbar fördel är den ringa bygghöjden, endast 8 mm, tjock. Ytterligare en positiv effekt är att du kan lägga valfri effekt på värmekabel när du använder Minerit VT.

Nu vet inte jag om jag är helt rätt ute, men jag har tidigare fått till svar att det på cc 600 räcker med 22mm golvspån och sedan min 12mm formstabil avjämningsmassa _eller_ limmad golvgips.
Dock är väl detta ett minimialternativ och finns möjlighet ska man väl ta i lite mer ;-)

(Vill någon läsa ang ovanstående så ska det finnas länkar på forumet till två dokument, ett från GVK och ett från Byggkermaikrådet)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.