Jag behöver ett råd rätt snabbt.

Jag bygger mitt första hus - egentligen en tillbyggnad på 50m2 bottenplatta i betong. Jag läser ALLT jag kan komma över och bollar friskt med min konstruktör. Men vissa saker tycks ingen ha riktig koll på?

Jag bygger med 35 cm Lecablock under mark och Weber 35 cm Iso-Leca över mark.

För att få bästa isovärde rekommenderar Weber att dreva mellan polyurethanytorna, mellan de horisontella ytorna i blocken och mursträngarna. Mern det finns ju inget glasullsdrev som passar??! Utrymmet är 10mm högt och 150mm brett, glasullsdrev är 22mm högt och 50mm brett!!?

Idealet hade väl varit 12-15mm högt och 130-140mm brett? men inte kan jag låta murarna stå och skära i drevet inte?

Jag har kommit på ett alternativ, varför inte använda fogskum? det är ju samma material som i isoleringen i Weberblocken. Det enda man får passa sig för är väl att ta för mycket? som när fogskummet stelnar och murbruket krymper, skulle kunna "trycka på" för mycket?

Dessutom används ju stumfog i vertikalfogen, där borde det ju kunna läcka både fukt och värme? Är det en bra idé att "limma" vertikalfogen med en mycket tunn fog fogskum? det borde ju dessutom påverka den mekaniska stabiliteten till det bättre.

Weber har inga vettiga svar annat än använd du en remsa drevull på 22x50mm det blir "nog" bra.... Känns inte optimalt för mig alls...

Hur blir det OM jag använder fogskum OCH limmar även vertikalfogarna? då får jag ju en 150mm tjock fuktspärr i mitten av väggen, är det bra eller dåligt? Ingen fukt kan ta sig in, men heller ingen kan ta sig ut?

Jag ska ha frånluftsvärmepump, så ventilationen blir såpass bra att det kanske inte spelar någon roll?

Murning börjar måndagen den 5:e november, så snabba tips emottages tacksamt.

Jag testade bägge metoderna och kom fram till att uppvärmt proffs vinter-SPUF var det bästa.

Blir inte så mycket dyrare än skräp SPUF från byggmax. Byggmax-SPUF ger knappt hälften så mycket skum för 30:-/flaskan, som proffs-SPUF flaskan för 80:-, dessutom är Byggmax-SPUF inte specat för användning under +5C medan proffs vinter-SPUF är ok ner till -10C!

Ytterligare ett plus är att proffs vinter-SPUF blir mer elastiskt än det hårdare Byggmax-PUF.
Risken för att SPUF i liggfogen trycker på på PUF-delen i ISO-Lecan, när bruket krymper när det brinner minskar således.

En hink med varmt vatten där SPUF sprutan stod mellan användningarna gav ett löst och väldigt bra uppjäsande PUF, trots nollgradigt väder.

Jag lade tre strängar i liggfogen på den 15 cm breda PUF-ytan på Weber ISO-Leca blocket (35x19x50cm) och ett zinkat bistål i liggfogen med B-murbruk i Leca-ytan på utsidan av blocket och ett obehandlat bistål i insideytan med B-bruk (bistål i vart 3:e skift).

Murbruket spetsade jag med 100gram natrium nitrat per 25kg säck B-bruk, det frostskyddade bruket ner till ca -5C och gav ingen synbar kalkkrypning (vitfärgning) på bruksytan.

Sedan använde jag inte alls murbruksfri stötfogsmurning som Weber rekommenderar för sina ISO-Leca, utan lade 2 strängar SPUF i inner-Lecan (10cm), 2 i ISO-ytan (15cm) och 2 i ytter-Lecan (10cm) i vertikalytan mellan blocken (stötfogen)

PUF är ju vad jag förstår diffusionstätt, så jag får en inbyggd fuktspärr i muren, vilket jag INTE skulle fått med en tom stötfog och glasullsdrev i liggfogen. http://www.buildingscience.com/docu...need-for-vapor-retarders-in-above-grade-walls

Webers mästningar påstår ju att U-värdet går ner från 0.22 utan drev i liggfogen, till 0.15 MED glasullsdrev för det 35 cm breda blocket.
Undrar hur mycket bättre det blir med SPUF i liggfogen OCH i stötfogen?

Återkommer med bilder.

Dessutom får jag bättre stabilitet i muren när stötfogen är "limmat" med SPUF än med en tom stötfog.

Redigerat:
Så här ser murningen ut när fogarna är fyllda med SPUF

Bättre isolervärde än så här är det nog svårt att få med ISO-Block kanske nedåt 0.12?

• DSC_0021_DxOb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0022_DxOb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.