17 522 läst ·
46 svar
18k läst
46 svar
Driva huset med UPS på dagarna och ladda om nätterna
Det krävs ju från nätägaren ett riktigt installerat jordtag, sen går det ju att automatisera brytningen mellan nät och reservkraft med en ATS eller liknande funktion, den måste ju inte vara manuell.
Det finns väl inte speciellt mycket utrustning i ett hushåll som behöver vara blinkfritt, men man kan ju sektionera det man vill ha på UPS och resten kan reservkraftsaggregatet mata.
Kolla vilken huvudsäkring du behöver till en 30kVA UPS, inte säkert du klarar dig med 16/20A.
Det finns väl inte speciellt mycket utrustning i ett hushåll som behöver vara blinkfritt, men man kan ju sektionera det man vill ha på UPS och resten kan reservkraftsaggregatet mata.
Kolla vilken huvudsäkring du behöver till en 30kVA UPS, inte säkert du klarar dig med 16/20A.
Preliminärt svar: Glöm det!!
Börja med att räkna som att all utrustning är gratis, men att du bara får tillbaka 60% av elen du stoppar in (förlust i öaddning, i batteriet och förlust i tillbakakonverteringen) Du behövet alltså köpa 67% mer el på natten för att få tillbaka den på dagen. Borde inte ens löna sig nu. Beror ju lite på hur din förbruk ingsprofil ser ut också.
Lägg sedan till vad batterierna kostar per kWh (inköpspris, samt baserat på antal cykler du kommer få ut vid det cyklingsjup du räknat på, tänk på att kapaciteten minskar så du behöver köpa nya då och då eller överdimensionera och byta allt när det inte längre räcker).
Vad är det för UPS? Alltid bra att ha en UPS för vissa grundfunktioner vid strömavbrott. Men stora UPSer brukar slösa en del el även när de är stand by.
Det finns säkert en ett antal andra åtgärder att göra istället.
Börja med att räkna som att all utrustning är gratis, men att du bara får tillbaka 60% av elen du stoppar in (förlust i öaddning, i batteriet och förlust i tillbakakonverteringen) Du behövet alltså köpa 67% mer el på natten för att få tillbaka den på dagen. Borde inte ens löna sig nu. Beror ju lite på hur din förbruk ingsprofil ser ut också.
Lägg sedan till vad batterierna kostar per kWh (inköpspris, samt baserat på antal cykler du kommer få ut vid det cyklingsjup du räknat på, tänk på att kapaciteten minskar så du behöver köpa nya då och då eller överdimensionera och byta allt när det inte längre räcker).
Vad är det för UPS? Alltid bra att ha en UPS för vissa grundfunktioner vid strömavbrott. Men stora UPSer brukar slösa en del el även när de är stand by.
Det finns säkert en ett antal andra åtgärder att göra istället.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vid anläggningar med reservkraft så finns nätkontaktor och generatorkontaktor, nätkontaktorn är alltid dragen, vid strömavbrott släpper denna och dieseln startar och sluter generatorkontaktorn, samt att föreglat så spänning mäts före nätbrytaren för tex återkommande nät, brukar skall ligga ”tryggt” nät i 4min innan den skiftar till nätet igen.
På finare anläggningar så finns både infasning samt utfasning, alltså byte mellan näten sker ”blinklöst”
Det med en diesel i källaren lät som en dröm! Så jäkla coolt, skulle byggt en fasutrustning för att kunna fasa in den mot nätet, samt installerat en nätkontaktor, hur har han gjort med lufttillförsel och avgas samt värmen som skall ut, alltså kylarluften, har han kopplat värmesystemet via huset?
Lättare att maskinen utomhus..med endast en sladd in till huset, samt slippa ljud/lukt/vibrationer.
