58 763 läst ·
503 svar
59k läst
503 svar
Drastiskt försämrad sophämtning?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Kattsand går inte att kompostera, det är grus.pacman42 skrev:
Varför ska man köra sopor hitådit när kommunen har en skyldighet att ta hand om dem?
T Troberg skrev:Vet inte om det strikt sett är juridik, men close enough.
Har fått besked om att min sophämtning ska ändras:
* Från 80 liters tunna till 140 liters tunna.
* Från hämtning varannan vecka till hämtning var sjätte vecka.
Med andra ord, bara 58% av tidigare service, från 40 l/vecka till 23 l/vecka.
Detta utan sänkning av pris, och utan någon som helst förhandling med kunderna. De låter oss inte teckna avtal med andra aktörer, så vi sitter fast.
Rent krasst, vi klarar oss inte på 23l/vecka, med kattlådor och allt.
Jag har försökt kommunicera med dem och få dem att tänka om, utan framgång. De bara hänvisar till sin monopolsituation och säger "tough luck, vi skiter i vad du tycker", fast i lite mindre raka ordalag. De hänvisar till "det är inte vi som bestämmer om hur sopor ska sorteras", vilket är en helt annan fråga än den aktuella, som handlar om kapacitet och pris.
Så, vad kan jag göra? Måste jag elda mina sopor sista veckorna på varje period? Hur kan jag sätta press på dem att tänka om? Vilka rättigheter har jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vid första anblick dyrt, men man behöver inte rengöra lådan som med det här (som också är ett alternativ)
Logga in
Skapa konto
Pellets, mycket billigt men alla katter gillar ej och mycket jobb.
Alternativt
Logga in
Skapa konto
Också i en pewee låda.
Logga in
Skapa konto
Här också mer jobb.
Alla dessa alternativ gör att du kan kompostera! Jag dumpade traditionell kattsand redan för 18år sedan!
Egentligen pga att vi fick kg avgifter på soptaxan! Ca 5kr per kg tillägg till vanliga taxan har vi 😡 hämtning 1 gång i veckan men dyrt blir det! Så de som går kompostera komposterar man, det som går sortera sorterar man. Har kanske soptunnan ute varannan var tredje månad.
Men finns även andra fördelar i det jäkla dammande slipper man. Märkte själv att jag var allergisk mot traditionell kattsand. Sen som bonus är det ju även miljövänligt
Redigerat:
Bör gå ganska fint då vägen går just utanför min infart.S sinuslinus skrev:
Tänker inte avvara mer tomtyta för att någon på kommun får en snilleblixt att vi ska dubblera antalet tunnor, men det grundar sig antagligen att ansvaret för återvinning har övergått till dom enskilda kommunerna och då ska det drabba oss enskilda fastighetsägare istället för kommunen/det kommunala sopmonopolet.
Visst låter det udda, men jag misstänker att det kommer tömmas mer sällan då facken är större. Då vi kommer ha dubbla volymen jämfört mot hos er.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Vad är det fjärde kärlet till?pacman42 skrev:
Här det tre. Ett fyrfacks till plast, papper och glas. Ett till komposterbart och ett till restavfall. Och så en liten bytta till metall. 🙂
Bara att ta med sig skräpet ut och slänga i därför avsett kärl. Supersmidigt.
Egentligen var det nog inte tänkt så här.
Det är en förordning från 2022 som kommunerna fick till 2027 på sig att införa, efter att man skjutit upp införandet lite extra efter att kommunerna misslyckats en första gång. Lagstiftaren trodde att 5 år skulle räcka för att kommunerna skulle kunna tänka igenom det här och införa nya system på ett bra sätt. Något naivt så här i efterhand.
Nu är de flesta ute i sista minuten, några har dessutom lyckats teckna avtal som sträcker sig över införandedatumet som varit känt länge där avtalet inte tar höjd för flerfackskärl. I de fallen så har entreprenören köpt in fordon som inte hanterar fack och då blir det fyra olika soptunnor.
Debaclet kommer vara glömt till nästa val.
Det är en förordning från 2022 som kommunerna fick till 2027 på sig att införa, efter att man skjutit upp införandet lite extra efter att kommunerna misslyckats en första gång. Lagstiftaren trodde att 5 år skulle räcka för att kommunerna skulle kunna tänka igenom det här och införa nya system på ett bra sätt. Något naivt så här i efterhand.
Nu är de flesta ute i sista minuten, några har dessutom lyckats teckna avtal som sträcker sig över införandedatumet som varit känt länge där avtalet inte tar höjd för flerfackskärl. I de fallen så har entreprenören köpt in fordon som inte hanterar fack och då blir det fyra olika soptunnor.
Finns kommuner som har olika färger på påsar, fungerar det bra?
Samma här, den fjärde tunnan är mindreTheImprovisor skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Måste ju vara att de inte har bilar som klarar flera fack som du säger. Vi har tömning av matavfall, restavfall, en slags glas och metall varannan vecka och den andra glassorten, tidningar, plast och kartong var tredje vecka.C cotillion skrev:Egentligen var det nog inte tänkt så här.
Det är plast som blir fullt först men det brukar funka.