I
Hej,

Vi upplever att värmen i golvet är lite väl svag nu på vintern, det blir inte så varmt i badrummet som vi önskar även om vi sätter termostaten på max (givaren från termostaten sitter i badrummet).

Termostatventil med svart ratt och rörkopplingar i närbild, används för att justera golvvärme i badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar ett värmesystem med rör, kopplingar och en justeringsventil. Det finns en vit elektronisk modul kopplad med kablar.
Skapa konto
Närbild av rör och ventiler i ett badrum, del av ett golvvärmesystem. Flera vita slangar anslutna till ventiler med metallkopplingar.
Skapa konto
Termostatventil med vit ratt monterad på rörkoppling, del av golvvärmesystem i badrum, diskussion om värmejustering.
Skapa konto
Svart termostatventil med slangar och kopplingar i ett badrum, eventuellt del av golvvärmesystem.
Skapa konto

Jag misstänker att det är den svarta ratten man ska justera på men samtidigt har jag för mig att man inte får ändra denna hur som helst eftersom det kan förstöra golvet. Så hur reder man ut vad som är okej?

En tanke är att lägga en Aqara givare kopplad till Homey på golvet i badrummet för att mäta temperaturen över tid, den mäter dock bara luften nära golvet då. Men jag tänker att det kanske kan ge en indikation för hur mycket värme golvet ger och sen matcha det mot vad det borde klara av? Gissningsvis är det ganska lågt ställt.

Värt att nämna är att jag försökt skruva åt värmen i hallgolvet något och öppnat flödet för fullt mot badrummet men märker egentligen ingen större skillnad mellan dem.

I
Tack, då var det som jag misstänkte.

Så standardinställningen på den är 1 varv från öppet läge och det ger upp till 50 grader. Hur vet jag vad golvet tål? Eller ska man bara anta att det ska klara standardinställningen här?

Vilken framledningstemperatur & returtemperatur är det till/från golvvärmeshunten (radiatorsidan)?
Difftemperaturen bör vara 7-10⁰.

Vilken temperatur är det på fördelarna?
Difftemperaturen bör vara 3-5⁰.

Klinkers tål typ vilken temperatur som helst, däremot bör/"ska" inte golvytans temperatur överstiga 26-27⁰ oberoende material, om inte tillverkaren anger annat.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Tänkte mäta in och ut, men insåg snabbt när jag mätte golvet att det redan ligger på gränsen, närmare bestämt 28 till 28,2°. Så den ska inte ökas mer, i stället får man se över fönster och ventilation.

Mät temperaturena på slingorna, difftemperaturen mellan in/ut bör vara 3-5⁰.
Är det större difftemperatur så behöver flödet genom slingorna ökas.
Ju lägre difftemperatur ju mer värmeenergi kan överföras, å då kan framledningstemperaturen sänkas.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Har nu försökt möte med lasermätare, svårt att få helt stabila värden men såhär ser det ut :

Från vänster till höger :

40.8
41.5

40,8
41

45
46.8
Närbild av värmefördelare med flera rör och ventiler, signalledning inkopplad, används för inomhusklimatanläggning i byggprojekt.
Skapa konto

Båda golven ligger just nu på 30 grader vilket jag förstår är i överkant? Behöver ju justera ner systemet?

Med de där mätvärdena (som i praktiken är lite fel) så är det alldeles för högt flöde på golvvärmevattnet/sekundärsidan, typ ingen difftemperatur.
Du skulle egentligen behöva minska/strypa flödet lite.

Även primärsidan/radiatorsidan är det för högt flöde genom golvvärmeshunten, bara 2⁰ i difftemperatur.
Du skulle egentligen behöva strypa flödet genom golvvärmeshunten en del.
Gör denna strypningen innan du ändrar flödet på golvvärmeslingorna.

Alltså, du har bekräftat det du insåg i inlägg 5 att problemet med rumstemperaturen inte är värmesystemet.

I
Tack, så först ska jag justera flödet på primärsidan, är det 2an man skruvar av då och justerar någon insektsskruv där?

Diagram över LK Minishunt M60 med numrerade komponenter såsom ventiler och justerskruvar för flödesjustering.
Skapa konto

När man fått rätt på hastigheten på primärsidan så ska man skruva ner även den högre justerskruven här :

Vattenrör och ventiler i en bygginstallation med fokus på justerskruvar och flödesinställning.
Skapa konto

Men ändå se till så att det finns ett flöde där och att det är typ samma på båda?

• Gilla
Jonas 1970
  • Laddar…
Tyvärr saknas informationen i manualen hur man justerar primärsidans flöde vid tvårörssystem
Ja, det gör man via "2".

Flödesschema för ventilinställning i två- och en-rörssystem med markeringar för omkoppling, förinställning och bypassen, samt tekniska specifikationer.
Skapa konto

Blå 2, är en-/tvårörsinställningen, bypassen, 10 mm insex, ska vara inskruvad vid tvårörssystem, bypassen stängd.
Röd 2, är förinställningen/Kv-värdet, 4 mm insex, det är den du ska justera för att ändra flödet på primärsidan. Utskruvad = fullt flöde, inskruvad = strypt flöde.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.