Hej hej,

Jag undrar vad t.ex Fiskarhedens Spoven kostar i uppvärmning m.m. ? (driftkostnaden)
eller liknande Fiskarhedenvilla i den storleken, då runt 180 - 220 m2.

Mvh

Adam

Du nämner inte hur du har tänkt att värma upp ditt hus. Mvh Jordgubb

Det här skulle jag oxå vara intresserad av att veta, och för lite fler husmodeller från Fiskarheden, framför allt de med mansardtak. Väljer man värmekälla själv eller är det som FH rekommenderar/tillhandahåller?

Fiskarheden har IVT 490 FLVP som standard (iallafall i våras). IVT 495 finns för ca 40000kr extra har jag för mig. Dom har elradiatorer på övreplan som standard. Byte till vattenburna radiatorer skulle för Tranan i våras kosta ca 50000kr extra.
Lär bli rätt saftiga uppvärmingskostnader med standard alternativet då dom även har rätt dålig isolering.

Det intressanta är inte att jämföra driftskostnad utan istället titta på husets totala energibehov i kWh/år (exklusive hushållsel). Det är dessa siffror som ger en god uppfattning om husets konstruktion och isolering vilket sedan kan jämföras med andra liknande hus. Sedan är det bara att utifrån detta beräkna besparingen utifrån vilken värmepump du sätter in. Dessa siffror får du enkelt fram via t.ex IVT's hemsida.

Det ingår ingen uppvärmning i fiskarhedens hus-satser. Det ingår i VVS åtagandet.
Om du köper VVS-åtagandet genom FH så är standarden IVT 490.
Tips är att kolla med den VVS:are du tänkt anlita vad han föreslår.
Ska du använda värmepump kan det vara idé att lägga till för extra isolering vid bygget.
Vi själva ska elda med gratis-ved så vi tyckte inte det var värt de extra isoleringspengarna.

MillaJ skrev:
Ska du använda värmepump kan det vara idé att lägga till för extra isolering vid bygget.
Vi själva ska elda med gratis-ved så vi tyckte inte det var värt de extra isoleringspengarna.
Vad ska ni mer ha för uppvärmning än att elda med ved?

Plitte:
Vi ska bara elda med ved.

Det blir vattenburen golvvärme nere, och vattenelement uppe.
Vedpannan kommer vara en Atmos men en stor ack-tank.

Numera är det vattenradiatorer på ovanvåningen. Dessutom är isoleringen i taket tjock och eftersom det är där det mesta av värmen går ut så tycker jag nog inte att man kan säga att huset är dåligt isolerat. Även om jag håller med om att det borde vara tjockare i väggarna.

Någon som har några siffror på uppvärmningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.