2 003 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Drivrem Systemair?
Hej!
Drivremmen till rotorn på vår Systemair Save VSR 500 gick plötsligt av efter drygt ett års drift. Tveksam kvalitet på remmen då jag aldrig under 13 år behövt byta på det tidigare aggregatet. Systemair har varit förutseende och monterar en extra rem på rotorn. Så detta är väl en frekvent förekommande situation.
Men hur som helst, har ni provat eller ens hittat något annat ställe att köpa remmmar av än Systemairs webshop? Jag är ute efter högre kvalitet och/eller bättre pris.
Med tanke på de angivna måtten jag hittat på nätet jämfört med de jag får fram när jag mäter den trasiga remmen tycks VSR500 respektive SAVE VSR500 skilja sig åt. Något någon kan bekräfta?
Drivremmen till rotorn på vår Systemair Save VSR 500 gick plötsligt av efter drygt ett års drift. Tveksam kvalitet på remmen då jag aldrig under 13 år behövt byta på det tidigare aggregatet. Systemair har varit förutseende och monterar en extra rem på rotorn. Så detta är väl en frekvent förekommande situation.
Men hur som helst, har ni provat eller ens hittat något annat ställe att köpa remmmar av än Systemairs webshop? Jag är ute efter högre kvalitet och/eller bättre pris.
Med tanke på de angivna måtten jag hittat på nätet jämfört med de jag får fram när jag mäter den trasiga remmen tycks VSR500 respektive SAVE VSR500 skilja sig åt. Något någon kan bekräfta?
Vi har ett VSR300 där remmen gick av för några år sen. Utbytesremmen, som jag tror är original från Systemair, har i alla fall hållit några år nu. Hur som hänvisade Systemair privatkunder till Servicebolaget (i alla fall för min del) Ventilation till villa och bostad | Servicebolaget så om inte annat kan du ringa till dem och fråga vad de tar för en rem.
Kort därefter pajjade även ena fläktmotorn. Jag har därför kännt mig lite skeptisk till kvaliteten på Systemair, men jag har inget belägg för det annat än mina egna erfarenheter.
Kort därefter pajjade även ena fläktmotorn. Jag har därför kännt mig lite skeptisk till kvaliteten på Systemair, men jag har inget belägg för det annat än mina egna erfarenheter.
C Conqvist skrev:Vi har ett VSR300 där remmen gick av för några år sen. Utbytesremmen, som jag tror är original från Systemair, har i alla fall hållit några år nu. Hur som hänvisade Systemair privatkunder till Servicebolaget (i alla fall för min del) Ventilation till villa och bostad | Servicebolaget så om inte annat kan du ringa till dem och fråga vad de tar för en rem.
Jag drev rembrottet som ett reklamationsärende. Hoppas bara att inget mer går sönder som det har gjort för dig. Var Systemair villiga att ge dig en ny fläktmotor eller fick du pynta för den själv? Tänker att om det typ aldrig händer så skulle de ersätta dig fullt ut. Men om det är vad som brukar hända så... ja, då är det väl något man får räkna med och därför stå för själv.
Jag kollade aldrig med Systemair, men det borde jag gjort nu när du nämner det. Jag var stressad och ville ha igång anläggningen så fort som möjligt. Det var under Corona och fanns inga nya fläktmotorer att få tag i så jag var glad att jag fick tag på en renoverad motor. Aggregatet var ca 5 år när motorn gick (lagren hade tagit slut). Får hålla tummarna att inget mer går sönder.B Bennca skrev:Jag drev rembrottet som ett reklamationsärende. Hoppas bara att inget mer går sönder som det har gjort för dig. Var Systemair villiga att ge dig en ny fläktmotor eller fick du pynta för den själv? Tänker att om det typ aldrig händer så skulle de ersätta dig fullt ut. Men om det är vad som brukar hända så... ja, då är det väl något man får räkna med och därför stå för själv.
Klicka här för att svara