Och så är det ju naturligtvis så som du är inne på DennisCA, min dubbdocka kommer så gott som aldrig att plockas av svarven.
Så jag tror den här lösningen kommer att fungera för mina behov. Och kompisens arbetsplats är ju en fullt utrustad mekanisk verkstad med allt vad det innebär, så jag tvivlar inte på att min lilla kil blir noggrant tillverkad.

Det går ju att fräsa ett smalare spår uppåt i dockan (där den gamla brutits av) som inte går hela vägen ut till kanterna, och ha en lös kil, den ramlar ju inte ur "neråt" när dockan sitter på plats...

Nu har jag varit till kompisen med en ritning på kilen jag behöver, så nu är det bara att vänta...

Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tycker du överdriver lite i verktygsbehovet, om jag förstår dig rätt vilket såklart inte är säkert.
Va? Jag förstår inte vad du menar? Överdriva verktygsbehovet?!?! Det går väl inte?

Rickard. Rickard.ag skrev:
Vadå en kipphuvel står väl åtminstone i ett par garage i varje kvarter ;)

Jag tycker du överdriver lite i verktygsbehovet, om jag förstår dig rätt vilket såklart inte är säkert. Det är väl gjutet så det borde bara ta ett par minuter med en filar för att uppnå liknande resultat.
Kipphyvlar är inte så ovanliga. Min 350mm Jochnick&Norrman kipphyvel står och väntar på att få sliden omskavad och litet andra reparationer gjorda så den är inte i drift just nu. Fast två av mina bekanta här i trakten har kipphyvlar som är i drift.

Hej på er
Håller på att ge min bänksvarv en riktig rengöring i väntan på kilen till dubbdockan.
Närbild på en bänksvarvskomponent med smörjningshål och gammalt smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en grön metalllagerenhet från en bänksvarv med synliga smörjningshål och gammalt smörjmedel.
Skapa konto

I var ände på ledskruven framtill sitter den lagrad med sådana här. Har inte råkat på detta tidigare, någon som vet hur man ska smörja och med vad? Kanske en bild på smörjmanicken? Provade med speten på en oljekanna, men det gick inte så bra.
Den gamla geggan inuti dom såg mer ut som fett än olja. Någon som kan skingra min förvirring?
Tack på förhand.

Det ser ju ut som en "oljare" som man trycker på med oljekannan för att trycka in en fjäderbelastad kula, sen sprutar man in typ gejderolja där. Fast den ser ut att vara i dåligt skick, och har den lossnat på den andra bilden?

Hej Dennis
Nä, jag pillade ut den med en lång tunn ritsnål med en 90 graders böj i änden. Var bara nyfiken på hur den såg ut och hur den satt fast där. Bara intryckt på plats, visade det sig. Jag provade utan framgång med oljekanna, men som du mycket riktigt påpekar så verkar det som fjädern under kulan har förlorat sin funktion. Och geggan jag fick ut var tjock som fett, men det kanske gejderolja är? Och att hitta nya oljare är väl inte att tänka på antar jag? På andra bilden är den på väg ut för rengöring.

Troligen någon tidigare ägare som tryckt in fett, rengör och tryck in olja.

Ja Strontus, så kan det mycket väl vara. Allt ordentligt rengjort nu, men skulle gärna vilja veta om dom där oljenipplarna går att få tag i nya? Någon som vet?

Firman i länken ovan har visserligen oljenipplarna, men var inte alls intresserade av att skicka några till detta land. Jag mailade för att få en fraktkostnad men fick det beskedet istället. Mycket märkligt! Men hittade dom på ebay också, även dom från England, och där var det inga problem att handla. Så jag har nyss betalat 120 svenska riksdaler för 20 nipplar inkl. frakt.
I övrigt så är min lilla bänksvarv fullständigt och noggrant rengjord nu, så nu fattas bara de nya oljenipplarna och kilen till dubbdockan sedan är den klar för användning igen.

Det tog lite tid, men nu har jag fått kilen till dubbdockan. borrade tre hål som justerskruvarna passar i.
En kile för justering av dubbdocka liggandes på ett slitet träbord.
Skapa konto
Metallkil med tre borade hål för justerskruvar på ett träbord.
Skapa konto
Metalldubbkil med tre hål på ett träbord, relaterad till justering av dubbdocka.
Skapa konto

Har monterat dubbdockan och justerat glappet idag samt monterat nya oljare. Allt som återstår nu är att montera tillbaks den rengjorda chucken samt justera glappen på tvär och toppsliderna. Sedan ska det provköras. Ska bli intressant att se hur det blir.

• Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.