13 319 läst ·
48 svar
13k läst
48 svar
Dräneringspumpen går igång hela tiden.
Jag funderade mest om det är så att min pump håller på att ge upp/bli tät eftersom den bara ger 160l/h trots att den är dränkt i sin brunn.P Psan skrev:Det där är väl inget. När flödet va som högst för nån vecka sen hos mig låg det på nära 3 kubik i timman. Nu ligger det på 360 liter i timman. Berg utanför huset som gör att det trycker på mkt vid mkt regn.
Kommer nog dränera under golvet när jag bilar upp det med. Trycker upp en 10cm under sulan i provhål och dränering ligger 10cm under.
Det är nog dock material för ny tråd![]()
Och att det är det jag borde fokusera på imorgon istället för att ringa kommunen och stänga av inkommande vatten.
För just nu står vattnet ca 10 cm ovanför ovankant av dräneringsrören.
Jaha, inte omöjligt att den håller på att ge upp.G Gabsson skrev:
Läste att vattnet står över inloppet från dräneringen, har den alltid gjort det? Låter inte rätt.
Nej första gången jag sett detta. Normalt sett brukar brunnen vara tom, dvs vattnet i brunnen är lägre än inkommande dräneringsrör.
Men jag upptäckte detta eftersom larmvippan i källaren gick igång för två dagar sedan.
Dock regnat kopiöst mycket senaste dygnen så belastningen är nog högre än normalt. Men jag kan tycka pumpen ska lyckas pumpa bort detta relativt snabbt och högre flöde än 160l/h. Men kanske ett smalt rör och tryckhöjd på 2m är tillräckliga förluster för att tappa flödet så mycket. Låter märkligt dock.
Men jag upptäckte detta eftersom larmvippan i källaren gick igång för två dagar sedan.
Dock regnat kopiöst mycket senaste dygnen så belastningen är nog högre än normalt. Men jag kan tycka pumpen ska lyckas pumpa bort detta relativt snabbt och högre flöde än 160l/h. Men kanske ett smalt rör och tryckhöjd på 2m är tillräckliga förluster för att tappa flödet så mycket. Låter märkligt dock.
Det låter ju som om den tidigare då alltid lyckats tömma brunnen, för det är den är väl tät i botten?G Gabsson skrev:
Jag skulle nog gissa på att pumpen börjar ge upp tyvärr.
Är pumpen igång hela tiden och den pumpar ändå inte ut så att den får ut allt vatten, eller iaf så det kommer ner under dräneringsröret?
Edit: Angående tryckhöjd på 2m och smalt rör så har vi ca 2.5m upp och en pem slang och vår pump fixar ju runt 3 kubik i timman. Så det bör inte va problemet.
Redigerat:
Ja brunnen är så klart tät i botten.P Psan skrev:Det låter ju som om den tidigare då alltid lyckats tömma brunnen, för det är den är väl tät i botten?
Jag skulle nog gissa på att pumpen börjar ge upp tyvärr.
Är pumpen igång hela tiden och den pumpar ändå inte ut så att den får ut allt vatten, eller iaf så det kommer ner under dräneringsröret?
Edit: Angående tryckhöjd på 2m och smalt rör så har vi ca 2.5m upp och en pem slang och vår pump fixar ju runt 3 kubik i timman. Så det bör inte va problemet.
Men då kanske jag ska passa på att byta pumpen helt enkelt. Är väl inte vansinnigt dyrt. Den som är där idag är ca 7 år gammal.
I bästa fall är pumpen bara tät. Dock så verkar det som att pumpens sugsida har något form av tygfilter/påse. Typ som ett filter. Men det är svårt att se för vattnet är lite grumligt. Kan bara vara så att filtret ska bytas?
Och ja, pumpen är igång konstant och varit det i dryga 50 timmar. Och vattnet är fortf ovanför dräneringsrören.
Pratat med firman som anläggde dräneringen år 2013. De ska komma hit och inspektera och eventuellt byta pump under dagen.
Känns ändå hyfsat bråttom, risken finns väl för sättningar i marken om det pågår länge..
160liter/h är alldeles för lite för denna pump säger dem.
Känns ändå hyfsat bråttom, risken finns väl för sättningar i marken om det pågår länge..
160liter/h är alldeles för lite för denna pump säger dem.
Skönt att dom kommer och kikar på det!G Gabsson skrev:
Varför är det risk för sättningar?
Ja, oavsett så vill man inte att den badar i vatten. Nu är det ju egentligen värre antar jag än om du inte haft nån dränering alls.G Gabsson skrev:
Återkoppla gärna hur det gick med byte osv sen!
Hade du lyft pumpen och kollat på den? Det kan vara så enkelt att det är fullt med sediment i botten och att den därför inte pumpar lika mycket vatten som vanligt.G Gabsson skrev:
Ja huset var ju odränerat i ca 80 år utan sättningar. Men som du säger så har ju förutsättningarna i marken förändrats när man grävde upp runt huset och lade ner dräneringsrören och makadam. Då kanske marken inte har samma förmåga att hantera stora mängder vatten utan en väl fungerande pump.P Psan skrev:
Nu är filtret i botten av brunnen rengjort. (Någon typ av plastduk)
Samt att backventilen är borttagen.
Flödet är betydligt bättre nu.
Kan verkligen backventilen strypa så mycket? Ventilen är i normalt skick dvs den öppnar enkelt.
Samt att backventilen är borttagen.
Flödet är betydligt bättre nu.
Kan verkligen backventilen strypa så mycket? Ventilen är i normalt skick dvs den öppnar enkelt.