15 332 läst ·
25 svar
15k läst
25 svar
Driva fläktmotor - hur koppla?
Det är som sagt ingen större prisskillnad (398 kr för vartalsregulator), så varför strula med dimmers ?. Även om man kan lyckas får man då även "brum" på köpet som kan låta rejält, speciellt om fläkten sitter i en kanal. Om man sen gillar att lyssna på radio kan också trixande med dimmers ge en del oönskade störningar (typ hackspett - snarlik GSM-störningar).
Mja.. det är en sanning med modifikation... Man kan buffra energi i en konding under tiden triacen inte leder som kan användas för regleringen.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Njaa. det var inte mig du citerade...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har två anledningar att byta styrningen, dels den estetiska och dels den praktiska. Estetiken kostar tyvärr lite. Jag vill helt enkelt ha alla elprylar i samma serie som jag har i övrigt, Renova. En varvtalsregulator i Renova kostar en del, 1140 kr på elbutik.se. Så visst hade det varit billigare om det fungerat med en dimmer. Snikalternativet är att fortsätta med en kronbrytare bara men då har jag bara en estetisk förbättring inte någon praktiskt.TN-Funkis skrev:Det är som sagt ingen större prisskillnad (398 kr för vartalsregulator), så varför strula med dimmers ?. Även om man kan lyckas får man då även "brum" på köpet som kan låta rejält, speciellt om fläkten sitter i en kanal. Om man sen gillar att lyssna på radio kan också trixande med dimmers ge en del oönskade störningar (typ hackspett - snarlik GSM-störningar).
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har lite Renovaprylar "över" så det är värt ett försök. Får väl se om centrumpinnen passar, annars är väl resten standard som sagt.
Först nu, när jag pillade lite mer på styrningen, insåg jag att lindningarna inte ska ha matning samtidigt, då låter det mycket illa i motorn, så jag antar att det inte är bra. Ni har säkert redan uppmanat mig till detta, men nybörjare på motorer som jag är fattade jag inte föränn nu.
Hur som helst, om jag tänker mig att försöka styra motorn med endast brytaralternativtet istället vad gäller då? Jag behöver alltså någon form av brytare som inte bara bryter från en fas och sänder två utan en där brytare nr II både sluter till fasen samtidigt som den bryter för brytare I. Vad kallas en sådan och hur ser den ut? Om inte ska jag nyttja en kronbrytare (finns självklart till Renova) och sedan lösa något dolt med reläer bakom? (Det är väl knappasts någon ekonomisk vinst med det.)
Först nu, när jag pillade lite mer på styrningen, insåg jag att lindningarna inte ska ha matning samtidigt, då låter det mycket illa i motorn, så jag antar att det inte är bra. Ni har säkert redan uppmanat mig till detta, men nybörjare på motorer som jag är fattade jag inte föränn nu.
Hur som helst, om jag tänker mig att försöka styra motorn med endast brytaralternativtet istället vad gäller då? Jag behöver alltså någon form av brytare som inte bara bryter från en fas och sänder två utan en där brytare nr II både sluter till fasen samtidigt som den bryter för brytare I. Vad kallas en sådan och hur ser den ut? Om inte ska jag nyttja en kronbrytare (finns självklart till Renova) och sedan lösa något dolt med reläer bakom? (Det är väl knappasts någon ekonomisk vinst med det.)
Det brukar oftast gå att konvertera mittpiggen så att den passar andra modeller, en avbitare och fil brukar göra susen när det trilskas. Innan du börja leta kanske du skulle ta bort plastramen och knapparna på din "fulbrytare" och se om du kan snickra ihop detta med Renova:s grejor, din brytare är ju gjord för 230V. Annars är det väl Revona kron eller trapp för 195:- som gäller, är osäker vilken av dom då jag inte kan se kopplingsschemat för dessa modeller.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Kron har jag testat och den levererar ju tyvärr två styrda faser samtidigt. Jag kollade på http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/kopplingschema.pdf och min gissning är att jag istället då ska ha D-trapp som jag byglar från brytare I vidare till II. Kan det stämma?
Ska dock prova varvtalsregulatorn snarast jag hunnit förbi Classe i sjön...
Ska dock prova varvtalsregulatorn snarast jag hunnit förbi Classe i sjön...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden