67 473 läst ·
278 svar
67k läst
278 svar
Drömhuset har blivit rena rama mardrömmen! Snälla,vad kan vi mer göra?
Hej Isabel76,
Hur har det gått för er? Jag känner med er och hoppas det löser sig för er framöver, det verkar ju inte klokt det ni har gått igenom.
Blir lite nervös då vi just har precis skrivit på avtal för Borohus. Dock har vi inte kommit igång med något än. Känner att det är läge att läsa på om era och andras erfarenheter. Lycka till med allt framöver, verkligen!
Hur har det gått för er? Jag känner med er och hoppas det löser sig för er framöver, det verkar ju inte klokt det ni har gått igenom.
Blir lite nervös då vi just har precis skrivit på avtal för Borohus. Dock har vi inte kommit igång med något än. Känner att det är läge att läsa på om era och andras erfarenheter. Lycka till med allt framöver, verkligen!
Kommer att låta lite konstigt,men Borohus i sig är enligt mig bra. Fina hus och bra service.CWbygg skrev:Hej Isabel76,
Vårt problem har varit att vi inte fick mycket till respons på säljaren när påtalade om dessa fel första och andra gången. Tiden gick och inget hände,så vi skickade ett mail till Borohus centralt som agerade snabbt och ringde upp säljaren och byggaren. Säljaren tog till sig detta men byggaren reagerade med att snacka skit om personen på Borohus son ringt upp honom,att denna person hatade honom och säljaren och en massa bla bla bla bla
Gör inte reklam för Borohus centralt,men de har varit schyssta mot oss. Och servicekänslan finns verkligen.
Varje gång jag ser köket tänker jag på tjejen på Borohus som lade så mycket arbete och omtanke när hon ritade och gjorde ändringar på vårt kök. All det jobb hon la ner har gått åt skogen för det enda man verkligen ser är den dåliga kaklingen och målningen.
Så var inte orolig,MEN se till att byggaren är seriös och har yrkestolthet.
Redigerat:
För det första får du en strukturell fördel med en projektledare. Du får en fackman som inte har några andra intressen i processen än att representera dig mot ersättning. Mäklare, husagenter, entreprenörer, KA, byggnadsnämnd... alla dessa intressenter har det gemensamma att de inte har dina intressen som huvudsyfte. Tvärtom är all interaktion med dessa intressente mer eller mindre förhandling och riskhantering. Och de har ett gigaiskt övertag i kompetens och erfarenhet mot en privatperson.Nickan09 skrev:
Natuligtvis finns det bra och dåliga bygg-PL. Som jag skrev verkar privatmarknaden också vara dåligt utvecklad. Men det finns ju ett stort antal lokala och rikstäckande firmor som sysslar med detta åt större fastighetsägare, vilket kan vara en början. Att nämna företag som Hifab, Ramböll, WSP etc kan knappst anses som reklam hoppas jag. De tar knappast privatjobb. Men det ger en fingervisning om vad en bra byggprojektledare gör.
Vi hade även en anställd KA, väl investerade pengar.
Rent allmänt så är det ofta så att hus byggs av privatpersoner, med liten eller ringa efarenhet av affärsliv. Det gör att man lätt kan gå i fällor som gillras av mindre seriösa personer. Ett mycket bra initiativ som en bank här gjorde var att anställa en byggmästare och erbjuda hans tjänster till sina kunder. Första halvtimmen var gratis.
Det skadar heller aldrig att hålla inne litet pengar tills man kollat att allt är OK.
Rent allmänt så är det ofta så att hus byggs av privatpersoner, med liten eller ringa efarenhet av affärsliv. Det gör att man lätt kan gå i fällor som gillras av mindre seriösa personer. Ett mycket bra initiativ som en bank här gjorde var att anställa en byggmästare och erbjuda hans tjänster till sina kunder. Första halvtimmen var gratis.
Det skadar heller aldrig att hålla inne litet pengar tills man kollat att allt är OK.
Glöm inte rättsskyddet i er försäkring om ni inleder tvist mot byggaren. Om ni anlitar någon som ligger på rättshjälpstaxan (1 417 kr/timme 2010) så täcker försäkringen 80% av kostnaden upp till ett maxbelopp om 100-150 tkr beroende på vilket försäkringsbolag ni har. Även kostnader för besiktning, filmning av el osv ingår då i maxbeloppet om dessa kostnader rekommenderas av ert ombud.