På finare anläggningar så finns både infasning samt utfasning, alltså byte mellan näten sker ”blinklöst”
Det med en diesel i källaren lät som en dröm! Så jäkla coolt, skulle byggt en fasutrustning för att kunna fasa in den mot nätet, samt installerat en nätkontaktor, hur har han gjort med lufttillförsel och avgas samt värmen som skall ut, alltså kylarluften, har han kopplat värmesystemet via huset?
Lättare att maskinen utomhus..med endast en sladd in till huset, samt slippa ljud/lukt/vibrationer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Vad jag förstår så fasar han in den mot nätet. Luft in genom pannrumsventilationen, och avgaser ut genom skorstenen (med extra fläkt) (Han bor på landet). Genom pelletspannan faktiskt så han tar lite extra värme den vägen. Kylsystemet är annars kopplat till accumulator-tank direkt. Motorn står på riktiga dämpare och ljudisolerad huv samt körs inte så hårt, så ljudnivån skall vara helt OK.H Husqvarna220Ac skrev:Det med en diesel i källaren lät som en dröm! Så jäkla coolt, skulle byggt en fasutrustning för att kunna fasa in den mot nätet, samt installerat en nätkontaktor, hur har han gjort med lufttillförsel och avgas samt värmen som skall ut, alltså kylarluften, har han kopplat värmesystemet via huset?
Så det är ett äkta kraftvärme-verk.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vilken dröm, blir helt ärligt lite avis! Synd man bor i nytt hus utan källare
, får handla billigt finndiesel eller allt man kommer över, säga upp elnätet och köra diesel och ladda värme och batterier..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, han kör som sagt på ren rapsolja. Det var änna det som var finessen.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Finns många bränslen till en diesel..rapsoljan är väl inte heller tvärbillig
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ungefär hälften mot diesel tror jag (har inte kunna kolla). Det var skatter osv. som kunde lyftas bort. Men världsmarknadspriset varierar tydligen en del upp och ner.H Husqvarna220Ac skrev:
(Det här är som sagt forskning, snarare än ett realistiskt allternativ rakt av.)
Nu blir kanske denna tråden aktuell igen.
Med nattpris på 15-20 öre/kWh och dagpris på 8-10kr vissa timmar i SE4 så är det standbyförbrukningen dagtid (kyl/frys/router o lite timers mm blir i mitt fall ca 0,25kwh/timme) som står för den största kostnaden. (Varmvatten, billaddning o allt ”flyttbart” sker redan nattetid)
Så då skulle det vara lönt även om man måste köpa 67% (som nån skrev innan) mer el när man laddar upsbatterierna).
jag har också lyckas komma över en större 3fas ups (ABB powerscale 15kw).
Batterierna är nog relativt kass (144st 12v, 7,2Ah men jag kan nog få ihop ett antal som fungerar). Man kan köra olika batterikonf på den (nu är det 6st strängar med 24 batterier per sträng) den har ingång för 3 ”strängar” så på varje ingång ligger 2 parallellkopplade strängar med vardera 24 batterier.
Minsta möjliga konf är 1 sträng med 24 batterier.
En idé skulle kunna vara att byta ut batterierna till 24 st bilbatterier runt 80-100Ah och lägga som en ensam sträng (80Ah skulle ge ca 23kwh men man kan nog bara använda drygt halva den kapaciteten pga att man inte vill djupurladda för mkt.
kommentarer någon?
Är det kanske bättre att driva kyl/frys o router mm på en mindre 1fas ups istället?
Håller ändå allt annat avstängt dagtid.
Med nattpris på 15-20 öre/kWh och dagpris på 8-10kr vissa timmar i SE4 så är det standbyförbrukningen dagtid (kyl/frys/router o lite timers mm blir i mitt fall ca 0,25kwh/timme) som står för den största kostnaden. (Varmvatten, billaddning o allt ”flyttbart” sker redan nattetid)
Så då skulle det vara lönt även om man måste köpa 67% (som nån skrev innan) mer el när man laddar upsbatterierna).
