P
FredrikR FredrikR skrev:
Du kommer dock inte 7km... Det står 12km eller nåt sånt på min Mini 3, men kommer en bråkdel av det, har med uteffekten på sändaren att göra.

Reglerna är sådana att du ska registrera dig, sen är det upp ägaren att göra det.
Jag känner en som har skog och använder en Pro 2 för att kolla efter stormskador och han hävdar att 6 km är inga problem.

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Jag känner en som har skog och använder en Pro 2 för att kolla efter stormskador och han hävdar att 6 km är inga problem.
Imponerande om det stämmer, men visst i miljö med färre störkällor så kanske. 👍
Går väl även att göra en "FCC modd" vilket jag tror tar bort begränsningen på uteffekten.

Bara upp på 500 meter och ha antennen rätt riktad och inga störningar. Kör upp mina och kollar efter skogsbränder.

Kört 3,6km med bägge mina DJI.
Hade nog gått längre.

En mini2 skulle jag inte välja idag då kameran är så dålig

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Imponerande om det stämmer, men visst i miljö med färre störkällor så kanske. 👍
Går väl även att göra en "FCC modd" vilket jag tror tar bort begränsningen på uteffekten.
Nu minns jag inte om det är skogsägarens som gör en RTH om den tappar kontakten med sändaren men någon av vännerna säger att deras gör så, jag har köpt en mini som jag ska börja prova lite med när jag har köpt en nyare mobil som kan hysa programvaran...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Nu minns jag inte om det är skogsägarens som gör en RTH om den tappar kontakten med sändaren men någon av vännerna säger att deras gör så, jag har köpt en mini som jag ska börja prova lite med när jag har köpt en nyare mobil som kan hysa programvaran...
Tror alla DJI gör rth. 👌
Yngsta sonen visade mig...."nu tappar vi snart kontakten..." Men han hade gjort det förut och bilden kom tillbaka och hem kom den. 🫣😎

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Du kommer dock inte 7km... Det står 12km eller nåt sånt på min Mini 3, men kommer en bråkdel av det, har med uteffekten på sändaren att göra.

Reglerna är sådana att du ska registrera dig, sen är det upp ägaren att göra det.
Vad kan hända om man inte registrerar sej?
Det känns lite suspekt att myndigheterna ska ha denna info om det inte behövs körkort.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Vad kan hända om man inte registrerar sej?
Det känns lite suspekt att myndigheterna ska ha denna info om det inte behövs körkort.
Är nog väldigt riskfritt.
Rent hypotetiskt kan jag och min son missat den biten... 🤷😇

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Mina DJI identifierar sig inte som drönare utan ickebinära kameror vilket man får respektera och i gengäld slipper man ha körkort

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
...
En mini2 skulle jag inte välja idag då kameran är så dålig
Vad tycker du är så dåligt med kameran? Jag får säga att den har mycket bra upplösning, finns ju litet olika inställningar.

H Harald Blåtumme skrev:
Vad tycker du är så dåligt med kameran? Jag får säga att den har mycket bra upplösning, finns ju litet olika inställningar.
Mini 2 har bara 12mp medan mini 3 har 48mp och fotar i raw.

Väldigt stor skillnad i kvalitet mellan de kamerorna både på pappret och i verkligheten.

Ok, förstår nu att jag inte borde vara så imponerad över HD-upplösningen på Mini 2 som jag upplever som knivskarp. Ändå konstaterat att den duger bra till att skapa översikter över vår skog, i tillräckligt hög upplösning och även i 3D via andra tjänster. Men visst jag förstår att man har olika ändamål med dessa små drönare.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, förstår nu att jag inte borde vara så imponerad över HD-upplösningen på Mini 2 som jag upplever som knivskarp. Ändå konstaterat att den duger bra till att skapa översikter över vår skog, i tillräckligt hög upplösning och även i 3D via andra tjänster. Men visst jag förstår att man har olika ändamål med dessa små drönare.
Absolut, den duger till mycket!
Jag var tämligen nöjd med min Mini, även om min Mini 3 Pro är vassare i alla aspekter.

Det var väl mer en jämförelse mellan att köpa en Mini 2 eller Mini 3 nu, där @Pligg85 skulle välja den bättre kameran.

Varje köpare får göra sina egna val.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.