Ja, det blir ett besök varannan vecka.
Det står återvinningsstation vilket här är enbart åtetvinning av förpackningar och där man kan lämna övrigt benämns Återvinningscentral.

A AndersS skrev:
Det står återvinningsstation vilket här är enbart åtetvinning av förpackningar
Ja det stod det visst men @Anitw måste väl mena återvinningscentral. En återvinningsstation för väl ingen bok över besöken?

Eller skiljer sig även terminologin över landet?

Alfredo Alfredo skrev:
Ja det stod det visst men @Anitw måste väl mena återvinningscentral. En återvinningsstation för väl ingen bok över besöken?

Eller skiljer sig även terminologin över landet?
Nej på vanliga stationer behöver man inte ”logga in” men det måste man på centralen så bommen öppnas.
I vanliga fall är jag inte där överdrivet ofta men om jag skulle behöva köra dit förbrukad kattsand hade det ju behövt bli minst var fjortonde dag!
Då hade jag nog istället börjat bygga ett berg längst bort i trädgården 😅

Anitw Anitw skrev:
Nej på vanliga stationer behöver man inte ”logga in” men det måste man på centralen så bommen öppnas.
I vanliga fall är jag inte där överdrivet ofta men om jag skulle behöva köra dit förbrukad kattsand hade det ju behövt bli minst var fjortonde dag!
Då hade jag nog istället börjat bygga ett berg längst bort i trädgården 😅
Men då kanske du har en speciell situation och måste finna lösning för det. Det kan då innebära en högre kostnad vilket inte är så konstigt, jag har hund och får betala extra för det intresset, du gillar katter och kan behöva betala en extra kostnad för att kunna ha katt/er.

• Arg
  • Gilla
SnyggPer och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men då kanske du har en speciell situation och måste finna lösning för det. Det kan då innebära en högre kostnad vilket inte är så konstigt, jag har hund och får betala extra för det intresset, du gillar katter och kan behöva betala en extra kostnad för att kunna ha katt/er.
Helst inte tack!
Jag betalar redan för mina djur… fyra katter och en hund i form av försäkringar, dyr veterinärvård och specialmat. Givetvis är alla djuren chippade och registrerade.
Taxan kommer ändå att höjas med det nya systemet och det får räcka.

Anitw Anitw skrev:
Helst inte tack!
Jag betalar redan för mina djur… fyra katter och en hund i form av försäkringar, dyr veterinärvård och specialmat. Givetvis är alla djuren chippade och registrerade.
Taxan kommer ändå att höjas med det nya systemet och det får räcka.
Så är det ett val man gjort, noterade inte att vi förutom hund även har häst och allt kostar. Emballageplast får man köra till ÅVC, gödsel/spån hanteras, osv, inget vi kan kräva ska hanteras av vanlig sophämtning.😉

A AndersS skrev:
inget vi kan kräva ska hanteras av vanlig sophämtning.
Nej att ”hästavfall” inte ska hanteras av vanlig sophämtning är nog de flesta överens om men jag anser i alla fall att använd kattsand ska göra det.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej att ”hästavfall” inte ska hanteras av vanlig sophämtning är nog de flesta överens om men jag anser i alla fall att använd kattsand ska göra det.
Kan så vara även med emballageplast 😉vilket för oss är självklart, men sedan för katter är det väl beroende av hur många katter man har och vad man använder för "kattmaterial", t.ex. väljer material som inte är restavfall vilket är ett eget val.
Så man kan behöva välja största soptunna, kostar mera, om det finns olika val att göra eller om alternativ med frekvent tömning finns välja sådant. Räcker inte ens det till pga mängden man behöver slänga så får man hitta lösning för det genom att själv t.ex. ombesörja transport till ÅVC utifrån de förutsättningar som finns.

• Gilla
SnyggPer
  • Laddar…
A AndersS skrev:
sedan för katter är det väl beroende av hur många katter
Ja naturligtvis. Jag syftade underförstått på ett normalt hushåll med några få katter och inte på en professionell kattuppfödare.

A AndersS skrev:
och vad man använder för "kattmaterial".
Så länge som man håller sig till etablerade metoder med material som finns allmänt tillgängligt i handeln avsett för "kattändamål" håller jag inte med. Jag anser att sophämtningen ska hantera vad man än väljer inom dessa ramar.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så länge som man håller sig till etablerade metoder med material som finns allmänt tillgängligt i handeln avsett för "kattändamål" håller jag inte med. Jag anser att sophämtningen ska hantera vad man än väljer inom dessa ramar.
Och där har vi olika åsikter där jag inte anser att man kan förvänta sig att det hanteras av sophämtning utan att man själv kan få ombesörja transport till ÅVC och utifrån de förutsättningar man har, har ju inte katt så har inte de problemen som verkar finnas.

A AndersS skrev:
Och där har vi olika åsikter
Helt OK. 😀

A AndersS skrev:
har ju inte katt
Det är aldrig försent att ta tag i saker och förbättra sitt liv! 😉

• Gilla
Anitw
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är aldrig försent att ta tag i saker och förbättra sitt liv! 😉
Det räcker så bra de gånger vi är kattvakt hos ett av barnen. Jag kan hälla upp torrfoder och vatten, men vägrar befatta mig med konservburkarna och kattlådan.😇 Så jag vet inte vad det är för material i kattlådan. Finns även en stallkatt men behöver ingen låda.😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Bytte påse för restavfall och för första gången läste jag på den...
Och på mittenraden längst till höger av vad man får slänga, om man nu har det, står det förlösande ordet.😇😂
Röd påse från Kretslopp Sydost med text om restavfall. Exempel på avfall anges: blöjor, bindor, kattsand, snittblommor, dammsugarpåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anitw
  • Laddar…
A AndersS skrev:
står det förlösande ordet.
Undrar vad de har för panna som gör fjärrvärme och el av bentonitlera... 😇🤓

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Så är det ett val man gjort, noterade inte att vi förutom hund även har häst och allt kostar. Emballageplast får man köra till ÅVC, gödsel/spån hanteras, osv, inget vi kan kräva ska hanteras av vanlig sophämtning.😉
Ja mina katter mitt val men det blir ju lite irriterande om förutsättningarna ändras eller plötsligt ska kosta mycket mer.
Nu är det ju tydligen en ”ickefråga” eftersom kattsand förmodligen går bland restavfall så jag behöver inte fundera på det mer 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.