Jag har också råkat ut för liknande, tyvärr gick firman i KK innan bygget var helt klart, entrepenören hade innan per mail bekräftat att de hade färdigställande försäkring. Tyvärr begärde vi inte in försäkringsnummer... han hade ingen sådan försäkring. Precis innan konkursen skickade han en "bluff-faktura" till oss på nästan lika mycket som hela entrepanaden (antagligen för att balansera upp konkursen och jävlas). Det tog oss flera månader att få konkursförvaltaren att stryka fakturan. men nu står vi här med en utbyggnad som inte är klar samt att det som är gjort är rena fuskbygget. Och några garantier har vi självklart inte.Siken skrev:Ett litet tips: Köp hemsidor med hantverkarens namn om de är lediga! Har själv reggat ett par som efter att bygget är avslutat kommer användas i informativt syfte, söker man på hantverkarens namn kommer man således få information om honom och hans kvaliteter. Förmodligen är det helt moraliskt förkastligt, men jag har blivit tunnhårig under byggprocessen så snart är det payback-time.
Frågan är nu, jag vill ju att de två ägarna till den konkursade firman aldrig mer skall kunna utsätta någon annan för något liknande. (de startade om firman direkt och bytte ett ord i firma namnet). Kan jag på forum som detta nämna dom vid namn? Kan det handla om ärekränkning? Om jag registrerar domäner som liknar deras firma namn och spyr ur mig, är det OK? (rent juridiskt alltså, den moraliska biten har jag släppt för länge sedan...)
Vad gäller domänbiten så låg det till så här, i alla fall för ett par år sedan:
Du får registrera vilket domännamn du vill. Men om namnet associerar till någon eller ett företag och du på sajten har sådant material så man kan anse att den är till skada för personen eller företaget, då kan personen eller företaget begära hos den som administrerar domännamnen (.se t ex) att du fråntas domännamnet.
Att registrera ett domännamn för att smutskasta ett företag är nog därför ingen bra idé.....
Min båthemsida heter samma sak som båtvarvets sida, fast jag har .se och de .no. Visserligen har jag skriftlig tillåtelse från dem, men tiden går och allt kan ändras. Några reklamationsärenden och presentation av lösningar som de borde kommit på själva gjorde att VD:n nog inte har ett alltför gott öga till mig. I förebyggande syfte kollade jag då vad som gällde: Så länge inget som finns på sajten kan anses skada företaget så finns ingen som kan kräva att jag lämnar domännamnet ifrån mig.
Nu gick det visserligen aldrig så långt, det var inte ens tal om det. Tvärtom har jag senare erbjudit dem domännamnet för en billig peng, men de vill inte sannolikt inte expandera i Sverige.....
Du får registrera vilket domännamn du vill. Men om namnet associerar till någon eller ett företag och du på sajten har sådant material så man kan anse att den är till skada för personen eller företaget, då kan personen eller företaget begära hos den som administrerar domännamnen (.se t ex) att du fråntas domännamnet.
Att registrera ett domännamn för att smutskasta ett företag är nog därför ingen bra idé.....
Min båthemsida heter samma sak som båtvarvets sida, fast jag har .se och de .no. Visserligen har jag skriftlig tillåtelse från dem, men tiden går och allt kan ändras. Några reklamationsärenden och presentation av lösningar som de borde kommit på själva gjorde att VD:n nog inte har ett alltför gott öga till mig. I förebyggande syfte kollade jag då vad som gällde: Så länge inget som finns på sajten kan anses skada företaget så finns ingen som kan kräva att jag lämnar domännamnet ifrån mig.
Nu gick det visserligen aldrig så långt, det var inte ens tal om det. Tvärtom har jag senare erbjudit dem domännamnet för en billig peng, men de vill inte sannolikt inte expandera i Sverige.....
Medlem
· Västra Götaland
· 136 inlägg
Nu tycker jag det är synd om alla som drabbas av fel och problem när de bygger hus.
Jag skulle vilja säga så här. Man investerar många miljoner i ett husbygge. Man litar på en säljare, en byggfirma utan att man tagit CV, betyg, behörighetintyg mm. Det är för mig som att ta mina besparingar från banken, ge dem till en person på spårvagnshållplatsen bara så där, för att personen sagt att den var bra på investeringar.
