7 175 läst ·
42 svar
7k läst
42 svar
Droppar från skvallerrör, pelletsuppvärmning
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Det verkar dock droppa vatten även om vi inte förbrukat något varmvatten de senaste timmarna. Dumt nog finns det ingen golvbrunn i rummet.
J Johlind skrev:
Prova att vrida den åt vänster ( se pilar)några varv. Då kommer du öppna upp ventilen och den stänger sig igen. Kan vara några avlagringar/skräp som sitter lite i vägen. Annars så är det nog dags för byte om den fortfarande läcker.
Att den läcker vid eldning och även efter beror ju på att vattnet i förrådsberedaren värms inte i samma takt som vattnet i tanken. Även om tanken är varm, så tar det ett tag att jämna ut värmen i vv tanken. Lika så efter ni använt vv, då tar det ett tag innan det nya kalla vattnet blir så varmt så att trycket ökar.
Manometern på bilden hör ihop med trycket i värmesystemet och har ingen direkt koppling till detta läckage, förutom att vis 1,5 bar har du en högre temperatur i värmesystemet och därigenom högre värme på vv.
Att den läcker vid eldning och även efter beror ju på att vattnet i förrådsberedaren värms inte i samma takt som vattnet i tanken. Även om tanken är varm, så tar det ett tag att jämna ut värmen i vv tanken. Lika så efter ni använt vv, då tar det ett tag innan det nya kalla vattnet blir så varmt så att trycket ökar.
Manometern på bilden hör ihop med trycket i värmesystemet och har ingen direkt koppling till detta läckage, förutom att vis 1,5 bar har du en högre temperatur i värmesystemet och därigenom högre värme på vv.
Det där är för tappvarmvattnet, det ser man på att det står 10bar på svarta ratten.T tappvattenledning skrev:Javisst, såhär ser det ut från andra hållet.
Det jag tycker är konstigt om det är tappvattnet är att det verkar läcka ut vatten även om vi inte förbrukat varmvatten de senaste timmarna. Om inget nytt vatten behöver värmas upp borde det väl inte ske någon föräbdring i volym/tryck och därmed inte droppa något. Eller tänker jag fel?
SÄVen för värmesystemet i en villa brukar vara på ca 2,5bar.
Precis som @perra i skogen skriver så tar det ett tag (uppåt några/flera timmar) å värma upp nytt inkommet kallvatten i VVberedaren, hur lång tid beror på hur mycket varmvatten som har tappats.
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Här kommer en uppföljning för den som är intresserad. Vi bytte ut säkerhetsventilen för några dagar sedan, därefter har det droppat mycket mindre.
Tack för er hjälp!
Tack för er hjälp!
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Nu har det börjat droppa mer igen, trots bytet av säkerhetsventilen. Det är vid varje uppvärmningscykel med pelletseldningen, dygnet runt oavsett om vi tappat varmvatten eller inte. Vet inte vilka mängder som är "normalt"?
Säkerhetsventilen är en LKA 514, rsk 500 53 54. I produktbladet står att inget underhåll behövs, ska jag prova att motionera den ändå? Har jag förstått rätt att man ska fortsätta vrida på ventilen trots att det tar emot? Har hittills bara vridit till det läge där det börjar rinna ut vatten och dit är det inget motstånd alls. Kan jag ha sönder ventilen om jag fortsätter vrida den efter det läget?
Säkerhetsventilen är en LKA 514, rsk 500 53 54. I produktbladet står att inget underhåll behövs, ska jag prova att motionera den ändå? Har jag förstått rätt att man ska fortsätta vrida på ventilen trots att det tar emot? Har hittills bara vridit till det läge där det börjar rinna ut vatten och dit är det inget motstånd alls. Kan jag ha sönder ventilen om jag fortsätter vrida den efter det läget?
Har du eget eller kommunalt vatten?
Vet du vad ni har för inkommande vattentryck?
Det låter som om ni skulle behöva en tryckreducerare/tryckregulator på inkommande vatten, tex
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...automatiska-ventiler/reducerventiler/5084141/
Vet du vad ni har för inkommande vattentryck?
Det låter som om ni skulle behöva en tryckreducerare/tryckregulator på inkommande vatten, tex
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...automatiska-ventiler/reducerventiler/5084141/
Vad är det för öppningstryck på din ventil?(brukar stå på toppen av ratten man vrider på)
Jag skulle tro att står 9 bar eller 0,9 MPa?
Så som du beskriver det så ligger ventilen väldigt nära öppningstrycket eftersom du knappt behöver vrida nåt alls innan det släpper ut (finns det ”marginal” innan ventilen ska öppna så brukar man få vrida mer innan den öppnar)
Så som du beskriver det så ligger ventilen väldigt nära öppningstrycket eftersom du knappt behöver vrida nåt alls innan det släpper ut (finns det ”marginal” innan ventilen ska öppna så brukar man få vrida mer innan den öppnar)
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Det är kommunalt vatten, vet dock inte vad det är för tryck. Mäter man det själv eller är det uppgifter som kommunen har?Demmpa skrev:
Är en sådan tryckreducerare en enkel match för en rörmokare att koppla in?
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
10 bar står det på rattenR roke skrev:Vad är det för öppningstryck på din ventil?(brukar stå på toppen av ratten man vrider på)
Som tidigare sagt, det vore intressant att veta vad du har för tryck på inkommande vatten.
Du har inte någon manometer/tryckgivare någonstans på tappvattensystemet som du kan läsa av?(förmodligen inte)
Jag har i och för sig svårt att tro att du har uppemot 10 bar på inkommande vatten? (3-4-5 bar, eller nåt sånt vore brukligt)
Du har inte någon manometer/tryckgivare någonstans på tappvattensystemet som du kan läsa av?(förmodligen inte)
Jag har i och för sig svårt att tro att du har uppemot 10 bar på inkommande vatten? (3-4-5 bar, eller nåt sånt vore brukligt)
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Fast nu när jag testade att vrida på ratten till samma läge som innan kom det inget vatten. Kan det bero på stadium i uppvärmningscykeln? Nu när det inte kom något vatten vid första stoppet var temperaturen i pannan lägre än innan (slutet av brännarens vilofas).R roke skrev:
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Ska kika efter någon tryckmätare. Lite rörigt (hehe) i källaren då vi är relativt nyinflyttade.R roke skrev:Som tidigare sagt, det vore intressant att veta vad du har för tryck på inkommande vatten.