Kalle91
Hej Team!

Jag ska hyra ut mitt privata hus som numera består av två små lägenheter. Ingen möjlighet att mäta driftkostnader separat så tanken är att jag betalar driftkostnaderna men efterfakturerar det till hyresgästerna varje månad. De faktiska kostnaderna specificerar på hyresavin jag skickar ut varje månad.

En kanske dum fråga: deklarerar jag enbart hyran eller ska den totala klumpsumman dem betalat in deklareras ?

Jag rekomenderar att du hyr ut kallt och låter el och värme räkningen gå direkt till hyresgästen.

• Gilla
ulfem
  • Laddar…
Kalle91
F fribygg skrev:
Jag rekomenderar att du hyr ut kallt och låter el och värme räkningen gå direkt till hyresgästen.
Hej, det här räknas väl fortfarande som kallhyra eftersom jag efterfakturerar dem faktiska driftkostnaderna och inte schablon? Kan tyvärr inte ha avtalen på hyresgästerna då det är ett hus men två boenden (byggdes till en lägenhet nyligen)

Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej, det här räknas väl fortfarande som kallhyra eftersom jag efterfakturerar dem faktiska driftkostnaderna och inte schablon? Kan tyvärr inte ha avtalen på hyresgästerna då det är ett hus men två boenden (byggdes till en lägenhet nyligen)
Det tror jag inte..

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Hej, hyr ut ett hus uppdelat på 2 lägenheter. Gör precis som du, kallhyra med 1 månads efterfakturering av elkostnaderna.
Deklarerar hyresintäkterna.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Kalle91
L Linjs1 skrev:
Hej, hyr ut ett hus uppdelat på 2 lägenheter. Gör precis som du, kallhyra med 1 månads efterfakturering av elkostnaderna.
Tack för svar, då gör jag likadant 👍

L Linjs1 skrev:
Hej, både till dig och TS så kommer Skatteverket slå ner på det om du blir granskad. Hur själv ut och har kollat precis det här med dom

Redigerat:
F Fulbyggarn skrev:
Hej, både till dig och TS så kommer Skatteverket slå ner på det om du blir granskad. Hur själv ut och har kollat precis det här med dom
"Om din hyresgäst betalar ett schablonbelopp till dig för exempelvis el och bredband ska du räkna det som en hyresintäkt. Om din hyresgäst däremot betalar den faktiska kostnaden för el och bredband ska du inte räkna det som en hyresintäkt."

Tycker det står rätt tydligt på skatteverkets hemsida att man kan bortse från den när man deklarerar hyresintäkt så länge som det är den faktiska kostnaden och inte en schablon.

Källa: https://www.skatteverket.se/privat/...hyresratt.4.233f91f71260075abe8800033479.html

• Gilla
39x och 4 till
  • Laddar…
Det är den faktiska kostnaden jag fakturerar hyresgästerna (därav släpande 1 månad) och den deklarerar jag inte som hyresintäkt vilket bör vara ok i så fall.

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Kolla också upp momsregler. Kan vara så att faktisk debiterat är momspliktigt och schablondebiterat inte är det.

A Anti68 skrev:
Kolla också upp momsregler. Kan vara så att faktisk debiterat är momspliktigt och schablondebiterat inte är det.
Privat uthyrning, ej gm bolag

A Anti68 skrev:
Inte i privatbostad...

L Lin3r skrev:
"Om din hyresgäst betalar ett schablonbelopp till dig för exempelvis el och bredband ska du räkna det som en hyresintäkt. Om din hyresgäst däremot betalar den faktiska kostnaden för el och bredband ska du inte räkna det som en hyresintäkt."

Tycker det står rätt tydligt på skatteverkets hemsida att man kan bortse från den när man deklarerar hyresintäkt så länge som det är den faktiska kostnaden och inte en schablon.

Källa: [länk]
Håller med i det du skriver, ska prata med dom igen. Det borde gå att dra av

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.