Hej lite halvt akut såhär på en lördag morgon.

Igår kväll låste jag dörren utan problem.

Idag enligt video lyckas jag inte sista steget…

Har smörjt dörren men hjälper inte. Något som har ”flyttat” sig i natt?…

Ja dörren är ny. Ska kolla med snickaren på måndag. Men som sagt går inte låsa inatt.

Kanske ni har ett knep?

S
När du vrider på handtaget så åker låskolvarna ut och ska pricka rätt urtag i karmen och i det andra urtaget. Om något är snett så går det inte.

I väntan på åtgärd av snickaren så kan du kolla om du ser vad som tar i. Kanske räcker med en knuff.

Hej,
S sinuslinus skrev:
När du vrider på handtaget så åker låskolvarna ut och ska pricka rätt urtag i karmen och i det andra urtaget. Om något är snett så går det inte.

I väntan på åtgärd av snickaren så kan du kolla om du ser vad som tar i. Kanske räcker med en knuff.
tack för svar. Ja allt ser rätt ut. Låskolvar går ut och in. Men ja dem tar ju emot uppe eller nere. Svårt att se var… kan det bli snett på en natt? Kan det ha med att det är varmt på dagen & minus på natten tro..

En generell erfarenhet gällande dörrar. Kolla så att ingenting ligger vid tätningslisten och blockera. Dra dörren mot dig när du ska stänga den.

Kolla från utsidan så att dörren hänger rakt.

P phijohlar skrev:
Hej lite halvt akut såhär på en lördag morgon.

Igår kväll låste jag dörren utan problem.

Idag enligt video lyckas jag inte sista steget…

Har smörjt dörren men hjälper inte. Något som har ”flyttat” sig i natt?…

Ja dörren är ny. Ska kolla med snickaren på måndag. Men som sagt går inte låsa inatt.

Kanske ni har ett knep?
Stora temp skillnader nu på dygnet, inte konstigt att mtrl rör på sig, vg lyft lite i dörren ( handtaget) så ska du se att det går bättre

Det är inte jätteovanligt att något sätter sig lite efter ett nymontage vilket kräver efterjustering.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P
Testa o lyft lite när du försöker o stänga har säkert hängt sig lite, ett vanligt fenomen på nyproduktion..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.