Fairlane Fairlane skrev:
En elinstallatör utan egen behörighet som jobbar under firmans EKP och den går hem och trådar om och jordar uttagen hemma hos sina föräldrar på helgen, jag antar att de inte ses med blida ögon av skribenterna. De kanske borde anmälas?
Grova brottslingar som bidrar till stor fara för allmänheten! Buras in ska de...hela bunten!
 
  • Haha
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Saxat från: [länk]

"Webbtjänsten kan även göra det lättare för hemmapularnas familjemedlemmar att protestera mot tvivelaktiga elprojekt därhemma."

Det är ju formulerat som om hemmapulare vore grova brottslingar! Vi ändrar till gängmedlemmar:

"Webbtjänsten kan även göra det lättare för gängmedlemmarnas familjemedlemmar att protestera mot personens brottsliga leverne."

Här ska alltså aningslösa (och i de flesta fall oinformerade) "familjemedlemmar" rekryteras i kampen mot de fruktansvärda förbrytarna.

"Elin [Cerderholt] hoppas att nya generationer ska hindras från att börja koppla."

WTF!!! :mad:

EDIT: Reagerar lite för snabbt när jag läser denna propaganda...nästa gång ska jag läsa igenom hela artikeln innan jag skriver. Här kommer ett tilläg:

"Förutom informationsinsatser har Elsäkerhetsverket små möjligheter att stoppa olaglig el i bostäder. Att förbjuda försäljning av elmaterial till privatpersoner går inte på grund av EU:s regler för fri rörlighet för varor. Inspektörerna har inte heller rätt att komma in i någons hem, och olagliga elinstallationer, som lekmän gör i bostäder, ska inte anmälas till Elsäkerhetsverket. Däremot kan man göra en anmälan till polisen. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år. Men det finns inga fällande domar sedan den nya elsäkerhetslagen trädde i kraft i juli 2017, och endast ett fåtal med den tidigare ellagstiftningen."

Här luktar det nästan Stasi (fetstilat av mig ovan). Menar alltså ESV att eftersom inspektörerna inte (ännu) har rätt att tränga sig in i folks hem så ska alltså allmänheten bli angivare?
Vad är det för ”inspektörer” de skriver om? De verkar vara på samma nivå som de fd TV pejlarna som inte heller fick komma in i våra bostäder :crysmile: Är det fruarna till gruvarbetare i Kiruna som blev arbetslösa när radiotjänst lade ner som fått nya meningsfulla arbetsuppgifter på en ny myndighet :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Det är ett förvånansvärt innehållslöst inlägg som Fredrik Byström Sjödin gör. Jag skulle säga att 100% av Sveriges vuxna befolkning är väl medveten om att det finns behörighetsregler knutna till elinstallationsarbete, men inte alla detaljer kring exakt vilka arbeten som är behörighetsbefriade. Vårt forum informerar vad som är behörighetskrävande när det kommer på tal.

Sedan gör IN fel med att antyda att alla "hempulare" gör fel, men det får vi tillskriva IN, det är ett naturligt debattinslag att fara med osanning för att uppröra sina "motståndare".

Lite oroande att de intervjuade "hempularna" får sin kunskap från facebook-gruppen "vi som vill koppla el" eller vad den nu heter. Jag har inte insyn där längre. Har kvalitén höjts, och då menar jag rejält sedan några år tillbaka då jag själv kvar medlem?

Det finns även en hätsk debatt på IN's facebook. Felet där är kommenterar som om allt elinstallationsarbete släpptes fritt över natten. Det finns inga sådana agitatorer. Man kan släppa delar av elinstallationsarbete inom bostäder fritt, helt fritt eller med kunskapskrav. Det är en fråga om vilja, att modernisera den 100 år gamla behörighetsmodellen. Kostnad är dock en faktor också...
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan gör IN fel med att antyda att alla "hempulare" gör fel, men det får vi tillskriva IN, det är ett naturligt debattinslag att fara med osanning för att uppröra sina "motståndare".
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite oroande att de intervjuade "hempularna" får sin kunskap från facebook-gruppen "vi som vill koppla el" eller vad den nu heter.
Det var ju väldigt bekvämt för IN att de intervjuade "hempularna" valde att vara anonyma...det gör det omöjligt att kontrollera ifall de blivit korrekt citerade, eller ens existerar...:thinking: Jag reagerade på att de i texterna framstår som lite enfaldiga och vad de påstås ha sagt känns väldigt tillrättalagt, inte alls så som man pratar...
 
