33 046 läst · 105 svar
33k läst
105 svar
DSC PC1832 Larm från USA
Jag har köpt min i sverige, det fungerar inte med en utländsk såvida inte ursprungslandet använder samma gsm teknik.zaxter skrev:
Man kan programmera GSM sändaren till att tex; stänga av larmet när man skickar sms till den.
Har sett att det har kommit en modell med gprs men vet inte vilka centraler som kan ta emot IP signaler idag, men detta är något som kommer att komma i framtiden. Finns en ren IP sändare man kan koppla till sitt larm idag.
Nybörjare på detta, både med hus och larm, men gå i tankarna att skaffa ett och att beställa från usa verkar ju bli bra så mycket billigare. Tänkte att någon här kanske kan tips mig om vad jag skulle behöva för att kunna uppnå följande:
Har skrivit ungefär samma fråga i en egentråd, men tänkte att det kanske är bättre att forsätta i denna istället.
Funderar på att införskaffa ett larm, och skulle vilja ha följande funktioner. Kanske nån kan tips om nått som är bra.
1st centralenhet som kan ringa mig om det larmar. Gärna även berätta vad för typ av larm som har gått och ev ge mig lite möjligheter att stänga av larmet osv.
2st ir sensorer
2st brand/rök varnare
3st magnetkontakter
ev fjärrkontroll för på och av larmning.
Sedan skulle jag vilja ha funktionen att om man öppnar nån av dörrarna som har magnetkontakt så skall det plinga till eller liknande.
En annan sak som jag funderat på....
Oftast så verkar ju larmen i central enheten ha en siren och kodpanel för att stänga av larmet. Då blir det väl till att placera den i närheten av entrén, vilket känns lite dumt. Då blir den ju lätt att hitta och bara att slå sönder när den börjar väsnas.
Det som man borde göra är väl att bara ha en "kodpanel" vid dörren och sedan göma undan själva centralen på ett ställe som är lite svårare att hitta?
Då måste man väl komplettera med en siren? Både innomhus och utomhus?
Trådbundet eller trådlöst spelar inte så stor roll, det är väl lite av en prisfråga.
Har ni några tips på system och kanske en susning om vad något dylikt skulle kunna kosta?
Har skrivit ungefär samma fråga i en egentråd, men tänkte att det kanske är bättre att forsätta i denna istället.
Funderar på att införskaffa ett larm, och skulle vilja ha följande funktioner. Kanske nån kan tips om nått som är bra.
1st centralenhet som kan ringa mig om det larmar. Gärna även berätta vad för typ av larm som har gått och ev ge mig lite möjligheter att stänga av larmet osv.
2st ir sensorer
2st brand/rök varnare
3st magnetkontakter
ev fjärrkontroll för på och av larmning.
Sedan skulle jag vilja ha funktionen att om man öppnar nån av dörrarna som har magnetkontakt så skall det plinga till eller liknande.
En annan sak som jag funderat på....
Oftast så verkar ju larmen i central enheten ha en siren och kodpanel för att stänga av larmet. Då blir det väl till att placera den i närheten av entrén, vilket känns lite dumt. Då blir den ju lätt att hitta och bara att slå sönder när den börjar väsnas.
Det som man borde göra är väl att bara ha en "kodpanel" vid dörren och sedan göma undan själva centralen på ett ställe som är lite svårare att hitta?
Då måste man väl komplettera med en siren? Både innomhus och utomhus?
Trådbundet eller trådlöst spelar inte så stor roll, det är väl lite av en prisfråga.
Har ni några tips på system och kanske en susning om vad något dylikt skulle kunna kosta?
jocke4u när du installerade RFK5500 drog du då en kabel till den så den kan kommunicera med centralen?
Mina tankar snurra kring att att skaffa en DSC RF5132-433 Thirty-Two Zone Wireless Receiver Module istället för ev. trådlösa enheter och därmed köpa den billigare nheten utan RF.
Kan du programmera de trådlösa via PC'n eller får du göra det via RFK'n?
Är det ngn som använder DSC-TL250-Internet-Communicator och kan ge lite synpunkter på dess + och -?Gillar att ansluta via nätet och kolla status på saker och ting
Mina tankar snurra kring att att skaffa en DSC RF5132-433 Thirty-Two Zone Wireless Receiver Module istället för ev. trådlösa enheter och därmed köpa den billigare nheten utan RF.
