3 516 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Dräneringsdike med pordräns dränkloss
Kom att tänka på en sak med kokos-dräneringsslangen. Jag måste väl ändå fylla på med makadam över slangen? Om jag bara fyller igen diket kommer ju kanske mycket av ytvattnet att bara rinna förbi och inte rinna ned till slangen? För slangen kan väl inte ligga utan skydd uppifrån?
Då är det nog fortfarande bäst med markränna, antar jag, eftersom den kan jag lägga på ytan. Dvs, om jag vill slippa så mycket släp av makadam som möjligt. En annan fördel, som jag nämnt, med markränna är att lutningen är ganska svag. Med markränna hamnar dräneringen så högt som det går, vilket gör det lättare få till självfall och slippa pumpgrop.
Vad talar emot markrännna?
Då är det nog fortfarande bäst med markränna, antar jag, eftersom den kan jag lägga på ytan. Dvs, om jag vill slippa så mycket släp av makadam som möjligt. En annan fördel, som jag nämnt, med markränna är att lutningen är ganska svag. Med markränna hamnar dräneringen så högt som det går, vilket gör det lättare få till självfall och slippa pumpgrop.
Vad talar emot markrännna?
Svårt att ge bra svar utan bilder. Surfa runt på pipelife, uponor, mm. så får du lite ideer. Dränrör, slang mm är relativt billigt.F frihopper skrev:Kom att tänka på en sak med kokos-dräneringsslangen. Jag måste väl ändå fylla på med makadam över slangen? Om jag bara fyller igen diket kommer ju kanske mycket av ytvattnet att bara rinna förbi och inte rinna ned till slangen? För slangen kan väl inte ligga utan skydd uppifrån?
Då är det nog fortfarande bäst med markränna, antar jag, eftersom den kan jag lägga på ytan. Dvs, om jag vill slippa så mycket släp av makadam som möjligt. En annan fördel, som jag nämnt, med markränna är att lutningen är ganska svag. Med markränna hamnar dräneringen så högt som det går, vilket gör det lättare få till självfall och slippa pumpgrop.
Vad talar emot markrännna?
Jag bollar med lite olika lösningar här. De har olika för- och nackdelar.H Hjulbent skrev:Hade en bergskreva där tövatten var som en mindre flod, gjöt en en liten vägg ( Som en damm ) med en polytenslang genom och myggnät ovan som tak, slangen ligger med fritt fall hela vägen ner till ett dike. när vattnet kommer så rinner det ut helt från slangen och den har aldrig frusit eftersom den är tom. Gör en bassäng med en slang nästan i botten och rakt fritt fall bort så går det bort, skulle det komma så mycket vatten att bassängen vill bli full så kommer det att bli en hävert som sätter fart på vattnet.
Det bör vara lite fallhöjd då och kanske en lång slang bort från huset
Jag har skrivit att det är ganska svag lutning och det bekymrar mig lite grann. Jag undrar om jag inte ska ge mig på en sån lösning som Hjulbent här. Bygga upp en liten damm som ett V, som fångar upp vattnet som rinner mot huset, bygga upp sidorna med murblock eller impregnerat virke och längst bort på "dammväggen" fästa ett avloppsrör som då kommer upp lite grann och därmed får lite bättre fall.
Borde väl funka som så att på V:et som dammen bildar så är sidorna högst längst bort från spetsen på V:et och lägst på spetsen och då borde vattnet rinna mot spetsen och där fäster jag avloppsröret?
Klicka här för att svara