Det kräver en viss tillvänjning för katterna, och lite beroende på hur mycket de vill krafsa efter förvärvet - men vanlig bränn-träpellets, 6 mm om man hittar, annars 8 mm fungerar bra och ger en lätt organisk avfall som kan brännas eller gå till kompost/rötas och luktar väldigt lite, knappt ingen ammoniakdoft alls i lådan trots att det blivit välbesökt.

När katterna pinkar så exploderar pelletsen till lös sågspån och det suger så pass torrt att bakterielivet har svårt att etablera sig i den fuktiga spånet och börja lukta, sedan innehåller sågspånet i sig ämnen (hartser mm.) från veden som hämmar bakterietillväxt. Toalätt och liknande pappersmassebaserade strö är totalt värdelöst i jämförelse med träpellets i avseende att börja dofta, och börja lukta på inget tid alls.

Städningen av lådan gör man lite omvänt gentemot klumpande kattströ - man tar högen med svällande och sönderfallande spån med kattspaden (med en tillräckligt grov gallerstruktur men som inte släpper igenom pellets i någon märkbar mängd) ut kattlådan, och så skakar man denna lite i påsen som skall ta emot detta, så faller den lösa spånet igenom medans den icke svällande pelletsen blir kvar i spaden och lägger tillbaka i kattlådan och så tar man en ruta bredvid och så gör man likadant ruta efter ruta. Efter några gånger får man snits på det och tar inte speciellt mycket mer tid än att jaga klumparna i klumpande strö.

Och det är drygt, en 16 kg påse pellets räcker 3-4 månader för 2 normalstora katter.

Kan man vänja katterna vid träpellets så spar man pengar då en 16 kg säck ligger runt 80:-, håller i flera månader på 2 katter, något som kan bli värme eller rötgas i återvinningen utan speciellt mycket aska - men med nackdelen att man bör vara bilburen eller få hjälp med transporten när 16 kg säckarna skall hem...

• Gilla
Anitw och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
men med nackdelen att man bör vara bilburen eller få hjälp med transporten när 16 kg säckarna skall hem...
Fast det gäller även de "nätta" kartongerna med 10 liter Ever Clean...

Alfredo Alfredo skrev:
Det kan inte skilja på hur dryga de är då? Vi plockar alltså bara bort bajs och kissklumpar. Vi byter aldrig all sand utan fyller bara på när det börjar bli låg nivå, kanske en tredjedels kartong runt var tionde dag eller så.
Det borde ju inte skilja så mycket på mängden.
Jag tar också bara bort kissklumpar och bajs.
Jag kanske ger katterna för mycket mat 😂

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det gäller även de "nätta" kartongerna med 10 liter Ever Clean...
Eller så beställer man kattsanden från någon internethandel och får det hemlevererat. Jag har fått paket på 40 kg (4 * 10 kg kattsand) avlämnat av brevbäraren (Postnord)..

L lbgu skrev:
Jag har fått paket på 40 kg (4 * 10 kg kattsand) avlämnat av brevbäraren (Postnord)..
Jag med, fast det var nog uppdelat på 20 kilos kartonger med två förpackningar i varje. Men det faller väl in under "få hjälp med transporten"?

L lbgu skrev:
Eller så beställer man kattsanden från någon internethandel och får det hemlevererat. Jag har fått paket på 40 kg (4 * 10 kg kattsand) avlämnat av brevbäraren (Postnord)..
Det har jag försökt i ett par omgångar men båda gångerna har det istället legat en lapp i lådan ”vi har inte kunnat levera ett paket och det finns att hämta ut i morgon på [utlämningsställe].
Jag har ringt och pratat med både PostNord och företaget jag beställde från men vi kom inte fram till någon lösning.

Anitw Anitw skrev:
Jag har ringt och pratat med både PostNord och företaget jag beställde från men vi kom inte fram till någon lösning.
Måste vara lokala problem. Hos oss fungerar hemleverans nästan alltid klockrent.

