13 313 läst ·
48 svar
13k läst
48 svar
Dräneringspumpen går igång hela tiden.
Det lät mer rimligt.
Kan vara vatten i backen som rinner till.
Jag har själv hjälpbrunnar och stenkistor i backen runt huset.
Så de gånger pumpen löst ut och det fyllt upp så är tillrinningen ENORM från backen.
Fyller nedstigningsbrunnen flera gånger innan det är tömt.
(sedan är höjdkurvan en sak, men rörmotstånd är inte försummbart heller).
Kan vara vatten i backen som rinner till.
Jag har själv hjälpbrunnar och stenkistor i backen runt huset.
Så de gånger pumpen löst ut och det fyllt upp så är tillrinningen ENORM från backen.
Fyller nedstigningsbrunnen flera gånger innan det är tömt.
(sedan är höjdkurvan en sak, men rörmotstånd är inte försummbart heller).
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Men, kan gå isär i en koppling, se till att kolla med kommunen så märks direkt var vattnet kommer ifrån. Bara säg att det rinner ut ca 15 m3 till min dagvattenbrun så blir det fart på dom. Sen om det är deras eller ditt var en annan sak.G Gabsson skrev:
Men ponera PEM servisen skulle ha brustit. Borde jag inte märka det på trycket i vattenkranen då? Har inte märkt någon skillnad iaf.
Hoppas så klart att det bara är högt grundvatten. Har dock aldrig sett pumpen jobba så här länge förut.
Hoppas så klart att det bara är högt grundvatten. Har dock aldrig sett pumpen jobba så här länge förut.
Slangen är oskarvad från gatan hela vägen in till källaren. Och gatan är ca 25 meter från huskroppen. Så om det är läckage har slangen brustit/gått hål i.J jonaserik skrev:
Här i södra stockholm har läget i marken varit att likställa med en vårflod när 30cm snö smälter på några få dagar. Mycket regn som dessutom smälter lite snö på marken har haft otrevliga effekter.
Jag har pumpat vatten ur dräneringen i två dagar iprincip. Mycket vatten.
Skulle förvåna mig om det är något annat än liknande effekter ni ser. Fortsätter det i flera dagar till får man förstås utvärdera andra alternativ.
Jag har pumpat vatten ur dräneringen i två dagar iprincip. Mycket vatten.
Skulle förvåna mig om det är något annat än liknande effekter ni ser. Fortsätter det i flera dagar till får man förstås utvärdera andra alternativ.
Det kan vara ett rätt rejält hål i ledningen utan att du märker av det hela. Jag säger egentligen som du, ny slang borde inte läcka. Men ändå stöter jag på läckande nya ledningar. Oftast beror det på att en koppling har släppt men det kan även vara dåliga fyllandsmassor som nöter hål på slangen.G Gabsson skrev:
Du kan se i dagvattenbrunnen som pumpen släpper i att det är högt flöde där? Tänker så att pumpen inte är slut och inte ger det flöde den borde...
Själva dräneringsbrunnen är fylld ca 10 cm ovanför tillflödet, så grundvattennivån ligger ca 10 cm ovanför grundsulan skulle jag gissa på.
Jag kontaktar eventuellt kommunen imorgon för att stänga av deras ventil i gatan. Men min egen känsla säger det borde vara hög grundvattennivå.
Källaren är fortfarande torr , inga fuktgenomslag varken på vägg eller golv.
Jag kontaktar eventuellt kommunen imorgon för att stänga av deras ventil i gatan. Men min egen känsla säger det borde vara hög grundvattennivå.
Källaren är fortfarande torr , inga fuktgenomslag varken på vägg eller golv.
När jag tänker efter; är inte 160liter/h väldigt lite för en dräneringspump. Om man kollar på nätet för liknande pumpar i samma storlek så brukar de ha maximal flöde runt 12000liter/h vid fritt flöde och kanske 2-4000l/h vid tryckhöjd på 2 meter.
Frågan är om pumpen kan vara tät på något sätt. Ser nästan ut som det finns en tygfilter på botten i brunnen men det är svårt att se.
Frågan är om pumpen kan vara tät på något sätt. Ser nästan ut som det finns en tygfilter på botten i brunnen men det är svårt att se.
Det där är väl inget. När flödet va som högst för nån vecka sen hos mig låg det på nära 3 kubik i timman. Nu ligger det på 360 liter i timman. Berg utanför huset som gör att det trycker på mkt vid mkt regn.
Kommer nog dränera under golvet när jag bilar upp det med. Trycker upp en 10cm under sulan i provhål och dränering ligger 10cm under.
Det är nog dock material för ny tråd
Kommer nog dränera under golvet när jag bilar upp det med. Trycker upp en 10cm under sulan i provhål och dränering ligger 10cm under.
Det är nog dock material för ny tråd