60 788 läst ·
505 svar
61k läst
505 svar
Drastiskt försämrad sophämtning?
Rätt eller fel, det kommer alltid att finnas de som är missnöjda och gnäller om rätt och fel.
Grundläggande om sophantering, och detta gäller näst intill globalt, är att det ligger som ett kommunalt eller myndighetsansvar. Manhanterar detta på olika sätt runt om i världen och olika bra.
Det italienska exemplet vill de flesta inte se i Sverige och det finns flera dåliga exempel och då i synnerhet itanför Europa.
Det sop-Sverige vi hade inpå 60-talet är anledningen till att vi fick embryot till det vi har idag.
Sveroge har som vanligt hårdtolkat EU-direktiven och skapat det vi nu fått.
Sophanteringskostnaden skall enligt besluten baseras på mängden sopor man skapar och förpackningsinsamlingen bekostas av industrin.
Med andra ord så bör sophanteringskostnaden sjunka för de flesta men med påslag för ökade kostnader för elfordon.
En betydande del av elfordonskostnaden bör dock ligga på industrin och sedan läggas på varorna vi köper.
Sådan är tanken men det omsätts säkert förvanskat...
Grundläggande om sophantering, och detta gäller näst intill globalt, är att det ligger som ett kommunalt eller myndighetsansvar. Manhanterar detta på olika sätt runt om i världen och olika bra.
Det italienska exemplet vill de flesta inte se i Sverige och det finns flera dåliga exempel och då i synnerhet itanför Europa.
Det sop-Sverige vi hade inpå 60-talet är anledningen till att vi fick embryot till det vi har idag.
Sveroge har som vanligt hårdtolkat EU-direktiven och skapat det vi nu fått.
Sophanteringskostnaden skall enligt besluten baseras på mängden sopor man skapar och förpackningsinsamlingen bekostas av industrin.
Med andra ord så bör sophanteringskostnaden sjunka för de flesta men med påslag för ökade kostnader för elfordon.
En betydande del av elfordonskostnaden bör dock ligga på industrin och sedan läggas på varorna vi köper.
Sådan är tanken men det omsätts säkert förvanskat...
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Ja, min iakttagelse skedde på landsbygden, så där har varje hushåll 4 tunnor var, av den minsta storleken.R Risarvaren skrev:Varje kommun har sina lösningar för hämtning och utformning av kärlen.
Varje land inom EU tolkar reglementet från Bryssel på sitt sätt.
Det finns stor variation rörande utfoemningen af sophanteringen mellan kommunerna i Sverige.
Vår BRF har idag 7st kärl påca 700 liter vardera som töms varje vecka, med FNI tvingar kommunen på oss totalt 28 kärl som skall härbärgeras på något sätt.
Vi är en av MÅNGA BRF:er och många fastighetsägare som drabbas.
De som vi ska få är med fyra fack i varje, ganska stora tunnor, så antar att det blir två stycken sådana vid varje hus/villa på landet. (mitt hus från 1888 kallar inte jag för villa 😉)
Det är ju precis så det fungerar i Linköping med den gröna påsen, man sorterar för närvarande ut "biogasråvara' och betalar förutom den fasta kostnaden för kärlet 4 kr kg för allt som slängts i tunnanengs skrev:
Så här sade Regeringskansloet 2022, alla kommuner har seda gjort sin tolkning av detta!!!K Kakelugnen566 skrev:
""De vanligast förekommande förpackningsslagen (papper, plast, metall och glas) ska alltid samlas in fastighetsnära. Skrymmande förpackningar av papper och plast ska samlas in på lättillgängliga insamlingsplatser och övriga förpackningsmaterial (trä, keramik, textil o. dyl.) på kommunens återvinningscentral (ÅVC). Vidare föreslås att kommunen måste ta emot alla förpackningsmaterial på en ÅVC.""
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/07/nya-forbattrade-regler-om-forpackningsinsamlingen/
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/07/nya-forbattrade-regler-om-forpackningsinsamlingen/T Troberg skrev:Inte här. De säger att stora kartonger et cetera ska dit. Dock så är inte restavfall inkluderat. Det måste man dra till tippen när tunnan är för liten.
Jag tillhör den första gruppen.
Problemet är inte att de ska öka, problemet är att de ska minska till ungefär hälften, men behålla taxan. Allt detta utan någon som helst förhandling eller alternativ.
Det är inte priset per se som jag stör mig på, det är att de halverar servicen till en ohållbar nivå, med bibehållet pris, utan någon tanke på hur det drabbar folk.
99% av gångerna som någon anger siffran 99% så har de bara plockat den ur röven.
Eller elda den som ett försteg, och sedan slänga askan.
Problemet här är inte att lösa problemen, det är att någon annan har skapat problemen, och inte låter mig lösa dem.
Papperspellets klumpar inte.
Fast här byter man från ett system till ett annat, så man tar på sig den notan för att försämra för medborgarna.
Det skulle varit en lösning.
Det skulle vara en bättre lösning.
Exakt.
Man kan reducera hela frågeställningen till: "Jag har ett problem. Jag vill ha en lösning. De blockerar alla lösningar.".
Då är det ens eget problem då det finns andra produkter att tillgå..Alfredo skrev:
Gnäll hjälper föga.
Nä, vår hund får inga matrester, sådant hamnar i kommunens kompostpåse och blir biogasAlfredo skrev:
Kommunen har garanterat kompostinsamling.Alfredo skrev:
Alfredo skrev:
Visserligen, men jag betalar inte förpackningasavgift på matavfallet. Som man gör med mjölktetran och amazonkartongen.F fribygg skrev:
Komposterar allt så belastas inte alls av just det, men om så inte var fallet. (Räknade på varmkomposten och viktskillnad före/efter denna, så tog det runt 18 månader att spara in kostnaden på varmkomposten).
Att betala viktmässigt för kartongen och konservburkarna man både sorterat och redan betalat förpackningsavgift för känns fel.
Nu har jag gott över till bokashi för matavfall och i varmkomposten går främst trädgårdsavfall. Men den betalade av sig innan.