2 600 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Dsc - larm på två detektorer
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
man kan experimentera lite med *71 för att styra en pgm-utgång och koppla in sig på en zon för larmfrånkoppling men det är alldeles för tjorvigt.
Jag tror att jag ändå kör med två områden, friggan används inte så mycket nu under höst och vinter, så den kan få vara larmad dygnet runt, finns lite verktyg där.
Jag sätter nog ingångstiden högt för det kommer vara jag som glömmer bort att avlarma den innan jag går in men förhoppningsvis kommer jag på det när jag ser detektorn.
Stort tack för hjälpen Norrbottensnickare, jag har lärt mig ny programmering och nya möjligheter med larmpanelen.
Jag sätter nog ingångstiden högt för det kommer vara jag som glömmer bort att avlarma den innan jag går in men förhoppningsvis kommer jag på det när jag ser detektorn.
Stort tack för hjälpen Norrbottensnickare, jag har lärt mig ny programmering och nya möjligheter med larmpanelen.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Enas problemasgorocco skrev:Jag tror att jag ändå kör med två områden, friggan används inte så mycket nu under höst och vinter, så den kan få vara larmad dygnet runt, finns lite verktyg där.
Jag sätter nog ingångstiden högt för det kommer vara jag som glömmer bort att avlarma den innan jag går in men förhoppningsvis kommer jag på det när jag ser detektorn.
Stort tack för hjälpen Norrbottensnickare, jag har lärt mig ny programmering och nya möjligheter med larmpanelen.
Kom och tänka på en sak...
Kan man ha en lös summer i friggan och kan man då få ut 12 volt från summersignalen som i vanliga fall avges på manöverpanelen vid ingångstidens nedräkning?
Jag vet inte om signalen kommer från "basenheten" eller om den kommer från manöverpanelen, att ljudet kommer ut från manöverpanelen det förstår jag men det kanske är så att det är basenheten som skickar en signal till manöverpanelen och om den råkar vara på tex 12 volt så kunde man ta den direkt till en summer utan att använda manöverpanel.
Men jag gissar att det kanske inte är en 12 volts-signal utan bara kommunikation som får manöverpanelen att låta, eller?
Kan man ha en lös summer i friggan och kan man då få ut 12 volt från summersignalen som i vanliga fall avges på manöverpanelen vid ingångstidens nedräkning?
Jag vet inte om signalen kommer från "basenheten" eller om den kommer från manöverpanelen, att ljudet kommer ut från manöverpanelen det förstår jag men det kanske är så att det är basenheten som skickar en signal till manöverpanelen och om den råkar vara på tex 12 volt så kunde man ta den direkt till en summer utan att använda manöverpanel.
Men jag gissar att det kanske inte är en 12 volts-signal utan bara kommunikation som får manöverpanelen att låta, eller?
Du är inne på något där.
Kan du få ut en 2-tråd från centralen till friggan kan du koppla in en vanlig summer från Classe/Kjell.
Får du inte till en extra kabel skulle du kunna koppla så att den ena av de båda deckarna får sin 12v från den andra och på så sätt frigöra ett kabelpar.
Det kabelparet kopplar du på en output PGM som följer keypad buzzer för område 2.
Kan du få ut en 2-tråd från centralen till friggan kan du koppla in en vanlig summer från Classe/Kjell.
Får du inte till en extra kabel skulle du kunna koppla så att den ena av de båda deckarna får sin 12v från den andra och på så sätt frigöra ett kabelpar.
Det kabelparet kopplar du på en output PGM som följer keypad buzzer för område 2.
En snabb googling berättar att det står beskrivet i installationsmanualen under 5.12 Programmable Outputs.
Du vill använda [07] Keypad Buzzer Follow och du sätter området under PGM Output Partition Assignment Sections [551] - [564].
Jag har ingen koll på exakt handhavande av ditt system men det fixar du säkert.
Du vill använda [07] Keypad Buzzer Follow och du sätter området under PGM Output Partition Assignment Sections [551] - [564].
Jag har ingen koll på exakt handhavande av ditt system men det fixar du säkert.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Sekvenserna du behöver är [009]. Val för pgm1 kommer först sedan pgm2. [141] tänd tvåan för område2 pgm1 eller [142] tänd tvåan för område2 pgm2. Se också till att ettan är släckt och trean tänd. Sen borde det vara klart.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kan du ha kikat på en manual till de lite nyare powerlarmen typ 1616 och så.kva skrev:En snabb googling berättar att det står beskrivet i installationsmanualen under 5.12 Programmable Outputs.
Du vill använda [07] Keypad Buzzer Follow och du sätter området under PGM Output Partition Assignment Sections [551] - [564].
Jag har ingen koll på exakt handhavande av ditt system men det fixar du säkert.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Klicka här för att svara