Med tanke på hur vanliga dessa larm är så undrar jag varför det inte finns mer på begagnatmarknaden? Är det för att installatörerna väljer att sälja nya larm och de flesta privatpersoner inte vet hur man installerar och därför inte ser värdet av dessa grejer?
Det är i alla fall irriterande för mig. Jag har ett PC1864 som är ett utmärkt larm men jag skulle behöva komplettera med minst en men gärna två knappsatser till. En av dem kan vara RFK5500 men den andra behöver i så fall vara PK5500.
Att köpa en ny PK5500 för 2300 kr från eldirekt lockar inte särskilt mycket, det är svindyrt jämfört med vad dessa grejer går för på Ebay. Förvisso skulle jag kunna köpa därifrån men då blir panelspråket engelska.
Om någon har tips på var man kan köpa dessa till vettiga priser eller har en att sälja tar jag tacksamt emot tips.
Det är i alla fall irriterande för mig. Jag har ett PC1864 som är ett utmärkt larm men jag skulle behöva komplettera med minst en men gärna två knappsatser till. En av dem kan vara RFK5500 men den andra behöver i så fall vara PK5500.
Att köpa en ny PK5500 för 2300 kr från eldirekt lockar inte särskilt mycket, det är svindyrt jämfört med vad dessa grejer går för på Ebay. Förvisso skulle jag kunna köpa därifrån men då blir panelspråket engelska.
Om någon har tips på var man kan köpa dessa till vettiga priser eller har en att sälja tar jag tacksamt emot tips.
Kanske leta upp någon seriös larmfirma i din närhet och fråga dom de har något begagnat de vill sälja.
Som du säger, de flesta privatpersoner rotar nog inte runt med begagnade larmprylar utan det tas om hand vid byte av system, som med dessa system sker med långa intervall.
Som du säger, de flesta privatpersoner rotar nog inte runt med begagnade larmprylar utan det tas om hand vid byte av system, som med dessa system sker med långa intervall.
Jag har också ett PC1864 och mitt tips är att bevaka Tradera. Nedan panel köptes för 531:- med lite annat på köpet. Det kan dröja några veckor mellan intressanta annonser men då jag inte har bråttom med att komplettera larmet så har det fungerat mycket bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har visat på två grejer där men blivit överbudadvi sista sekund. Ska dock kolla lite mer.
Annars verkar det som att man i Finland har betydligt rimligare priser på grejerna så jag kanske beställer därifrån.
Annars verkar det som att man i Finland har betydligt rimligare priser på grejerna så jag kanske beställer därifrån.
Så kan det kanske vara. Innan jag köpte larmet läste jag mycket om att det var väldigt billigt i USA men dels har de en annan frekvens på det trådlösa och jag blev osäker på om det kunde bli problem även med de trådade prylarna. Och la man sen på importtullar + frakt så var det inte så billigt helt plötsligt.
Angående tradera så är det budning i sista sekunderna som gäller upplever jag. Vill jag verkligen köpa en sak så lägger jag mitt tänkta maxbud 3 sekunder innan auktionen går ut så får det gå som det går.
Förresten.. Kan man inte ha två stycken RFK5500 i samma system?
EDIT: Ja minsann.. Gäller detta även om man inte använder något trådlöst? Få hem och kolla vad det är för paneler som sitter i huset, misstänker att det är RFK5500 på båda men har inga felkoder och larmet har fungerat i några månader utan problem.
Angående tradera så är det budning i sista sekunderna som gäller upplever jag. Vill jag verkligen köpa en sak så lägger jag mitt tänkta maxbud 3 sekunder innan auktionen går ut så får det gå som det går.
Förresten.. Kan man inte ha två stycken RFK5500 i samma system?
EDIT: Ja minsann.. Gäller detta även om man inte använder något trådlöst? Få hem och kolla vad det är för paneler som sitter i huset, misstänker att det är RFK5500 på båda men har inga felkoder och larmet har fungerat i några månader utan problem.
Man ska inte ha mer än en RFK5500. Jag misstänker att det är relaterat till att man bara ska ha en trådlös master. Det finns ett speciellt utbyggnadskort för att ansluta flera radiomoduler men jag har inte i huvudet vad det heter.
Klicka här för att svara