Claes Sörmland
P Paxman skrev:
Det var ju väldigt bekvämt för IN att de intervjuade "hempularna" valde att vara anonyma...det gör det omöjligt att kontrollera ifall de blivit korrekt citerade, eller ens existerar...:thinking: Jag reagerade på att de i texterna framstår som lite enfaldiga och vad de påstås ha sagt känns väldigt tillrättalagt, inte alls så som man pratar...
Det är heller inte troligt att det handlar om direkta citat. Vanligen pratar folk för rörigt och det ger inga bra one-liners till artikeln. Så svenska journalister använder sig vanligen av "talstreck" följda av text som fångar den andemening som journalisten har uppfattat. I bästa fall stäms talstrecken av med den som intervjuats före publicering.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är heller inte troligt att det handlar om direkta citat. Vanligen pratar folk för rörigt och det ger inga bra one-liners till artikeln. Så svenska journalister använder sig vanligen av "talstreck" följda av text som fångar den andemening som journalisten har uppfattat. I bästa fall stäms talstrecken av med den som intervjuats före publicering.
Så är det givetvis...vilket också ger artikelförfattaren möjlighet att vinkla texten till sin egen agenda, speciellt när intervjuobjektet är anonymt.
 
Claes Sörmland
P Paxman skrev:
Så är det givetvis...vilket också ger artikelförfattaren möjlighet att vinkla texten till sin egen agenda, speciellt när intervjuobjektet är anonymt.
Inte skulle väl Charlotta???
 
  • Haha
Paxman
  • Laddar…
tommib
Nja, det är väl inte så konstigt om "hempularna" vill framträda anonymt. Det är ändå brottsligt och står man med namn och ålder i en tidningsartikel och erkänner sina brott så är väl risken stor att polisen ser en som en enkel pinne i statistiken. Det är ju trots allt ett allvarligt brott...


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite oroande att de intervjuade "hempularna" får sin kunskap från facebook-gruppen "vi som vill koppla el" eller vad den nu heter. Jag har inte insyn där längre. Har kvalitén höjts, och då menar jag rejält sedan några år tillbaka då jag själv kvar medlem?
Jag följer den men skriver väldigt sällan där (igår gjorde jag ett undantag, i den här debatten). Kvaliteten är ok i mitt tycke men inte alls lika bra som här. Det är också väldigt mycket svårare att följa tråden när det hela tiden grenar av och man inte vet om alla inlägg visas.

Alla tre artiklarna i "serien" är ungefär lika usla, precis som "tjänsten" Koppla säkert.

Ang jämförelsen med körkort så är det till och med värre än att den är dålig. Den är direkt kontraproduktiv då det för el faktiskt är nästan så att man bara behöver övningsköra i 4 år, sen är det fritt fram. Det är väl någon kurs som man måste gå men har man något kunskapsprov där? Ni som är auktoriserade kanske kan berätta?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nja, det är väl inte så konstigt om "hempularna" vill framträda anonymt. Det är ändå brottsligt och står man med namn och ålder i en tidningsartikel och erkänner sina brott så är väl risken stor att polisen ser en som en enkel pinne i statistiken. Det är ju trots allt ett allvarligt brott...
Det är väl ingen som tror att polisen skulle lägga ned någon energi på att jaga tre "hemmapulare" efter en artikel i en branschtidning? Jag förstår dock vad du menar, och håller med...jag skulle inte heller lämna ut namn om det varit jag som blivit intervjuad, men det tar inte bort min känsla av att dessa tre är ganska konstruerade.
 
tommib
Det hjälps ju inte med utbildning eftersom jag måste ha fyra år praktik på heltid.

Hade jag kunnat tenta av allting så hade jag lätt kunnat lägga ett par veckor på att göra det. Behöver inte vara gratis heller.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
tommib
P Paxman skrev:
Det är väl ingen som tror att polisen skulle lägga ned någon energi på att jaga tre "hemmapulare" efter en artikel i en branschtidning? Jag förstår dock vad du menar, och håller med...jag skulle inte heller lämna ut namn om det varit jag som blivit intervjuad, men det tar inte bort min känsla av att dessa tre är ganska konstruerade.
Jag tror absolut att polisen skulle kunna tänkas lägga tid på det, speciellt om någon hetsar dem till det. Om de redan har ett färdigt erkännande så är ju utredningsarbetet enkelt. Mycket enklare än att försöka göra något åt den grova kriminaliteten där ingen pratar.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns även en hätsk debatt på IN's facebook. Felet där är kommenterar som om allt elinstallationsarbete släpptes fritt över natten. Det finns inga sådana agitatorer.
På det temat är det här stycket från en av artiklarna lite intressant:

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2021/januari/kampen-mot-hemmapularna/

"Ett sätt att minska olagligt elpulande skulle kunna vara att helt sonika tillåta folk att koppla mer. Den linjen driver Facebookgruppen ”Vi som vill koppla el säkert hemma, eller bara lära oss mer om el”, som förespråkar en kortare utbildning som ger privatpersoner en begränsad behörighet."


Men "Att helt sonika tillåta folk att koppla mer" är ju inte samma linje som "kortare utbildning som ger behörighet". Det som står är alltså inte sant. Facebook-gruppen driver ju inte alls den linjen. Snarare är det så här:

"Ett sätt att minska olagligt elpulande skulle kunna vara att helt sonika tillåta folk att koppla mer. Den linjen driver inte Facebookgruppen ”Vi som vill koppla el säkert hemma, eller bara lära oss mer om el”, som istället förespråkar en kortare utbildning som ger privatpersoner en begränsad behörighet."
 
Redigerat:
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
E
O Steamboy skrev:
På det temat är det här stycket från en av artiklarna lite intressant:

"Ett sätt att minska olagligt elpulande skulle kunna vara att helt sonika tillåta folk att koppla mer. Den linjen driver Facebookgruppen ”Vi som vill koppla el säkert hemma, eller bara lära oss mer om el”, som förespråkar en kortare utbildning som ger privatpersoner en begränsad behörighet."


Men "Att helt sonika tillåta folk att koppla mer" är ju inte samma linje som "kortare utbildning som ger behörighet". Det som står är alltså inte sant. Facebook-gruppen driver ju inte alls den linjen. Snarare är det så här:

"Ett sätt att minska olagligt elpulande skulle kunna vara att helt sonika tillåta folk att koppla mer. Den linjen driver inte Facebookgruppen ”Vi som vill koppla el säkert hemma, eller bara lära oss mer om el”, som istället förespråkar en kortare utbildning som ger privatpersoner en begränsad behörighet."
?
 
tommib
Det är svårt att vänta sig mycket mer av den tidningen, eller branschen i stort. Personligen tycker jag att det är rätt illa när en statlig myndighet så uppenbart är partisk och agendasättande som ESV är. Det talas väldigt mycket om att det brinner, att folk skadar sig och att hempul är farligt men det tas aldrig upp att dessa två inte är korrelerade i någon större utsträckning. Istället lägger man fram det i sitt material som att hempulet är det största säkerhetsproblemet och att om man bara får bukt med det så blir allt bra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Det är svårt att vänta sig mycket mer av den tidningen, eller branschen i stort. Personligen tycker jag att det är rätt illa när en statlig myndighet så uppenbart är partisk och agendasättande som ESV är. Det talas väldigt mycket om att det brinner, att folk skadar sig och att hempul är farligt men det tas aldrig upp att dessa två inte är korrelerade i någon större utsträckning. Istället lägger man fram det i sitt material som att hempulet är det största säkerhetsproblemet och att om man bara får bukt med det så blir allt bra.
Tror inte bara det är den branschen, skulle jag starta ett apotek eller sjukhus hade det säkert blivit en massa gnäll.

Jag tror inte hempularen är något större problem i en högkonjunktur mer ROT. Ökar omfattningen kan riskerna kanske ökar men jag tror det är marginellt då folk generellt har stor respekt för el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.