Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

DSC Neo - trådbunden brandvarnare?!

1. N
    Medlem · 626 inlägg

@ndreas

Medlem
    Någon som har koll på motstånd och DSC Neo??

Jag ska montera 4 trådbundna brandvarnare. Har ett motstånd på 5,6K (ett sådant som följer med larmet) monterat vid larmet. Har sedan monterat två rökdektektorer och då satt ett 1k motstånd efter den sista rökdetektorn. Vid test av den första brandvarnaren, då fungerar allt. Men vid test av den andra brandvarnaren, så markerar den larm, men larmet reagerar inte.

Gissar att det beror på motstånd:en??

Finns det någon som är bra på sånt här??

2. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Åkersberga · 458 inlägg

Erik Hellgren

Elektroniktokig
    Endast ett 5,6k motstånd parallellt över sista
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20190524_203953.jpg

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 438 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Lustigt att det är olika i det Erik beskriver ovan (som verkar stämma med manualen för DSC Neo 4-wire smoke detector) och det som visas i trådstarten. Varifrån kommer den bilden?

1k-motstånd har mn väl vanligen i sirenen på ett DSC? Så är det i alla fall på mitt PC1864.

4. N
    Medlem · 626 inlägg

@ndreas

Medlem
    Nä, det verkar panelen inte tycka om. Enligt dsc:s instruktion ska det finnas ett motstånd direkt vid larmet....

5. tommib

Bergsfogde
    Ja, fast det där är en larmsektion. En brandsektion kopplas på ett annat sätt. Du har det själv där i texten: "OBS! Sektionstyperna för brand...".

Du ser den korrekta kopplingen vid 3.7.2 (och på Eriks bild).

6. N
    Medlem · 626 inlägg

@ndreas

Medlem
    Har kopplat enligt 3.7.2 bilden till höger, brandlarm.

7. tommib

Bergsfogde
    Har du lagt motståndet parallellt med larmkontakterna eller i serie? Det spelar egentligen ingen roll var det sitter men bilden visar motståndet längst bort från centralen. Du ska för övrigt inte ha något 1k-motstånd där. Är den bilden från brandvarnarens installationsmanual?

Rita gärna en bild exakt hur du har kopplat, eller fotografera. Då blir det lättare att felsöka på distans...

8. N
    Medlem · 626 inlägg

@ndreas

Medlem
    Då måste jag ha missuppfattat kopplingschemat. Jag har satt ett motstånd direkt vid larmcentralen mellan zon och com....

9. tommib

Bergsfogde
    Teoretiskt ska du kunna sätta det där också men bilden visar det i sista detektorn. Vitsen är att sektionen ska se resistensen 5k6 när allt är som det ska och kortslutning när det larmar. Hur har du kopplat in detektorerna? Den bilden du har i första posten visar en NC-koppling vilket är fel i det här fallet. Alla larmkontakter i slingan ska ligga parallellt och vara kopplade NO.

10. Erik Hellgren

Erik Hellgren

Elektroniktokig
    Precis som tommib skriver så måste du (som bilden jag la upp) koppla dom på NO.

Bilden du la upp visar NC vilket inte är korrekt med brandsektion på neo

11. N
    Medlem · 626 inlägg

@ndreas

Medlem
    Om jag tar bort motståndet som sitter direkt över zon-com visar panelen fel. Har provat att koppla enligt bifogade bilder.....

12. tommib

Bergsfogde
    Du kopplar fel. Titta igen på Eriks bild så ser du att du ska lägga alla detektorerna parallellt. Nu lägger du dem i serie. Det kommer inte att fungera.

13. N
    Medlem · 626 inlägg

@ndreas

Medlem
    PS. Första bilden är från brandvarnarens instruktion men jag har kopplat dem NO

14. tommib

Bergsfogde
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190524_214841.jpg

Så här. Felet du gör är att du lägger detektorerna i serie. Det fungerar inte vid NO. Fundera kring det jag skrev tidigare, larmet vill se 5k6 ohm på sektionen vid normalläge och kortslutning vid larm. Hur uppnår du det?

• Laddar…
  15. Erik Hellgren

Erik Hellgren

Elektroniktokig
    Och nu kommer min något flummiga beskrivning som jag brukar dra för mina lärlingar/praktikanter

Tänk att strömmen i slingan är vatten.
    Vatten tar alltid enklaste vägen, kan det slippa gå igenom ett motstånd kommer det göra det.

I detta fall vill du att i normalläge ska "vattnets" enda väg gå igenom ett 5,6k motstånd. Vid larm vill du ha noll motstånd dvs enklaste vägen som det blir när ett öppet relä NO stänger och det blir kontakt

Hoppas jag inte förvirrade allt nu :crysmile:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.