Hej!
Har ett lantställe i Stockholms skärgård. Huset står på plintar och vid mycket nederbörd blir det mycket vatten under huset. Vill ha bort detta vatten.
Det sluttar en liten dal med lerjord, ca 6 meter bred, mot kortsidan så jag misstänker att jorden inte absorberar vattnet utan det rinner bara vidare in under huset. Det lutar hela tiden svagt från dalen mot kortsidan på huset. Sen lutar det svagt under huset till andra kortsidan på huset och sen lutar det svagt från huset.
Funderar därför på att anlägga ett dräneringsdike tvärs dalen och sen leda bort vattnet med avloppsrör från dräneringsdiket, sen vidare under huset ut på andra sidan. Det går inte att leda bort vattnet runt huset med självfall.
Eftersom det är på en ö är det både dyrt och jobbigt att ta ut makadam.
Därför funderar jag på att anlägga ett dräneringsdike tvärs över dalen med lite lutning och använda Pordräns dränkloss och i ändan på detta koppla på ett avloppsrör som transporterar bort vattnet. Dränklossen är 20 cm djup och 30 cm bred. Tänkte göra ett 40 cm djupt x 30 cm brett dike så att dränklossen precis passar in på bredden men det blir ett litet fall ned för vattnet till dränklossen så att inte något vatten riskerar rinna över dränklossen (kanske inte någon risk).
Tänkte inte täcka dränklossen med något. Det gör inget att dränklossen syns.
Vad tror ni om denna lösning?
https://www.byggmax.se/pordrän-drän-kloss-rak-p61020018
Har ett lantställe i Stockholms skärgård. Huset står på plintar och vid mycket nederbörd blir det mycket vatten under huset. Vill ha bort detta vatten.
Det sluttar en liten dal med lerjord, ca 6 meter bred, mot kortsidan så jag misstänker att jorden inte absorberar vattnet utan det rinner bara vidare in under huset. Det lutar hela tiden svagt från dalen mot kortsidan på huset. Sen lutar det svagt under huset till andra kortsidan på huset och sen lutar det svagt från huset.
Funderar därför på att anlägga ett dräneringsdike tvärs dalen och sen leda bort vattnet med avloppsrör från dräneringsdiket, sen vidare under huset ut på andra sidan. Det går inte att leda bort vattnet runt huset med självfall.
Eftersom det är på en ö är det både dyrt och jobbigt att ta ut makadam.
Därför funderar jag på att anlägga ett dräneringsdike tvärs över dalen med lite lutning och använda Pordräns dränkloss och i ändan på detta koppla på ett avloppsrör som transporterar bort vattnet. Dränklossen är 20 cm djup och 30 cm bred. Tänkte göra ett 40 cm djupt x 30 cm brett dike så att dränklossen precis passar in på bredden men det blir ett litet fall ned för vattnet till dränklossen så att inte något vatten riskerar rinna över dränklossen (kanske inte någon risk).
Tänkte inte täcka dränklossen med något. Det gör inget att dränklossen syns.
Vad tror ni om denna lösning?
https://www.byggmax.se/pordrän-drän-kloss-rak-p61020018
Skall ni inte täcka diket, så tror jag ni får en bättre funktion ifall ni bara låter det vara ett dike utan någon dränkloss.
Ligger dränklossen framme lär den fort bli skadad av UV-ljus och skräp. Samt igensatt. Problemet hörs vara att det rinner ytvatten mot huset. Ytvatten leds med fördel bort med dike eller höja marken.
Ligger dränklossen framme lär den fort bli skadad av UV-ljus och skräp. Samt igensatt. Problemet hörs vara att det rinner ytvatten mot huset. Ytvatten leds med fördel bort med dike eller höja marken.
Tack för svaret! Det är ju onekligen den billigaste varianten och minst jobbiga varianten om den funkar.B bomm skrev:Skall ni inte täcka diket, så tror jag ni får en bättre funktion ifall ni bara låter det vara ett dike utan någon dränkloss.
Ligger dränklossen framme lär den fort bli skadad av UV-ljus och skräp. Samt igensatt. Problemet hörs vara att det rinner ytvatten mot huset. Ytvatten leds med fördel bort med dike eller höja marken.
Då tänker jag mig att jag gräver ett dike som rinner av mot en liten grop och från gropen lägger jag ett avloppsrör som sen transporterar vattnet under huset och sen bort från huset. Vad tros om det?
Som jag tidigare sade, så är det nog den bästa lösningen om det absolut inte går att avleda vattnet tidigare.
Problem med grop och rör kan vara att gropen översvämmas, att skräp sätter igen röret, röret fryser igen på hösten/vintern, en lerig grop (med vatten eller utan vatten) kan vara farlig för barn.
När du är i stugan nästa gång. Ställ dig och försök tänka var vattnet kommer ifrån och ifall det går att leda undan på olika sätt. Gärna så nära källan som möjligt.
Kommer det vatten från högre delar av dalen? Eller är det endast regn i dalen som ni utsätts för? Går det att höja marken närmare stugan? Kanske med massorna från diket?
Det är inte helt lätt för andra att komma med råd, då vi inte sett hur det ser ut på den aktuella platsen. Har ni grannar som också har problem? Kanske kan göra en gemensam lösning med dem?
Problem med grop och rör kan vara att gropen översvämmas, att skräp sätter igen röret, röret fryser igen på hösten/vintern, en lerig grop (med vatten eller utan vatten) kan vara farlig för barn.
