Jag är intresserad av att köpa ett hus med en IVT bergvärmepump, modell Greenline HT Plus E9. Om jag förstått det rätt är den installerad runt -06.
När man kollar drifttiden i menyn så står det 30924 timmar som ni ser på bilden. Jag tycker det låter väldigt lite för en så gammal pump?
Huset är på 160kvm, vattenburen golvvärme på markplan och radiatorer i rummen på ovanvåningen.
Finns även en 300l acktank i systemet.

• Display av IVT Greenline bergvärmepump visar "30924 timmar" i drifttid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkneverket slår om vid 32768 och blir -32768.
Så denna om den slagit runt så ligger den på 30924 + 65536h.

Walle85
Vår IVT Greenline HT Plus E9 från ca 2006 står på ca -14 000, hus på ca 200 kvm uppvärmd yta. Ca 300 timmar elspets.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ok, ja det låter mer rimligt.
Då får man ta med i kalkylen att den troligtvis kommer behöva ett byte om några år.

Men tänker jag rätt att acktanken borde bidra positivt till livslängden då det minskar antalet start/stopp av kompressorn?

Inget ovanligt med överdimensionerade värmepumpar. Vår IVT C9 HT+ är 15 år och räkneverket står på 27780 timmar idag. En överdimensionerad värmepump kan dock dras med många start/stopp om man inte har volymförstorare i värmebärarens system.

Normal dimensionering brukar ligga på 3-4000 drifttimmar per år.

Har din pump Mitsubishis kompressor ? Den har tydligen lång livslängd , har läst om driftstider uppåt 100000 timmar.

Med tanke på åldern kan det vara bra att ta dit en seriös kylkille som kan mäta upp verkningsgraden. Kolla gärna ditt "synglas" när kompressorns startar. I regel bör det bli fritt från bubblor/skum inom 2 minuter. Ser det konstant ut som i bifogat klipp så kan det bero på gasbrist, eller nåt annat knas i systemet kompressor, torkfilter eller expansionsventilen.

Det du kanske behöver se över är statusen för styrdatorn Rego 637. I dess kraftenhet finns 2 st elektrolyt kondensatorer som tappar kapacitet med åren. Till slut blir nog likspänningen till elektroniken för "instabil" att den datorn slutar fungera. Ett tecken på detta är att det bara står "conlego...." i displayen och värmepumpen är helt tyst. Är man händig kan man byta dessa kondensatorer själv i förebyggande syfte.

Sök på "blåste nytt liv i Rego 600" så kommer det upp en tråd på Värmepumpsforum som visar hur man fixar kondensatorerna. Det finns exempel på rörfirmor som rekommenderat byte av hel värmepump, men som den envise löst med byte av 2st kondensatorer för typ 50kr

Tillverkaren av Rego gick i konkurs för många år sedan och reservdelar finns bara fåtal av en del kort som man kan köpa, ej hel box. En begagnad komplett styrbox får man slanta upp säkert minst 2000kr för.

Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
What!? Vilket jäkla noob-misstag av den som skrev firmware. Inte så förtroendeingivande.

För de som inte är firmwareutvecklare men kan lite data: en variabel i koden lagrar någonting, tex vilket temperatur den är inställd på, eller som här hur många timmar den gått. När man kodar en sån variabel så väljer man vilken typ det är. I princip, heltal eller decimaltal? Även negativ? Vad är maximala den ska behöva kunna lagra.

Här har man använt en typ som tar två byte data och som kan vara negativ. Dessutom alldeles för liten för vad den kan vara i verkligheten. Väldigt basic fel, grundläggande, och visar att man inte tänkt till en sekund. De borde ha angett den som ett fyra-bytes tal som bara är positivt, då skulle den kunna räkna upp till 4,5 miljarder timmar. 65535 är uppenbarligen för lågt så en uint32_t krävs.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
slothy slothy skrev:
What!? Vilket jäkla noob-misstag av den som skrev firmware. Inte så förtroendeingivande.

För de som inte är firmwareutvecklare men kan lite data: en variabel i koden lagrar någonting, tex vilket temperatur den är inställd på, eller som här hur många timmar den gått. När man kodar en sån variabel så väljer man vilken typ det är. I princip, heltal eller decimaltal? Även negativ? Vad är maximala den ska behöva kunna lagra.

Här har man använt en typ som tar två byte data och som kan vara negativ. Dessutom alldeles för liten för vad den kan vara i verkligheten. Väldigt basic fel, grundläggande, och visar att man inte tänkt till en sekund. De borde ha angett den som ett fyra-bytes tal som bara är positivt, då skulle den kunna räkna upp till 4,5 miljarder timmar. 65535 är uppenbarligen för lågt så en uint32_t krävs.
Styrsystemet är från tidigt 2000-tal (vi hade en IVT med samma styrsystem installerat 2003).
Skulle säga att det var en annan tid om man kikar till inbyggda system, både processormässigt och vilka utvecklare som fanns och hur de jobbade.

Rego 600 verkar baserad på Philips 80C552, dvs en 8bitarsprocessor med 8051-instruktioner.
Har ingen aning om vad som fanns för utvecklingsmiljö till den, men gissar på att de inte var bortskämda med de vi har idag, och att koden kanske till och med är skriven i assembler.

Så antingen missade de att välja rätt datatyp, eller så brydde de sig inte om att det eventuellt blev overflow.

Hej,
Har en IVT Greenline C9 som installerades 2008.

Kollade drifttiden nu och det står -21057 timmar.
Jag har försökt att läsa mig till förståelse för hur det först tickar upp till 32760 timmar nånting för att sedan slå om till -32760 tim och tickar - nedåt? om jag läste rätt.
Bli inte klok på detta, finns det någon som kan tyda vad som gäller för min VP?
Är pumpen snart slut eller kan den hålla bra tag till?
Har servats vartannat år av autoriserad rörfirma!
Vad tror ni?

Huset skall säljas så jag vill veta vad jag pratar om så att säga! 🤗🙌

Tacksam för kloka råd! ✨

C
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Jag har försökt att läsa mig till förståelse för hur det först tickar upp till 32760 timmar nånting för att sedan slå om till -32760 tim och tickar - nedåt? om jag läste rätt.
Det är väl det där med uppåt och nedåt och negativa värden. En del tycker att det går uppåt när ett negativt värde blir mer negativt, men det formellt korrekta är nog att säga att det då går nedåt.

Den exakta sekvensen lär vara 32766 .. 32767 .. -32768 .. -32767 .. -32766 osv. Det har att göra med konverteringen från den interna binära representationen till decimalform.

Den faktiskta värdet torde vara 44479 timmar.
65536 - 21057

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.