Byggahus.se

Dryga böter efter att ha trotsat eldningsförbudet

1. L
    Medlem · Nivå 10
    Finns det nån samband mellan ökning av kol dioxid gasen och den globala temperaturen överhuvudtaget ?! Om inte. Vad spelar det för roll hur man tar hand om sitt trädgårdsavfall ?
    Bilden nedan visar att medan CO2 halten har ökat markant sen 1980, den globala temperaturen har inte ökat nämnvärt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    EEDF8F54-E716-4D24-A73D-F71851B83235.png

2. B
    Medlem · Nivå 19
    Det finns en särskild tråd för den diskussionen så ta det i den i stället för att vrida bort fokus i denna tråd.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-klimathotet-nagot-att-bry-sig-om.93343/

3. ErikLtz
    Medlem Nivå 1
    Mjaha, där kom den. Då det finns kanske 1% som inte tar in vad uppåt 99% faktiskt tror sig förstå av vad forskarna är överens om ("scientific consesus") frågade jag försiktigvis om skillnaden i hur mycket koldioxid som frigörs genom olika alternativ - INTE vad denna koldioxid orsakar. Den graf Du delar verkar komma från en av klimatförnekar-webbarna. Delar för balansens skulle temperaturgraf fast med lite tidigare start - och då är det ändå i ett geologiskt perspektiv en ohyggligt kort period :surprised:
    ( graf från Wikipedia-sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change )
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    klimatgraph.png

Kan annars "rekommendera" andra populära konspirationsteorier som att månlandningen filmades i en studio, tvillingtornen sprängdes av CIA, jorden är platt och att flygplan sprayar gas för att styra just Dina tankar ;)

4. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Kruxet är ordet nämnvärt. Jag ser visst en temperatuökning i diagrammet, men hur stor den ser ut i förhållande till ökningen av koldioxidhalten beror helt på temperaturskalan på ena sidan och koldioxidskalan på andra sidan. Jag kan göra ett diagram med samma värden som ser helt annorlunda ut.

5. L
    Medlem · Nivå 10
    Det kan vi ta i den tråd som Birgit hänvisar. Undrar hur räknade NASA temperaturen före 60 talet. Din graf ser helt annorlunda ut om man justerar temperaturen utefter ändringen av temperaturs mätningsmodellen som NASA tillämpade i slutet av 60 talet. Lägger ut den riktiga grafen där.

6. B
    Medlem · Nivå 19
    Förbud mot att elda trädgårdsavfall kom långt innan kommunerna började tänka i klimatbanor utan det beror helt enkelt på att många människor får andningsproblem av röken och ändå fler mister möjligheten att använda sin uteplats och utföra trädgårdsarbete när andra eldar.

7. TickyNucker
    Renoverare Nivå 1
    Här i Uppsala kommun är det bara tillåtet att elda trädgårdsskräp i april och oktober. Olika i olika kommuner tror jag.

8. P
    Medlem · Nivå 13
    Japp, det är väldigt olika. I vår grannkommun är det permanent eldning året om som gäller (såvida inte eldningsförbud råder pga stor torka förstås)...och som sagt totalt eldningsförbud i vår egen kommun. Detta infördes i år, helt utan att någon förklaring gavs, men jag gissar att det är av anledningen BirgitS skriver ovan...hänsyn till allergiker. Dock är det helt OK att elda i kaminer, men då bara det som kallas "trivselledning ett par gånger i veckan". :rofl:

9. L
    Medlem · Nivå 10
    Det är förbjudet att elda under sommartid ja. Men de flesta brukar elda på vinter av praktiska skäl. Avfallet har hunnit bli torrt. Inga grannar ute på tomten. Sen är det mer praktiskt att värma sig på vinter vid eldningstunnan än att stå där på sommar när det är 30 gradersvarm.
    Elda på vinter tror jag inte att det är förbjudet. Det är tillåtet av de flesta kommunerna. Det kanske finns en och annan kommun som miljöaktivisterna tagit över och förbjudit eldning på vintertid oxå vara för att tänka på klimatet och koldioxid utsläpp. Annars finns det ingen vettig förklaring till att inte elda sin trädgårdsavfall på vinter.

10. B
    Medlem · Nivå 19
    Jag vet bara att det redan för minst 15 år sen blev förbjudet att elda i Stockholms kommun annat än under en vecka på våren (kring Valborg) och en på hösten. Innan förbudet kom såg jag vid promenader nog aldrig någon som eldade vintertid utan det var på våren och hösten som folk eldade upp sitt trädgårdsavfall (nerfallna löv, avklippta grenar från beskärning, hela buskar man grävt upp).

• Laddar…
  11. S
    Medlem · Nivå 6
    Och den regeln gäller dessutom bara inom detaljplanerat område.