Drivremmen på vår Electrolux torktumlare hoppar av spåret/hjulen. Jag öppnade maskinen, konstaterade att remmen var hel och lyckades sätta tillbaka den runt snurrhjulen igen. Maskinen snurrade bra, fast ngt litet extra dunkande ljud, men jag skruvade ihop den igen och la in tvätt för att torkas. Startade maskinen och den gick i 30 sekunden innan den stannade... och drivremmen har hoppat av igen. Den är fortfarande hel.
Någon som har en bra förklaring till VARFÖR drivremmen hoppar av? Och vad man kan göra åt det?
Tack!
Någon som har en bra förklaring till VARFÖR drivremmen hoppar av? Och vad man kan göra åt det?
Tack!
vad är det för modell?H Hansssss skrev:Drivremmen på vår Electrolux torktumlare hoppar av spåret/hjulen. Jag öppnade maskinen, konstaterade att remmen var hel och lyckades sätta tillbaka den runt snurrhjulen igen. Maskinen snurrade bra, fast ngt litet extra dunkande ljud, men jag skruvade ihop den igen och la in tvätt för att torkas. Startade maskinen och den gick i 30 sekunden innan den stannade... och drivremmen har hoppat av igen. Den är fortfarande hel.
Tack!
egentligen inga större konstigheter med denna maskin på blue fire plattformenH Hansssss skrev:
remmarna tas tyvärr från kina så de är ju lite konstiga
dvs byt den och kolla att spännhjulet löper lätt utan glapp
den är ju uppgraderad numera
det skall vara en hutchinson 1971H7
Ursäkta en liten idiot men bättre att fråga än att missuppfatta...
Det är ju inget egentligt spännhjul. Det nedre hjulet är ju fast, men drivhjulet på motorn är det flexibla i och med fjädern som drar ner motorn och därmed spänner drivhjulet mot remmen. Vilket ska löpa lätt utan glapp?
Det är ju inget egentligt spännhjul. Det nedre hjulet är ju fast, men drivhjulet på motorn är det flexibla i och med fjädern som drar ner motorn och därmed spänner drivhjulet mot remmen. Vilket ska löpa lätt utan glapp?
det stora svarta som inte driver utan bara styr, det är ju motoraxeln som driverH Hansssss skrev:
OK, jag tänkte helt fel där. Jag tänkte att den stora svarta var motoraxeln... men hel fel av mig.
Och jag tror jag har lokaliserat felet nu. Även om remmen kändes styv och tight så var det nog den som felade. Jag vände på den och kollade spåren... och förstår nu varför den spårar ur efter ett par varv.
Tack för all hjälp! Grymt att man på så kort tid kan få så bra hjälp! Jag tror nog att 8/10 hade köpt en ny maskin istället för att ta reda på och laga felet.
Och jag tror jag har lokaliserat felet nu. Även om remmen kändes styv och tight så var det nog den som felade. Jag vände på den och kollade spåren... och förstår nu varför den spårar ur efter ett par varv.
Tack för all hjälp! Grymt att man på så kort tid kan få så bra hjälp! Jag tror nog att 8/10 hade köpt en ny maskin istället för att ta reda på och laga felet.
klart att det är massor av olika med olika kvalitetskrav se bara på den du har den är sned och trasig definitivt tillverkad utan kvalitetskravH Hansssss skrev:
köp den jag skrev det är även den som elx har bytt ut till i dessa torktumlare