Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, "vår" kan betyda det. "Vår" kan lika gärna syfta på TS och hans familj. Det är absolut inte självklart att de äger häcken tillsammans.
Jodå, eftersom de satte den tillsammans med den tidigare grannen, och att den står i tomtgränsen. Den är per definition båda grannarnas egendom eftersom den står i tomtgränsen. Så du får nog ändra din tolkning. :)

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, eftersom de satte den tillsammans med den tidigare grannen, och att den står i tomtgränsen. Den är per definition båda grannarnas egendom eftersom den står i tomtgränsen.
Var hittar du den definitionen? Om TS, eller dåvarande ägare till TS fastighet, helt själv skaffat plantorna och med grannens medgivande planterat plantorna i tomtgränsen är dessa fortfarande TS egendom, om de inte avtalat om något annat. Jag ser inte att detta ändras även om grannen medverkat i själva planteringen.

Men förklara gärna varför du tycker jag har fel.

Det snabbaste sättet är att TS går runt naken i sin trädgård, då kommer det nog upp en ny häck eller plank ganska omgående.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
thuja växer inte på höjden efter klippning och klipper man ner den hårt är ju risken rätt stor att den dör.
Skulle nog säga att den grannsämjan är borta om det inte sätts en ny häck av grannen

• Haha
JPA666
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det snabbaste sättet är att TS går runt naken i sin trädgård, då kommer det nog upp en ny häck eller plank ganska omgående.
Nu tycker jag du har fördomar beträffande TS utseende. :thumbdown:

• Haha
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du den definitionen? Om TS, eller dåvarande ägare till TS fastighet, helt själv skaffat plantorna och med grannens medgivande planterat plantorna i tomtgränsen är dessa fortfarande TS egendom, om de inte avtalat om något annat. Jag ser inte att detta ändras även om grannen medverkat i själva planteringen.

Men förklara gärna varför du tycker jag har fel.
För att den står i tomtgränsen. Då har grannen rätt att klippa thujan. Så ser lagen ut.

Nissens Nissens skrev:
För att den står i tomtgränsen. Då har grannen rätt att klippa thujan. Så ser lagen ut.
Vilket lagrum syftar du på? Och varför blandar du ihop äganderätten med en eventuell rätt att klippa den?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
nja man har ingen automatisk rätt att få klippa saker som står i tomtgräns om man inte är ensam ägare på vad det nu är som står i tomtgräns

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket lagrum syftar du på? Och varför blandar du ihop äganderätten med en eventuell rätt att klippa den?
Alltså, det handlar om att någon klippt den. Eftersom den står på tomtgränsen så har grannen rätt att klippa den. Det är detta som är kärnfrågan, att ts satte thujan tillsammans med förra grannen tyder på att de har gemensam vårdnad om den, men endast ts och förra grannen vet exakt hur det ligger till med det. Men rätt att klippa har grannen oavsett, vilket är vad tråden handlar om.

Nissens
I ikeo skrev:
nja man har ingen automatisk rätt att få klippa saker som står i tomtgräns om man inte är ensam ägare på vad det nu är som står i tomtgräns
Jodå, det har man.

Jag hade haft ett bra svar som granne.
Vi ville klippa 80 cm, men tog bara 40, halva häcken är ju din.

• Haha
  • Gilla
Ammmi och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, det har man.
Du har missuppfattat reglerna.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Du har missuppfattat reglerna.
Allt som går in över din tomtgräns har du rätt att kapa, men grannen måste få chansen att göra det först om växten växer på grannens mark. I detta fallet växer den ju på bådas mark eftersom den står mitt på gränsen. :)

Vilka regler kör du på?

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Allt som går in över din tomtgräns har du rätt att kapa
Enligt vilken regel då?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Du skriver:
Nissens Nissens skrev:
Den är per definition båda grannarnas egendom eftersom den står i tomtgränsen.
Nissens Nissens skrev:
Nissens Nissens skrev:
Eftersom den står på tomtgränsen så har grannen rätt att klippa den.
Jag frågar igen. Vilken "definition" syftar du på när du hävdar att det är självklart att en växt i tomtgränsen ägs av båda ägarna till de aktuella fastigheterna? Vilken lag syftar du på när du påstår att grannen har rätt att klippa växten på grund av att den står i tomtgränsen?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.