• Gilla
Anitw
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Finns det ingen högre instans man kan protestera hos? Typ Staten eller Regeringen eller nåt? Okej för att en del tjänster har monopol, men det finns alltid en större chef...
Med risk att nån redan svarat. Det är den större chefen som bestämt vad kommunerna ska göra men försök gärna. Den ännu större chefen är du själv nästa gång du röstar

• Gilla
Jonatan Hammarstedt och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Kattsanden behöver inte brytas ned. Den blir ju i praktiken grus när den hamnar i marken. Pga Keplers förmodan så kan sanden inte packas tätare än 75% av volymen, dvs i bästa fall så sjunker volymen ihop med 25% när mindre fraktioner transporteras in mellan sandkornen (av vatten). I verkligheten så blir dock volymen mycket mindre när det fylls upp av små fraktioner.
Samma lera som används i Ever Clean, bentonit, har länge funnits med som barriärmaterial för förvaring av avfall från kärnkraftverk. Minns att den var med redan på 1980-talet. Då förstår du kanske att det inte är ett särskilt poröst material, alls:

https://www.nwmo.ca/canadas-plan/multiple-barrier-system#

Diagram över en kärnbränslebehållare omgiven av bentonitlera i en förvaringskammare. Text beskriver lerans barriäregenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag ser det inte som poröst, jag menar bara att det som grävs ned kompakteras när håligheter runt om materialet fylls igen.

MultiMan
Jag har en mindre modell av vit plåttunna från IKEA, varianten som bestod av två sammanfogade halvor, ungefär samma storlek som en vanlig hink och med kissklumpar av Ever Clean, alltså löst liggande klumpar, väger den minst 25 kg (iaf hos mig), ibland mer. Bentonit suger åt sig vatten extremt effektivt och vikten ökar dramatiskt. Med ökande ålder överväger jag att använda kärra över tomten till gropen eftersom risken att halka med en så tung klump börjar bli för stor.

Tidigare när jag slängde i soptunnan (innan de började väga) så gick tunnorna sönder uppe vid kanten när den skulle lyftas pga den höga vikten. Jag har haft 7 katter som mest. Då blir det en del.

J
vet att man helst ska läsa igenom alla svar innan man postar men...

- nya system för soptunnor har ju börjat rullas ut och jag tror rätt många kommer vara missnöjda, som ofta vid förändringar. Jag har svårt att värdera om det blir bättre eller sämre och försöker att vara positivt inställd tills jag prövat på det.

- 6v låter VÄLDIGT länge, framförallt för att om man slängt nåt som luktar mindre trevligt kommer det flera meter kring tunnorna att stinka hela sommaren. :(

- Att hundarna gräver i förpackningarna och ni därför slänger dem i soptunnan istället för återvinning tycker jag var ett otroligt dåligt skäl att inte sopsortera. Ni får väl förpacka och förvara förpackningarna på en plats som hundarna inte kommer åt. Vi har också "jobbigt" med alla kartonger och visst var det enklare när jag var barn och allt åkte i samma tunna, men det är bara bita ihop och hitta lösningar... (Edit: ett förslag, plastsäck i en tunna köpt på tex Jula som ni sen själva åker med till återviningen varannan vecka, råttor eller hundar kommer då inte åt förpackningarna). https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/avfall-och-kallsortering/soptunnor/
240l / 499kr
50137

- Tråden innehåller intressanta tips om kattsand, låter intressant att iallafall prova pellets i någon av kattens lådor! Vi har dock inte problem (med en katt) att detta fyller tunnorna, men vi byter inte all sand speciellt ofta, även om vi ett par gånger per år tömmer lådorna för rejäl rengöring. Ofta har jag då tagit sanden som "blir över" till en annan låda och fyllt helt ny i en av lådorna, så går inte så mycket till spillo. Och ett par gånger om året blir lådorna fyllda med helt ren sand - bara inte samtidigt. Nån låda har då "blandsand". Tillslut får man byta allt, men det är väldigt sällan.

J JohanLun skrev:
Tillslut får man byta allt, men det är väldigt sällan.
Vi byter aldrig allt. Tömmer över sanden tillfälligt till en hink vid storrengöring av lådan.

coconut coconut skrev:
Jag fick svar från kundtjänst på vatten & återvinning på säters kommun där de bekräftar att kärlet för restavfall finns i 140, 190 och 370 liter när man får hemsortering.
Nice, då ska jag kontakta dem och gå till 370, det är den enda storleken som matchar vad vi har idag.

E
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser det inte som poröst, jag menar bara att det som grävs ned kompakteras när håligheter runt om materialet fylls igen.
Bentonit sväller i kontakt med fukt, det komprimeras inte. Läser du ens svaren innan du postar? #326 tar upp hur bentonit fungerar och vad det används till. Det komprimeras inte utan sväller när det kommer i kontakt med fukt. Därför används det i bl a kärnkraftsindustrin och till att täta dammläckor.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.