Kan du programmera de trådlösa via PC'n eller får du göra det via RFK'n?
Är det ngn som använder DSC-TL250-Internet-Communicator och kan ge lite synpunkter på dess + och -?Gillar att ansluta via nätet och kolla status på saker och ting
jocke4u skrev:So far so good....över förväntan.
Andy på alarmsystemstore.com granskade min order och fann inkompabilitetsproblem. Jag hade beställt en extra knappsats med RF-mottagare men tydligen går det endast att ha en sådan per installerat system så jag kunde då byta till en billigare utan RF.
Han sa att han oftast brukar granska orders och i synnerligt när det är utländska orders.
Bra kundservice...återkommer så snart jag vet mer.
Jag drog kabel mellan RFK5500, yes.
Man programmerar (nästan) allt via PC i alla fall gjorde jag det. Keypad'en kan man dock programmera lite självständigt, dvs sånt som hänger ihop med hur saker visas i displayen.
Jag hade också funderingar kring ett interface kopplat till en websida men eftersom det är säkerhetsprylar så valde jag att inte exponera detta. Även om risken kanske är liten så finns ju den där
Man programmerar (nästan) allt via PC i alla fall gjorde jag det. Keypad'en kan man dock programmera lite självständigt, dvs sånt som hänger ihop med hur saker visas i displayen.
Jag hade också funderingar kring ett interface kopplat till en websida men eftersom det är säkerhetsprylar så valde jag att inte exponera detta. Även om risken kanske är liten så finns ju den där
Men, folk har ju vallfärdat till USA och löpt iphone i mängder där innan den släpptes här i Svearike? Så då borde rimligen även GSM-sändare funka från US???jocef skrev:Jag har köpt min i sverige, det fungerar inte med en utländsk såvida inte ursprungslandet använder samma gsm teknik.
Man kan programmera GSM sändaren till att tex; stänga av larmet när man skickar sms till den.
Har sett att det har kommit en modell med gprs men vet inte vilka centraler som kan ta emot IP signaler idag, men detta är något som kommer att komma i framtiden. Finns en ren IP sändare man kan koppla till sitt larm idag.
Jag har här en larmsändare från Dualtech av modell RC60SMS. Inköpt i Sverige. Den har en gsm-modul som klarar både 850,900,1800 och 1900. På dom två första banden sänder den med 2W och på dom andra med 1W, vilket gör att den bör fungera även på avlägsna platser.
Det säger ju inget om vad som gäller för en sändare köpt i utlandet, men det är ju bara maila dom och fråga vilken gsm-modul som sitter i.
Det säger ju inget om vad som gäller för en sändare köpt i utlandet, men det är ju bara maila dom och fråga vilken gsm-modul som sitter i.
Gammal tråd, men iallafall.
Lyckas inte hitta nån mail adress till alarmsystemsore.com Tänkte fråga om man får med några dekaler för att skylta att man har larm, eller kan man köpa det på något annat bra ställe? Några som inte ser alltför taffliga ut...
Lyckas inte hitta nån mail adress till alarmsystemsore.com Tänkte fråga om man får med några dekaler för att skylta att man har larm, eller kan man köpa det på något annat bra ställe? Några som inte ser alltför taffliga ut...
På deras förstasida står följande

Att den här syns genom dörren hjälper säkert också:

På förstasidan finns också "Questions? Click to email us!"
Dom ser helt ok ut, tyvärr på engelska. Jag hade funderingar på att beställa egna på svenska men det blev aldrig av. Vi har inte haft något inbrott sedan larmet installerades så dom engelska dekalerna funkar uppenbarligen
Att den här syns genom dörren hjälper säkert också:

På förstasidan finns också "Questions? Click to email us!"
Det är svarta sexkantiga dekaler där det står protected by protech security systems med röd text.
Du kan köpa svenska dekaler på clasohlsson mfl, men dom känner ju buset igen...
Annars kan man ju designa själv och få tryckta tex här http://www.makestickers.com/home.asp
Du kan köpa svenska dekaler på clasohlsson mfl, men dom känner ju buset igen...
Annars kan man ju designa själv och få tryckta tex här http://www.makestickers.com/home.asp
Jag köpte dekaler hos http://www.citylarm.se/ Det är "Teletec Connect" dekaler och finns även plastskyltar.