Undrar om någon här skulle kunna tipsa mig om vart jag skulle kunna hitta en dubbdocka till min bänksvarv. Det är en modell som Clas Olson sålde förr i tiden, tror modellen heter 460. Har kontaktat Clas Olson, men dom kunde inte hjälpa mig. Någon som kan tänkas ha något tips så skulle det uppskattas väldigt mycket.
P-G H

Hur i hela friden, klarar man att tappa bort dubbdockan till en svarv? Det är ju en vital del som följer svarven i hela dess "levnad".

vedklyv ursäkta en dum fråga, men hur kom du fram till att den måste vara borttappad??
Modellen på svarv heter f.ö. Hobby 460.

Hur ser bordet ut på din modell? Gissar att det är planfräst gjutjärn.
Det finns höjdställbara dubbdockor så du borde kunna köpa en 3part som passar in. På en enklare träsvarv är det inte lika viktigt med precisionen, det räcker nog med milimeternära passning på fräsbordet.

Vad hände med gamla dubbdockan?

Sånt där brukar ju gå att reparera.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Lite bilder hade underlättat... De flesta Clas Olsson svarvar är kopior på Emco och jag är ganska säker på att en Emco dubbdocka skulle passa din svarv, men det behövs lite bilder för att lista ut vilken Emco isåfall. Emcoprylarna går rätt frekvent på ebay, du kommer dock säkerligen få betala rätt saftigt för en dubbdocka.

Hmm. Efter lite detektivarbete hittade jag en bild. Det ser ut som en variant på en Emco compact 8 men det behövs fler o bättre bilder för att vara säker.

Redigerat:
Tack för era svar!
Dubbdockan följde med svarven vid köpet. Problemet är att i stället för att vara monterad på svarvens bädd med en längsgående "kil" som man kan justera glappet med, så var den påställd och de tre sidojusterskruvarna var indragna direkt mot bäddens kilform. Kilen hade någon gång brutits loss från själva dockan och försvunnit, varefter man försökt kompensera detta med att dra in skruvarna längre för att få bort glappet som uppstod.

Det såg ju riktigt ut.. och då jag upptäckte detta och försökte få tag i säljaren så var han naturligtvis oanträffbar..
Jag ska ta några bilder i morgon och försöka förklara lite bättre så ni ser hur det ser ut.
Och du Ola C har helt rätt, det är en Emco kopia. Min svarv ser precis ut som den på bilden du hittade
Kanske det skulle gått att reparera om den saknade delen funnits kvar, men kanske det går att hitta en begagnad dubbdocka istället. Tack för tipsen, jag återkommer med bilder imorgon.

Det kan väl inte vara särskillt svårt att tillverka en ny kil? Det är väldigt enkelt jämfört med att tillverka en dubbdocka.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo heimlaga, jag var också inne på att försöka tillverka en ny kil. Ska ta några mått och ge det ett försök..
Provar att bifoga bilder så ni ser lite bättre vad det handlar om.
Maskindel med öppning där en längsgående kil saknas och en jämförelse med tvärsliden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av maskin med öppen tvärslid där en längsgående kil saknas, intill en ledskruv.
Skapa konto
Närbild av en dubbdocka bredvid en tvärslid, dubbdockan saknar den längsgående kilen.
Skapa konto
Två mekaniska komponenter på bord, en saknar en längsgående kil jämfört med den andra.
Skapa konto

Här syns förhoppningsvis problemet, jag tog loss tvärsliden för jämförelse. Dubbdockan saknar som ni ser sin längsgående kil.

Det där borde gå att lösa med en trekantig kil, som ligger löst, och med en liten urborrning för justerskruvarna som håller kvar kilen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
En snabbfix kan vara att ha en rund mässingsstång där som justerskruvarna får klämma mot, som spänner mot bädden. Det är meckigare att flytta dockan men fungerar.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag skulle sätta upp dubbdockan i antingen en metallfräs eller i en kipphyvel och fräsa ur så det finns rum för en kil som skruvas fast uppåt och justeras med original klämskruvarna. Inga problem.....såvida du känner någon som har en metallfräs eller en kipphyvel.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rickard.
H heimlaga skrev:
Jag skulle sätta upp dubbdockan i antingen en metallfräs eller i en kipphyvel
Vadå en kipphuvel står väl åtminstone i ett par garage i varje kvarter ;)

Jag tycker du överdriver lite i verktygsbehovet, om jag förstår dig rätt vilket såklart inte är säkert. Det är väl gjutet så det borde bara ta ett par minuter med en filar för att uppnå liknande resultat.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag vet inte om kilen behöver skruvas fast i själva dubbdockan, om den inte plockas bort relativt ofta, då vore det ju bra om den kunde sitta fast men annars så räcker väl bara justerskruvarna.Det är normalt på tvärslidar och toppslidar med det arrangemanget.

Jag tror dock en fräs krävs för att fixa kilen, den måste tillverkas noggrant..

Alla tre fullt möjliga lösningar, tack för det! Jag har dock redan tagit måtten och pratat med en kompis som jobbar på en mek. verkstad. Han lovade försöka fixa en kil så fort han fick möjlighet. Så det blir som du föreslog, Strontus. En snabb och förhållande vis enkel lösning av problemet.

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.