43 017 läst ·
145 svar
43k läst
145 svar
Dröm om min förvåning - tuja nedkapad när vi var borta
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Kanske är det så, jag vågar inte uttala mig om det, men jag tror det är bättre om ni pratar än om ni polisanmäler varandra och kräver varandra på skadestånd.N Nogran skrev:
Men, visst kan grannen plantera vad han vill på sin tomt, liksom du kan göra på din. Att plantera i tomtgräns är bara bra om man tror att man kommer ha samma önskemål som alla framtida grannar...
vad finns det att prata om han hade möjligheten innan han kapade så ge mig en enda anledning varförFairlane skrev:
Kanske är det så, jag vågar inte uttala mig om det, men jag tror det är bättre om ni pratar än om ni polisanmäler varandra och kräver varandra på skadestånd.
Men, visst kan grannen plantera vad han vill på sin tomt, liksom du kan göra på din. Att plantera i tomtgräns är bara bra om man tror att man kommer ha samma önskemål som alla framtida grannar...
jag ska prata med grannen har inget till övers för sådan människor ska bara vänta tills dom är borta sen kommer motorsågen fram
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ja, men då så. Då har du ju valt den vägen. Hoppas ni får många trevliga år tillsammans med er granne.N Nogran skrev:
Nu är ju du inte moderator, och thujan kommer visst att växa på höjden.N Nogran skrev:
Jag tycker att du kan hålla en trevlig ton till de som ger dig info. För din info så gäller lagen även för thujor.
Redigerat:
Fairlane skrev:
Nåja, folk gör fel ibland, utan att ha för avsikt att vara elak mot andra.
Här har jag väldigt svårt att se att detta kan ske, som nyinflyttad till en befintlig häck i tomtgräns, jag jag säger så då det bara är en häck. Den kanske till och med står på någons sida, jag hade frågat ändå för det är så man gör om hen är intresserad av grannsämja, man kapar inte först för det är effektivast och sen säger förlåt för gran sämjan.
Gäller inte det TS också som vill bestämma höjden på den gemensamt ägda häcken, lika mycket som grannen? Mitt förslag är att tala med grannen och reda ut det hela. har du något bättre förslag?
Ja här får man komma fram till något som passar båda, ibland kanske det inte gör det som troligen knte i detta fallet vilket de också förutsåg troligen och valde att vara ego.
Ja det är nog rimligt att tala med folk om vad man anser viktigt.
Sen ligger frågan i juridikdelen, så det är väl en fråga vad TS kan göra juridiskt, inte en fråga om att sätta en stämpel på grannen.
Svar på övriga frågor är under dina stycken i det grå fältet, lyckades inte citera.Fairlane skrev:
Nåja, folk gör fel ibland, utan att ha för avsikt att vara elak mot andra.
Här har jag väldigt svårt att se att detta kan ske, som nyinflyttad till en befintlig häck i tomtgräns, jag jag säger så då det bara är en häck. Den kanske till och med står på någons sida, jag hade frågat ändå för det är så man gör om hen är intresserad av grannsämja, man kapar inte först för det är effektivast och sen säger förlåt för gran sämjan.
Gäller inte det TS också som vill bestämma höjden på den gemensamt ägda häcken, lika mycket som grannen? Mitt förslag är att tala med grannen och reda ut det hela. har du något bättre förslag?
Ja här får man komma fram till något som passar båda, ibland kanske det inte gör det som troligen knte i detta fallet vilket de också förutsåg troligen och valde att vara ego.
Ja det är nog rimligt att tala med folk om vad man anser viktigt.
Sen ligger frågan i juridikdelen, så det är väl en fråga vad TS kan göra juridiskt, inte en fråga om att sätta en stämpel på grannen.
Här finns det dålig juridik att luta sig mot då det gäller små summor, därför så många kör över grannar och sen föreslår grannsämja eller bara kör sitt race utan att bry sig om grannen, vem vill tvista många år för 20ksek, samvete grannsämja och sova gott om natten väger tyngre.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Kanske är det så att man som granne tänker: "Jag vill klippa ner den här tujan 40 cm, men jag säger inget till grannen innan och han kommer sen inte orka driva något i domstol."B Bambi2 skrev:
Eller så kanske man tänker: "Den här tujan skulle vara trevligare om den var lite lägre" och inte tänker på att grannen kanske har en annan åsikt.
