Hej,
Huset är från 1863 och är av tegel.
Har tänkt dra igång med att åtgärda stenfoten? runt vårt huset.
Bort med färg och gamal bruk och ny Hydraulisk kalbruk men ingen färg.
Stenfoten eller grunden sticker ut allt från 4cm till 7cm från fasaden på olika delar av huset.
Och jag har sett att det kan bli väldigt mycket fukt på sina delar.
Min fråga är följande.
Är det onödigt jobb eller rent idiotiskt att fräsa ur ett spår längst ner och fälla in en dropplåt som då hjälper vattnet att komma utanför grunden. Detta är för att leda bort så mycket vatten jag kan.
Eller räcker det med att man murar om och lägger en ny "dropplist" av bruk?
(Tänkt inte på avsaknad av bruk och färg på teglet, hela fasaden är renoverad och det är den biten som syns på bilderna som ska göras i ordning i samband med att stenfoten blir iordningställd)