4 344 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Deklarera uthyrning och driftkostnader
Hej Team!
Jag ska hyra ut mitt privata hus som numera består av två små lägenheter. Ingen möjlighet att mäta driftkostnader separat så tanken är att jag betalar driftkostnaderna men efterfakturerar det till hyresgästerna varje månad. De faktiska kostnaderna specificerar på hyresavin jag skickar ut varje månad.
En kanske dum fråga: deklarerar jag enbart hyran eller ska den totala klumpsumman dem betalat in deklareras ?
Jag ska hyra ut mitt privata hus som numera består av två små lägenheter. Ingen möjlighet att mäta driftkostnader separat så tanken är att jag betalar driftkostnaderna men efterfakturerar det till hyresgästerna varje månad. De faktiska kostnaderna specificerar på hyresavin jag skickar ut varje månad.
En kanske dum fråga: deklarerar jag enbart hyran eller ska den totala klumpsumman dem betalat in deklareras ?
Hej, det här räknas väl fortfarande som kallhyra eftersom jag efterfakturerar dem faktiska driftkostnaderna och inte schablon? Kan tyvärr inte ha avtalen på hyresgästerna då det är ett hus men två boenden (byggdes till en lägenhet nyligen)F fribygg skrev:
Hej, både till dig och TS så kommer Skatteverket slå ner på det om du blir granskad. Hur själv ut och har kollat precis det här med domL Linjs1 skrev:
Redigerat:
"Om din hyresgäst betalar ett schablonbelopp till dig för exempelvis el och bredband ska du räkna det som en hyresintäkt. Om din hyresgäst däremot betalar den faktiska kostnaden för el och bredband ska du inte räkna det som en hyresintäkt."F Fulbyggarn skrev:
Tycker det står rätt tydligt på skatteverkets hemsida att man kan bortse från den när man deklarerar hyresintäkt så länge som det är den faktiska kostnaden och inte en schablon.
Källa: https://www.skatteverket.se/privat/...hyresratt.4.233f91f71260075abe8800033479.html
Håller med i det du skriver, ska prata med dom igen. Det borde gå att dra avL Lin3r skrev:"Om din hyresgäst betalar ett schablonbelopp till dig för exempelvis el och bredband ska du räkna det som en hyresintäkt. Om din hyresgäst däremot betalar den faktiska kostnaden för el och bredband ska du inte räkna det som en hyresintäkt."
Tycker det står rätt tydligt på skatteverkets hemsida att man kan bortse från den när man deklarerar hyresintäkt så länge som det är den faktiska kostnaden och inte en schablon.
Källa: [länk]
Klicka här för att svara