58 760 läst ·
503 svar
59k läst
503 svar
Drastiskt försämrad sophämtning?
Att bygga om en sopbil anpassad till ett system till att fungera i ett annat är i princip omöjligt, man får byta ut hela påbyggnationen som kostar ca 1-1.5 miljoner per bil.S sinuslinus skrev:
Omställningen hamnar på sophanteringsnotan.
En tyst protest mot att bli påtvingad fler tunnor som tar plats på min tomt, systemet med små återvinningscentraler är beprövat och fungerar väl enligt mig.B Bus1t skrev:
Finner sällan att ändringar som kommun gör är till det bättre för oss enskilda fastighetsägare snarare tvärtom.
Misstänker att alla dessa tunnor kommer bli antingen sönderplogade eller inplogade, men att hålla en plats upplogad med snöslungan för tunnorna är inget större bekymmer. Får redan som det är idag skotta fram postlådan då dom inte plogar fullbredd pga besparingar
Enligt förpackningsinsamlingen så kan du lämna korken kvar, om det för sin egen skull känns bättre att deparera bort den till plast så gör man det.L laseryxa skrev:
Jag använder gärna mjölkförpackningar till att tända i pannan med men tar då först bort både kork och "kragen" så blir det bara vätskebarriären kvar. Tre kartonger plus lite tidningspapper så startar det lätt som en plätt och plastkorken hamnar i plasten.
Vet du hur kattsand av exempelvis typen Ever Clean ser ut? Den bryts inte ner i första taget och för mig är det väldigt orealistiskt att skapa en deponiplats för denna sand på en vanlig villatomt som ska fungera i decennier.pacman42 skrev:
Taxor och avgifter
I alla Sveriges kommuner är avfallshanteringen finansierad med avfallsavgifter som tas ut för insamling och behandling av avfall inom det kommunala ansvaret. För att kunna ta ut avgifter måste kommunen upprätta en avfallstaxa som beslutas av kommunfullmäktige. Kommunens avgifter täcker som regel hela kostnaden för avfallshanteringen. Det finns inga formella hinder att skattefinansiera verksamheten, men det förekommer i praktiken bara vid underskott i verksamheten.
Husägare
· Ronneby
· 69 inlägg
Vi har haft 2x4-fack i två år, vi är helnöjda med möjligheten att källsortera våra sopor på hemmaplan. Behållarna är väl avvägda i storlek för os.S sjoelund skrev:
Så du tänker att någon från kommunhuset skall åka förbi dina tunnor på vägen och se dem och tänka om? Eller du tänker att den som plogar minsann ska ha det jävligare för att du är irriterad på kommunens avfallshantering?L Lutte skrev:En tyst protest mot att bli påtvingad fler tunnor som tar plats på min tomt, systemet med små återvinningscentraler är beprövat och fungerar väl enligt mig.
Finner sällan att ändringar som kommun gör är till det bättre för oss enskilda fastighetsägare snarare tvärtom.
Misstänker att alla dessa tunnor kommer bli antingen sönderplogade eller inplogade, men att hålla en plats upplogad med snöslungan för tunnorna är inget större bekymmer. Får redan som det är idag skotta fram postlådan då dom inte plogar fullbredd pga besparingar
Mitt problem är det omvända. Kompost töms varannan vecka och i botten av tunnan ligger några få kompostpåsar. Den gröna tunnan töms var sjätte vecka och det är lika få påsar (restavfall). Dessutom höjdes priset rejält när det ändrades till nuvarande system. Känns för jävligt att betala för de få påsar som kastas. Vi är mycket duktiga på att sortera.
Men läs igen...det går inte att kompostera kattsand eftersom den inte ruttnar, det är mineralämne.pacman42 skrev:
Anitw skrev:
Nej, inte om det är bensonitlera (klumpbildande) och absolut inte som i mitt fall med fyra innekatter 😅
Förslaget att gräva ner kattsanden som någon gav tidigare i tråden 😂🤣… jag har förvisso stor tomt men herregud så många hål det skulle bli på ett år och om man då tänker att katterna lever i 15-18 år 😂…
Nu har jag oftast relativt lite sopor men har ändå funderat i liknande banor.
Min lösning den dagen kommunens service inte räcker till kommer bli ett besök till "orten" nattetid.
Enligt min erfarenhet så är det kutym att slänga soffor och annat skräp intill återvinningsstationer eller var som helst inom dessa stadsdelars gränser.
När skräpet slängs i "orten" så nämns det aldrig bland politiker som ett problem därför är det lugnt att börja göra så själv tänker jag.
Kontrollen över folket börjar ta absurda uttryck med ex återvinning av trasiga kläder där det saknas en plan för att ta emot dessa. Tycker det börjar bli en röd tråd igenom allt numera att dom som ska lösa problemen istället skapar nya problem.
Min lösning den dagen kommunens service inte räcker till kommer bli ett besök till "orten" nattetid.
Enligt min erfarenhet så är det kutym att slänga soffor och annat skräp intill återvinningsstationer eller var som helst inom dessa stadsdelars gränser.
När skräpet slängs i "orten" så nämns det aldrig bland politiker som ett problem därför är det lugnt att börja göra så själv tänker jag.
Kontrollen över folket börjar ta absurda uttryck med ex återvinning av trasiga kläder där det saknas en plan för att ta emot dessa. Tycker det börjar bli en röd tråd igenom allt numera att dom som ska lösa problemen istället skapar nya problem.
Har provat det där med att ha pellets i kattlådan och kompostera själv (bajset sållades ut och spolades ned). En liten katt producerade så mycket sågspån under ett år att det helt rubbade balansen i vår varmkompost. På de ca 1.5 år som vårat mat och trädgårdsavfall blir helt nedbrutet och förvandlad till fin mull så såg behållaren med pellets (och matrester) mest ut som sågspån. Inte så kul i rabatten.
Nu är du löjlig. Det är vanligt förekommande att man exempelvis kan välja storlek på kärlen och jag är faktiskt förvånad över att man inte kan göra det överallt.M mikaelthe skrev: