1 409 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
DSC programering
Hej !
en liten fråga ang de olika "zone typerna" i ett dsc larm...
Jag har programerat magnet kontakterna som 03, Instant, och ir deckare som 05, interior stay/away. och magnet kontakten på dörren som 01, Delay
Om jag fattat det rätt, om man öppnar ytterdörren, så är det samma delay på alla ir-deckarna?
Kan man programera som så att om man öppnar ytter dörren så är det direkt larm på alla ir deckare utom en?
Samtidigt som man använder stay/away funktionen ?
alltså. När jag "hem larmar" så är alla magnetkontakter aktiva, men inga ir, deckare. När jag borta larmar så är allt aktivt.
När jag öppnar ytterdörren så har jag 10 sek på mig att knappa koden, ir deckaren som sitter på zon2 skall ha samma delay som magnet på ytterdörren om ytterdörren öppnas först, annars skall den direktlarma. Om jag inte knappar koden, utan springer rätt in och aktiverar en annan ir deckare så skall det larma...
hoppas ni förstod hur jag menade...
en liten fråga ang de olika "zone typerna" i ett dsc larm...
Jag har programerat magnet kontakterna som 03, Instant, och ir deckare som 05, interior stay/away. och magnet kontakten på dörren som 01, Delay
Om jag fattat det rätt, om man öppnar ytterdörren, så är det samma delay på alla ir-deckarna?
Kan man programera som så att om man öppnar ytter dörren så är det direkt larm på alla ir deckare utom en?
Samtidigt som man använder stay/away funktionen ?
alltså. När jag "hem larmar" så är alla magnetkontakter aktiva, men inga ir, deckare. När jag borta larmar så är allt aktivt.
När jag öppnar ytterdörren så har jag 10 sek på mig att knappa koden, ir deckaren som sitter på zon2 skall ha samma delay som magnet på ytterdörren om ytterdörren öppnas först, annars skall den direktlarma. Om jag inte knappar koden, utan springer rätt in och aktiverar en annan ir deckare så skall det larma...
hoppas ni förstod hur jag menade...
Det finns borta/hemma sektioner som blir "hemmatillkopplade" ifall sektionen med ingångsfördröjning inte öppnas vid tillslag. Förenklat så funkar det såhär: du slår till larmet på din panel och går INTE ut genom ytterdörren , då blir det en hemmatillkoppling. Ifall du istället går ut genom ytterdörren så blir det en bortatillkoppling.
Ovanstående förutsätter att du har en magnet på ytterdörren som är fördröjd.
Din sektion 2 borde programmeras som 06 om jag fattat allt rätt.
Funktioner på sektioner:
01 fördröjd
03 direktlarmande
04 passersektion
05 borta/hemma
06 fördröjd borta/hemma
// Stefan (med 12-års Teletecmontage i ryggen...)
Ovanstående förutsätter att du har en magnet på ytterdörren som är fördröjd.
Din sektion 2 borde programmeras som 06 om jag fattat allt rätt.
Funktioner på sektioner:
01 fördröjd
03 direktlarmande
04 passersektion
05 borta/hemma
06 fördröjd borta/hemma
// Stefan (med 12-års Teletecmontage i ryggen...)
ha den som 06 låter ganska logiskt...
Dock så är jag lite fundersam till hur 05 egentligen fungerar...
Den skall ju fungera som 04 förutom att den blir bortkopplad om man kör "hemma larm"
Men det står ju att 04 följer "entry delay" betyder det att det endast är entry delay om en sådan zon aktiveras först?
Alltså om jag öppnar dörren så är det delay? men inte annars?
Dock så är jag lite fundersam till hur 05 egentligen fungerar...
Den skall ju fungera som 04 förutom att den blir bortkopplad om man kör "hemma larm"
Men det står ju att 04 följer "entry delay" betyder det att det endast är entry delay om en sådan zon aktiveras först?
Alltså om jag öppnar dörren så är det delay? men inte annars?
Sektionstyp 04 använder du på tex Ir detektor vid manöverpanelen. Sektionstypen blir fördröjd ifall sektionstyp 01 aktiveras först, öppnar du ytterdörren så blir den fördröjd, kommer någon ett annat håll till panelen så larmar det direkt.
Klicka här för att svara