Det är komplicerat om ngt gått fel, det är svårt ibland omöjligt att få rätt.
Jag skulle vilja säga så här. Man investerar många miljoner i ett husbygge. Man litar på en säljare, en byggfirma utan att man tagit CV, betyg, behörighetintyg mm. Det är för mig som att ta mina besparingar från banken, ge dem till en person på spårvagnshållplatsen bara så där, för att personen sagt att den var bra på investeringar.
Det är komplicerat om ngt gått fel, det är svårt ibland omöjligt att få rätt.
Jag fårstår inte riktigt var du vill komma med dina inlägg i den här tråden. Efter ditt senaste inlägg så svarade TS hur de kollat upp firman, se nedan
Det skulle istället vara intressant att höra vad du tycker att TS borde gjort utöver detta för att undvika att drabbas av de problem de har idag?
Att försöka utmåla TS som en komplett godtrogen idiot som köpt hus lika lättvindigt som man köper en spårvagnsbiljett och därför får skylla sig själv är väl ändå lite magstarkt i det här fallet.:O Att husbyggare råkar ut för oseriösa skojare är väl tråkigt, men det händer tyvärr allt för ofta. Att man många gånger försöker lägga ansvaret på husbyggaren istället för husleverantören, hussäljaren eller skojaren när det gått snett är rätt knepigt ur mitt sätt att se det.
Kom istället med konstruktiva råd om vad TS ska gör istället för att insinuera att allt egentligen är TS fel från början.
Jag skulle tro att TS kollat upp mer än vad som de flesta gör när man köper ett hus via en av sveriges största hustillverkare och deras återförsäljare, vilket i sig borde innebära en viss kvalitetssäkring och trygghet.Isabel76 skrev:Vi kollade upp firman och visst har de F-skatt och vi fick referenser i form av brev och bilder på hus som entreprenören ska ha gjort,detta sköttes via återförsäljaren. Entreprenoren visade också upp papper på att han samarbetar med en elfirma i Norrköping,vi ringde upp den ansvarige och denna sa till mig att han skulle göra all eljobb i huset och jag kollade upp honom hos elsäkerhetsverket och fick bevis på att han visst var behörig. Vad vi fått reda på nu är att det blev bråk om arvode mellan entreprenören och elfirman så att den behörige elektriker bara kopplade elen till Eons nät.
Vi tyckte att vi hade varit så försiktiga,vi kollade även upp om entreprenören hade anmärkningar hos kronofogden osv... och detta skämdes vi jättemycket över.
Men antar att det är även vårt fel att entreprenören ljuger och luras.
Det skulle istället vara intressant att höra vad du tycker att TS borde gjort utöver detta för att undvika att drabbas av de problem de har idag?
Att försöka utmåla TS som en komplett godtrogen idiot som köpt hus lika lättvindigt som man köper en spårvagnsbiljett och därför får skylla sig själv är väl ändå lite magstarkt i det här fallet.:O Att husbyggare råkar ut för oseriösa skojare är väl tråkigt, men det händer tyvärr allt för ofta. Att man många gånger försöker lägga ansvaret på husbyggaren istället för husleverantören, hussäljaren eller skojaren när det gått snett är rätt knepigt ur mitt sätt att se det.
Kom istället med konstruktiva råd om vad TS ska gör istället för att insinuera att allt egentligen är TS fel från början.
Håller med MR BYGG visst jag är ganska negativ som person och kontrollerande mycket pga att man säkert är färgad av sin anställning men nu pratar vi ju faktiskt inte om en kund som bara plockat hantverkare på måfå.Dr.L skrev:
På vilket sätt ser du att dessa kunder lider pga sin snålhet? Jag har inte fått bilden av att de hyrt in svartarbetande hantverkare eller snålat utan de har anställt rekommenderade hantverkare och dessutom kollat upp referenser, elsäkerhetsintyg på elektrikern etc. Det går alltid att göra mer visst men det är ju oftast också i efterhand man inser vad mer man borde ha gjort och i detta fallet tycker jag definitivt inte att man varit ogenomtänkt eller naiv
Lycka till med era problem och jag lider med er iaf
MVH Lorant