När du är i stugan nästa gång. Ställ dig och försök tänka var vattnet kommer ifrån och ifall det går att leda undan på olika sätt. Gärna så nära källan som möjligt.
Kommer det vatten från högre delar av dalen? Eller är det endast regn i dalen som ni utsätts för? Går det att höja marken närmare stugan? Kanske med massorna från diket?
Det är inte helt lätt för andra att komma med råd, då vi inte sett hur det ser ut på den aktuella platsen. Har ni grannar som också har problem? Kanske kan göra en gemensam lösning med dem?
Jag skulle säga att det enbart är ett problem när det är MYCKET nederbörd, annars tar skogen och småväxter hand om det. Så efter mycket snö blir det fullt med vatten under våren och sen när det är mycket regn.B bomm skrev:Som jag tidigare sade, så är det nog den bästa lösningen om det absolut inte går att avleda vattnet tidigare.
Problem med grop och rör kan vara att gropen översvämmas, att skräp sätter igen röret, röret fryser igen på hösten/vintern, en lerig grop (med vatten eller utan vatten) kan vara farlig för barn.
När du är i stugan nästa gång. Ställ dig och försök tänka var vattnet kommer ifrån och ifall det går att leda undan på olika sätt. Gärna så nära källan som möjligt.
Kommer det vatten från högre delar av dalen? Eller är det endast regn i dalen som ni utsätts för? Går det att höja marken närmare stugan? Kanske med massorna från diket?
Det är inte helt lätt för andra att komma med råd, då vi inte sett hur det ser ut på den aktuella platsen. Har ni grannar som också har problem? Kanske kan göra en gemensam lösning med dem?
Gjorde en snabb skiss:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag gräver dike och en grop, för att de ska bli mer stabila, kan jag göra något för att de ska hålla formen bra och transportera vatten bra (förutom makadam) och inte slamma igen lätt?B bomm skrev:Som jag tidigare sade, så är det nog den bästa lösningen om det absolut inte går att avleda vattnet tidigare.
Problem med grop och rör kan vara att gropen översvämmas, att skräp sätter igen röret, röret fryser igen på hösten/vintern, en lerig grop (med vatten eller utan vatten) kan vara farlig för barn.
När du är i stugan nästa gång. Ställ dig och försök tänka var vattnet kommer ifrån och ifall det går att leda undan på olika sätt. Gärna så nära källan som möjligt.
Kommer det vatten från högre delar av dalen? Eller är det endast regn i dalen som ni utsätts för? Går det att höja marken närmare stugan? Kanske med massorna från diket?
Det är inte helt lätt för andra att komma med råd, då vi inte sett hur det ser ut på den aktuella platsen. Har ni grannar som också har problem? Kanske kan göra en gemensam lösning med dem?
Jag tänker mig att dikena leder tilll en grop där jag grävt ned ett avloppsrör i ena änden. På mynningen på röret sätter jag något skydd så att inte möss och större skräp kommer inte i röret samt att jag spolar det någon gång per år.
Edit: Alternativ 2: Jag undrar om det inte är bäst med dränkloss ändå, då är jag i alla fall ganska säker på att vattnet inte kommer rinna vidare och konstruktionen är mer stabil än ett dike som kan slamma igen och kanske släppa vatten vidare. Då tänker jag att jag kan lägga ett lager makadam ovanpå dränklossen på 5-10 cm så skyddas ju dränklossen. Den mängden makadam kan jag transportera ut själv. Det blir ju inte mer än 140-200 liter om jag kör 5-10 cm djup, 30 cm brett och ca 5 meter långt.
Redigerat:
Nej då men eftersom det är en ö så vill jag minimera släpandet av makadam så långt det är möjligt. Om jag ska köra vanlig dräneringsslang så blir det ändå minst ett halvt ton makadam som ska ut till ett dike på 30(djup)x25x500 cm.Lostmoose skrev:
Hade en bergskreva där tövatten var som en mindre flod, gjöt en en liten vägg ( Som en damm ) med en polytenslang genom och myggnät ovan som tak, slangen ligger med fritt fall hela vägen ner till ett dike. när vattnet kommer så rinner det ut helt från slangen och den har aldrig frusit eftersom den är tom. Gör en bassäng med en slang nästan i botten och rakt fritt fall bort så går det bort, skulle det komma så mycket vatten att bassängen vill bli full så kommer det att bli en hävert som sätter fart på vattnet.
Det bör vara lite fallhöjd då och kanske en lång slang bort från huset
Det bör vara lite fallhöjd då och kanske en lång slang bort från huset
Jag har också varit inne på den lösningen MEN det är minst 1 meter jord ned till berg och lutningen är så pass svag redan nu så det blir omöjligt att få till självfall då. Så det blir mycket gräva och pumplösning i såna fallH Hjulbent skrev:Hade en bergskreva där tövatten var som en mindre flod, gjöt en en liten vägg ( Som en damm ) med en polytenslang genom och myggnät ovan som tak, slangen ligger med fritt fall hela vägen ner till ett dike. när vattnet kommer så rinner det ut helt från slangen och den har aldrig frusit eftersom den är tom. Gör en bassäng med en slang nästan i botten och rakt fritt fall bort så går det bort, skulle det komma så mycket vatten att bassängen vill bli full så kommer det att bli en hävert som sätter fart på vattnet.
Det bör vara lite fallhöjd då och kanske en lång slang bort från huset