Gammelnörden
För det första hade jag inte slösat pengar på den taklösningen dom gjort eller målat byggnaden babyblå. Jag förstår inte hur dom fick bygglov för det.. Dessa två exempel är nog för mig för att visa på att de dom gör strider mot all god arkitektur i mitt tycke.
Att degradera det till en kitschig, billig, pastisch av ett Disneyslott får mig att känna att den byggnaden kanske hellre hade gått i graven med värdighet.
För det andra hade jag valt att totalt sett lagt en större summa pengar under en mkt längre tidsperiod för att inte pga tidspress slarva med kvalitet och finish. Jag tycker inte att ett par renoverade kakelugnar väger upp de genvägar och billighetslösningar som förekommer i övrigt.
Jag förstår inte alls logiken i att ursäkta det renoveringsupplägget av en kulturfastighet med att det är en familj, som med tvivelaktigt ekonomiskt upplägg, ska uppfylla sin dröm om ett eget slott.
Utifrån vad Ernst som inredningsarkitekt gjorde på Gustavsviks tror jag att han hade gjort det bättre i alla avseenden. Men det är är min åsikt utifrån smak - inte byggnadsvård.
 
Huset hade ju stått tomt efter branden och verkade även vara föremål för rivning.
Även om man inte gör allt perfekt så står nu huset kvar med tätt tak och ger då möjlighet att i framtiden rätta till saker som idag kanske inte blev helt perfekta.
Vad är byggnadsvård, att låta förfalla ytterligare och rivning? Hade det varit bättre alternativ?
Sedan att programmet blev en ny dokusåpa i mängden av att följa lite extrema familjer är en annan fråga.
Hade nog orkar följa serien med lite mer seriös produktion.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Gammelnörden
Byggnadsvård för mig är, när jag jobbar med det, respekt för arkitektens vision och originalmaterial (deras funktion och estetiska betydelse) samt förvaltande av kulturhistoria.
 
optimum
Byggnadsvård för mig är när en familj med barn och glädje tar över ett hus hemsökt av hemskheter och skit och får huset att le igen.

Vi som sett serien vet att där nu bor en familj som ger sin glädje och kärlek till det numera fina slottet igen.

Har samma i min närhet, en underbar familj flyttade in i vårt grannhus. Nedgånget och i behov av renovering och glädje igen. Där borde de nu och skrattar och leker varje dag. Även där "byggnadsvård" i min värdering.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
För min del tror jag att slottet kommer ut för försäljning så snart det är "färdigt".
 
yonna yonna skrev:
För min del tror jag att slottet kommer ut för försäljning så snart det är "färdigt".
Kan det vara lönsamt att renovera ett så nedgånget slott i Åtvidaberg?
 
Gammelnörden
optimum rolri skrev:
Byggnadsvård för mig är när en familj med barn och glädje tar över ett hus hemsökt av hemskheter och skit och får huset att le igen.

Vi som sett serien vet att där nu bor en familj som ger sin glädje och kärlek till det numera fina slottet igen.

Har samma i min närhet, en underbar familj flyttade in i vårt grannhus. Nedgånget och i behov av renovering och glädje igen. Där borde de nu och skrattar och leker varje dag. Även där "byggnadsvård" i min värdering.
Det resonemanget är för mig som att påstå att smisk inte är aga så länge det inte utförs i vredesmod.
Det är respektlöst att ta sig an en byggnad som har varit en hel bygds identitet i mer än 100 år och inte inse att man förvaltar ett gemensamt kulturarv. Utan gör val som påverkar hela omgivningen med motiveringen att "vem vill inte känna sig som en prinsessa" dvs hon ville manifestera sin själviska önskan om att nå samma status som en kunglighet. Facebook-mentalitet har inte med byggnadsvård att göra.
 
  • Gilla
Sinologen
  • Laddar…
Jag tycker att det som ”alla” lyckats göra de senaste åren med det ”gemensamma” kulturarvet, det vill säga låta det stå utan tak och förfalla är betydligt värre än att någon väljer att lägga tid och pengar på att rusta upp stället och göra det som dom själva vill ha det. Jag tycker det är fantastiskt att dom ser till att byggnaden överlever och eftersom det är dom skall bo där och trivas så tycker jag det är bra att dom väljer att bygga som dom vill ha det, deras smak och tycke kanske inte överrensstämmer med mitt eget men det är ju ganska ovidkommande eftersom jag inte köpt stället.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Gammelnörden
Man löser ju inte ett problem med att vårt gemensamma kulturarv förfaller genom att utplåna det helt med att sälja ut till opportunister som renoverar sönder det för att "sätta sin egen prägel".
 
Å andra sidan kan man ju problematisera "bygdens identitet" också ..
Ganska ofta är ju "slotten" (jag tycker nog att den här byggnaden är på gränsen för att ens kallas slott) byggda för att vara monument över någons överflöd, i tider när resten av befolkningen svalt... 1860, när Hägerstad Slott började byggas, hade ju befolkningen knappast hämtat sig efter de riktigt dåliga åren under mitten på 1800-talet ..
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
För övrigt säger Wikipedia att slottet brann 3 gånger 2011, under loppet av ett halvår.... Måste vara unikt att samma hus gör det ...
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Man löser ju inte ett problem med att vårt gemensamma kulturarv förfaller genom att utplåna det helt med att sälja ut till opportunister som renoverar sönder det för att "sätta sin egen prägel".
Detta slott är väl inget gemensamt kulturarv?
Helt underbart att det blir liv i huset igen
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Å andra sidan kan man ju problematisera "bygdens identitet" också ..
Ganska ofta är ju "slotten" (jag tycker nog att den här byggnaden är på gränsen för att ens kallas slott) byggda för att vara monument över någons överflöd, i tider när resten av befolkningen svalt... 1860, när Hägerstad Slott började byggas, hade ju befolkningen knappast hämtat sig efter de riktigt dåliga åren under mitten på 1800-talet ..
Med det argumentet borde väl alla byggnader före andra världskriget rivas - helst till tonerna av Internationalen.
 
Z ZipLock skrev:
Med det argumentet borde väl alla byggnader före andra världskriget rivas - helst till tonerna av Internationalen.
Nja, så långt behöver man knappast dra det ..
 
Gammelnörden
L largab skrev:
Detta slott är väl inget gemensamt kulturarv?
Helt underbart att det blir liv i huset igen
Jag svarade på ett generellt formulerat påstående...

edit; glömde ordet formulerat vilket jag såg först efter att inlägget blev citerat...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.