Jag har vid några enstaka tillfällen fått driftstörning på min Nibe bergvärmepump. Den slår alltså ifrån och går över till elvärme. Pannan har gått att återstarta genom att slå av den helt och återstarta. Sen fungerar den igen. Även en granne också med en Nibepanna har haft samma störning
Har möjligen någon annan haft samma problrm och vet orsaken.
Gunnar

D
Vad är det för värmepump och vad säger displayen?

Hej
Det är en Nibe 1245 8 kw med inbyggd varmvattenberedare och en utanpåliggande utjämningstank. Hela installationen gjord för 2 år sedan. Hålet är 190 m djupt.
När pannan stannat lyser displayen röd. Efter omstart fungerar den igen. Första gången detta hände gick det inte att starta om pannan. Nibes tekniker tillkallades. Han kunde inte specifiera orsaken till avbrottet men databoxen uppdaterades, han försökte skylla på dålig ström vilket jag vill påstå var nonsens då hela husets el bytts ut. Jag fick även betala kalaset trots garantin vilket nog är direkt felaktigt En annan möjlig orsak enligt honom var att det krånglade med skottårs datumet. Vilket för en lekman låter icke trovärdigt

Har inte hört nått liknande det borde synas i displayen vad vp larmar för du kan ju prova att stoppa i ett usb minne i vp och logga den så ser man ev lättare vad som händer när den larmar har inte hört att skottåret skulle ställa till med mera fel än att klockan gick fel har jag för mig. Låter konstigt om en granne haft samma fel har ni låg spänning så det kan bero på det. Vp har inbyggd mjukstart så den startar mjukt men kräver säkert en hel del just i starten ändå. Ubs loggningen är utmärkt att använda så man ser hur vp går jag loggar min jämnt och kollar på minnet nån gång per år.

Gå in i larmloggen under menyn Info. Kolla vad senaste larmet var, och anteckna det som står där, så kan vi kanske klura ut vad som hänt.

Hej . Det stårm HP larm,ärdet till någon hjälp för er experter?

D
Har du termostater på radiatorerna? I så fall kan det vara de som börjar strypa flödet i radiatorerna (för att rummen är varma) och värmepumpen tror att huset fortfarande behöver värme, men blir inte av med värmen (då det inte finns tillräckligt flöde längre) och då får du HP-larm.

Kan vara flera andra orsaker också, smutsfitret i radiatorkretsen kan vara igensatt eller så kan växelventilen vara kass.

gunnar blomkvist skrev:
... han försökte skylla på dålig ström vilket jag vill påstå var nonsens då hela husets el bytts ut....
Det han menar med "dålig ström" är inte dina ledningar i huset utan kvalitén på elen, långa och gamla ledningar från elnätsägarens transformator fram till elmätaren i ditt hus. Bor du långt ut på landsbyggden (med luftledningar) så kan det vara riktigt svajigt elnät med många olika typer av störningar.

Stoppa i ett usb minne och logga så ser man hur temperaturerna ligger funkar kanon så slipper man gissa.

Du har smuts i filtrena, då stannar kompressorn och larmar på HP?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.