Batterierna är nog relativt kass (144st 12v, 7,2Ah men jag kan nog få ihop ett antal som fungerar). Man kan köra olika batterikonf på den (nu är det 6st strängar med 24 batterier per sträng) den har ingång för 3 ”strängar” så på varje ingång ligger 2 parallellkopplade strängar med vardera 24 batterier.
En idé skulle kunna vara att byta ut batterierna till 24 st bilbatterier runt 80-100Ah och lägga som en ensam sträng (80Ah skulle ge ca 23kwh men man kan nog bara använda drygt halva den kapaciteten pga att man inte vill djupurladda för mkt.
kommentarer någon?
Är det kanske bättre att driva kyl/frys o router mm på en mindre 1fas ups istället?
Den stora UPSen är ju cool men dess egenförbrukning är nog skrämmande hög och verkningsgraden urusel när du kör den med så låg last.Matthias Jeppsson1 skrev:
Nu blir kanske denna tråden aktuell igen.
kommentarer någon?
Jag testade en APC 5 KVA UPS och den drog ca 80W själv, bara för att vara aktiv och inkopplad.
Kostnaden för batterislitage tillkommer och alla former av blybatterier kostar rätt många kronor per kWh.
Det enda tipset som totalekonomiskt fungerar är något av detta (såvida du inte får batterier mm gratis förstås).
1. Köpa solceller med batterilagring och få 50% på batteriet+växelriktaren. Se till att få ner priset på alltihop så att kostnaden för energin genom batteriet kommer neråt 1-1,50 kr/kWh. Räkna med att batteriet är skrot när garantin går ut så lurar du inte dig själv (mitt batteri garanterar 39000 kWh igenom batteriet).
2. Köp en Victron Multiplus 800-1200W och koppla kyl, frys, ventilation, router, accesspunkter, cirkulationspumpar etc på den. Importera sedan ett LiIon/LFP-batteri till den. Då har du också en riktigt bra backup vid strömavbrott. Den kan integreras i ett hemautiomationssystem.
Du vill inte ha startbatterier. De är gjorda för höga strömmar, inte djup urladdning.
Ett blysyra djupurladdningsbatteri på Biltema kostar 1800 kr.
https://www.biltema.se/bil---mc/for...atterier/fritidsbatteri-12-v-90-ah-2000045919
Håller ca 500 ggr till 50% urladdning.
För det får du 90Ah*12V/1000*50%*500 = 270 kWh cyklad energi per batteri innan det är kaputt. Dvs. 6,7 kr per kWh.
Så det är ju typ break even på batteriet. Men med en helvetes massa mek. Tänk på att verkningsgraden är låg på laddningen.
Ett blysyra djupurladdningsbatteri på Biltema kostar 1800 kr.
https://www.biltema.se/bil---mc/for...atterier/fritidsbatteri-12-v-90-ah-2000045919
Håller ca 500 ggr till 50% urladdning.
För det får du 90Ah*12V/1000*50%*500 = 270 kWh cyklad energi per batteri innan det är kaputt. Dvs. 6,7 kr per kWh.
Så det är ju typ break even på batteriet. Men med en helvetes massa mek. Tänk på att verkningsgraden är låg på laddningen.
jo, jag ska se om jag får ihop 24 (eller fler batterier) som fungerar så jag kan starta upp den o se hur mkt el den drar på ”tomgång” utan last.martin43 skrev:
Den stora UPSen är ju cool men dess egenförbrukning är nog skrämmande hög och verkningsgraden urusel när du kör den med så låg last.
Jag testade en APC 5 KVA UPS och den drog ca 80W själv, bara för att vara aktiv och inkopplad.
Kostnaden för batterislitage tillkommer och alla former av blybatterier kostar rätt många kronor per kWh.
Det enda tipset som totalekonomiskt fungerar är något av detta (såvida du inte får batterier mm gratis förstås).