Jag vet inte, men jag vet att jag i olika relationer oavsiktligt lyckats göra någon ledsen genom att göra eller inte göra något. Jag har kanske slängt något som jag tycker kan kastas och sen visar det sig att min sambo brydde sig väldigt mycket om just den saken. Kanske är jag en sådan där typ, eller så kanske jag bara är en människa som gör fel ibland.
Nja, små summor är aldrig bra att dra till domstol… om det ens går…B Bambi2 skrev:Svar på övriga frågor är under dina stycken i det grå fältet, lyckades inte citera.
Här finns det dålig juridik att luta sig mot då det gäller små summor, därför så många kör över grannar och sen föreslår grannsämja eller bara kör sitt race utan att bry sig om grannen, vem vill tvista många år för 20ksek, samvete grannsämja och sova gott om natten väger tyngre.
Fairlane skrev:
Kanske är det så att man som granne tänker: "Jag vill klippa ner den här tujan 40 cm, men jag säger inget till grannen innan och han kommer sen inte orka driva något i domstol."
Eller så kanske man tänker: "Den här tujan skulle vara trevligare om den var lite lägre" och inte tänker på att grannen kanske har en annan åsikt.
Jag vet inte, men jag vet att jag i olika relationer oavsiktligt lyckats göra någon ledsen genom att göra eller inte göra något. Jag har kanske slängt något som jag tycker kan kastas och sen visar det sig att min sambo brydde sig väldigt mycket om just den saken. Kanske är jag en sådan där typ, eller så kanske jag bara är en människa som gör fel ibland.
Jag är intresserad av slutet av ditt första stycke, du verkar ju ha mycket erfarenhet och förståelse av meningsskiljaktigheter så du kan väl berätta hur du tänker här, hade du kunnat flytta in i ett hus och det står en häck där mellan dig och grannen och bara kapa den 40 cm utan att fråga din granne?Fairlane skrev:
Kanske är det så att man som granne tänker: "Jag vill klippa ner den här tujan 40 cm, men jag säger inget till grannen innan och han kommer sen inte orka driva något i domstol."
Det är väl därför egoistiska hen kör över snälla grannar, väligt tråkigt beteende och att göra först fråga sen passar ju alla egoister mot konflikträdd motparter när de juridiska musklerna inte räcker till och kostar tid och pengar I förhållande till det inträffade.Nissens skrev:
Det vi borde diskutera i någon tråd är hur man ska hantera den här typen av ocharmigt beteende, vad finns det för sunda lagliga agerande att använda mot detta beteende, eller är hen som känslosam, empatiska och respektfull chanslös och i fullkomligt underläge mot denna typ av hen. Om, är det bäst att lägga sig platt och skärma av och få till ett skydd mot grannen på sin tomt och aldrig mer prata för att få ett inre lugn?
Jag ser ingen anledning att prata med grannen.N Nogran skrev:
Bara att ta fram motorsågen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det hade jag inte gjort nej, men om någon annan människa gör något som inte jag skulle gjort så utgår jag inte ifrån att de gör det av illvilja,B Bambi2 skrev:Jag är intresserad av slutet av ditt första stycke, du verkar ju ha mycket erfarenhet och förståelse av meningsskiljaktigheter så du kan väl berätta hur du tänker här, hade du kunnat flytta in i ett hus och det står en häck där mellan dig och grannen och bara kapa den 40 cm utan att fråga din granne?
Det är väl dit jag vill komma att det är väldigt få procent som skulle göra just detta utan uppsåt, det är ju det tråden handlar om, detta ocharmiga beteende och den bristande möjligheten att logligt bekämpa det då det är små summor.Fairlane skrev:
Men det blir nog inte sämre av att prata med sina nya grannar om förutsättningar och förekomma denna typen av beteende.
Det kanske är så att visa sin sårbara sida och berättar hur man vill ha det i tomtgränsen kan förekomma denna typ av illaluktande beteende.
Världen består inte endast av goda och onda människor, vi lever i en gråskala…B Bambi2 skrev:Det är väl därför egoistiska hen kör över snälla grannar, väligt tråkigt beteende och att göra först fråga sen passar ju alla egoister mot konflikträdd motparter när de juridiska musklerna inte räcker till och kostar tid och pengar I förhållande till det inträffade.
Det vi borde diskutera i någon tråd är hur man ska hantera den här typen av ocharmigt beteende, vad finns det för sunda lagliga agerande att använda mot detta beteende, eller är hen som känslosam, empatiska och respektfull chanslös och i fullkomligt underläge mot denna typ av hen. Om, är det bäst att lägga sig platt och skärma av och få till ett skydd mot grannen på sin tomt och aldrig mer prata för att få ett inre lugn?