trähandtag trähandtag skrev:
Personligen tycker jag inte man ska döma för tidigt, vi har ju inte sett helheten än.
För min del så tycker jag inte det spelar någon roll. Köket passar inte in i ett slott. Det är iaf min åsikt. Sen om dem älskar det, roligt för dem (y)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det enda dåliga egentligen är ju själva tv-produktionen ... Att de gör vissa saker i konstig ordning beror väl mest på att de är glada amatörer, och att de gjorde mer själva i början....
Tror du dom gör så mycket själva? Dom killarna som inte pratar svenska verkar ju nästan flyttat in där.

Stefan N Stefan N skrev:
Tror du dom gör så mycket själva? Dom killarna som inte pratar svenska verkar ju nästan flyttat in där.
Känslan jag fått är att de försökte göra allt själva i början, och sen när de insåg att det skulle ta 4 år istället för 1, så tog de in gubbarna...

J
Har bara sett några bitar av två avsnitt. Måste säga att trots att taket inte ser så lyckat ut och att kök etc inte har "slottskvalitet" så räddar de en kulturfastighet som mest troligt skulle ha rivits annars, så med en pragmatisk syn på det så skiter jag i om det är kitsch, fusk och dålig smak på vissa delar för de tog sig an ett jobb som få andra skulle vågat. Och klarar de detta utan att bränna av för mycket pengar är det otroligt.

Och att två personer som har småbarn skulle kunna renovera ett rivningsfärdigt slott helt själva är väl inte realistiskt?

Stor cred till de som vågade göra detta. Men lite funderar man ju på vad de har för ekonomi bakom och vad de jobbar med normalt - mycket tid och pengar ska ut och de verkar ju inte ha några vanliga jobb...

Det är säkert vridet som någon skrev så det ska dra tittare som inte är intresserade av byggteknik...

Men utifrån byggnadsvård och byggteknik så hade det varit mera intressant att se dokumentär från några av byggahus intressantaste renoveringar...

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
optimum
Givetvis ett TV4 projekt som vanligt men gillar verkligen deras engagemang och hennes "Woaw" åt saker. Hon är dock inte så blåst som det framförs och syns på hennes skapande av design.

Gillar verkligen programmet och ser fram emot varje avsnitt.
Precis som alla som renoverar hus till en dröm de lever för.

Underbara människor som bjuder på sig och hyllar alla som renoverar hus.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Jag tittar nu på programmet och reagerar på att fasaden inte alls verkar vara lika blå som den var när de målade den???

Blekt i solen i somras? :crysmile:

Det verkar vara väldigt beroende på omgivningen, för nu när de var ute och jobbade i trädgården såg det allt ordentligt babyblått ut!

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Det verkar vara väldigt beroende på omgivningen, för nu när de var ute och jobbade i trädgården såg det allt ordentligt babyblått ut!
Vi har väggar inne i huset som är vita eller grå, Beror på ljuset och varierar i färg. Säkert likadant med deras nyans av blått som ibland ser vit ut.

Helt underbart program med underbara människor som gör det många drömmer om. Waow.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tyckte det var synd att de slarvar bort en del renoveringar, pga tidsbrist och allt för snabba, enkla beslut. Exempelvis listerna tror jag att de kommer att ångra i framtiden. Det går med enkla medel göra snyggare, men man kanske måste åka runt, undersöka vad som finns. Vi hittade en mindre firma som specialgjorde lister, vilket kostade mindre än den lokala byggfirman, men man måste ha lite framförhållning.

Men hans sockelösning är fullt godkänt tycker jag och var inte ovanlig förr i tiden. Det var vanligt att man pusslade ihop och inte alls nödvändigt med så hög och hel sockel. Det blev troligen lite lättare att justera sockeln med avseende på den gamla väggen. Att det däremot inte blev så snyggt, det är en annan femma.

Alltså det tillhör ju inte avdelningen slavisk byggnadsvård utan här får man se hur dom räddar ett hus.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gammelnörden
Räddar man verkligen något genom att misshandla det?;)

richardtenggren
Känns som de borde använt bröstlist(sådan man har ovanför bröstpanel typ?) till den övre listen.

Men tycker hon ska ha cred för målningen, sen om det passar in är väl en annan sak, men hon verkar väldigt skicklig :)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Räddar man verkligen något genom att misshandla det?;)
Har du ens sett programmet?

Stor del av slottet är intakt och hade annars rivits då det brunnit och sedan regnat in flera år så bjälkar ruttnat.

Visst kan man tycka illa om när de byter ut golvbjälkar mot vanliga reglar man sätter i moderna hus golv.
Men om du sett avsnitten hade du även sett att försöker behålla gammal stil med renovering av gamla kakelugnar och ersatt försvunna med andra renoverade. Lägger in marmorgolv mm.

Nej det är inte Ernst som far fram utan en familj som försöker få sin dröm uppfylld om ett eget slott.

Men hur hade du själv gjort? Spenderat 100 miljoner och totalrestaurerat slottet eller rivit det?

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.