1. Köpa solceller med batterilagring och få 50% på batteriet+växelriktaren. Se till att få ner priset på alltihop så att kostnaden för energin genom batteriet kommer neråt 1-1,50 kr/kWh. Räkna med att batteriet är skrot när garantin går ut så lurar du inte dig själv (mitt batteri garanterar 39000 kWh igenom batteriet).
2. Köp en Victron Multiplus 800-1200W och koppla kyl, frys, ventilation, router, accesspunkter, cirkulationspumpar etc på den. Importera sedan ett LiIon/LFP-batteri till den. Då har du också en riktigt bra backup vid strömavbrott. Den kan integreras i ett hemautiomationssystem.
Enl spec så har den 96% verkningsgrad vid 15kW, dvs ca 700w skulle försvinna vid full last, drar den 700w även vid 0 last så är det ju illa.
ang solceller så är det på gång men leveranstiden är ju lång.
Har man solceller så blir det ju ett ickeproblem med standbyförbrukningen dagtid eftersom man då har överproduktion och säljer el.
hybridväxelriktare och batteri till solceller är ganska ointressant eftersom man vill sälja maximalt med el dagtid när elen är dyr och hellre köper el för sin förbrukning på natten när elen är billig. Inga hybridväxelriktare vad jag vet klarar att ladda batteriet från nätet nattetid och ”producera extra” från batteri dagtid när solen lyser och går tillfälligt i moln e dyl för att hela tiden kunna sälja Max vad säkringarna tillåter.
Den drar naturligtvis inga 700W vid 0 last. Den jag testade drog ca 80W + ca 20% förlust vid konvertering från batteri till AC (åt ett håll).Matthias Jeppsson1 skrev:
jo, jag ska se om jag får ihop 24 (eller fler batterier) som fungerar så jag kan starta upp den o se hur mkt el den drar på ”tomgång” utan last.
Enl spec så har den 96% verkningsgrad vid 15kW, dvs ca 700w skulle försvinna vid full last, drar den 700w även vid 0 last så är det ju illa.
ang solceller så är det på gång men leveranstiden är ju lång.
Har man solceller så blir det ju ett ickeproblem med standbyförbrukningen dagtid eftersom man då har överproduktion och säljer el.
hybridväxelriktare och batteri till solceller är ganska ointressant eftersom man vill sälja maximalt med el dagtid när elen är dyr och hellre köper el för sin förbrukning på natten när elen är billig. Inga hybridväxelriktare vad jag vet klarar att ladda batteriet från nätet nattetid och ”producera extra” från batteri dagtid när solen lyser och går tillfälligt i moln e dyl för att hela tiden kunna sälja Max vad säkringarna tillåter.
Om den har 96% verkningsgrad vid batteridrift är det moderna grejer och då är säkert stand-by förbrukningen betydligt lägre!
Hybridväxelriktare med batteri ÄR intressant därför att det gör att du köper in grejerna med 50% rabatt. Köper du bara rätt märke kan du lägga in ett schema för hur batteriet ska styras.
Jag gör precis som du föreslår att man ska göra sedan ett år tillbaka.
Den har 96% verkningsgrad vid dubbelkonverterande drift verkar det som.
100% vid offline drift.
verkningsgraden vid batteridrift är ej uppgiven
jag får testa om jag får igång den iaf.
som jämförelse då har jag en liten 2kva hp ups med, den drar 40w på ”tomgång” (dubbelkonverterande, men ingen last ansluten)
är det en ferroamp växlare du har till dina solceller?
100% vid offline drift.
som jämförelse då har jag en liten 2kva hp ups med, den drar 40w på ”tomgång” (dubbelkonverterande, men ingen last ansluten)
Nej, de kostar alldeles för mycket.Matthias Jeppsson1 skrev:
Den har 96% verkningsgrad vid dubbelkonverterande drift verkar det som.
100% vid offline drift.
Solaredge 10 kW med LG Resu 13 kWh.