Jag har fått in fukt i källarväggarna, tog dit en besiktningsman som mätte upp fukten och de va ganska höga värden i 1 del av huset. Jag tog idag hit en firma som skulle filma dräneringsrören för att kolla hur det såg ut. Men han kom inte in i rören pga nån jäkla grej mitt över rören. Se bild.
Sedan har jag 1 fråga till, det dränerades 2000 typ, jag har bott där i 2 år nu och sista månaderna har väggarna börjat luckras upp? Kan de vara fel på dräneringen och man kan hävda dolda fel?
Sedan har jag 1 fråga till, det dränerades 2000 typ, jag har bott där i 2 år nu och sista månaderna har väggarna börjat luckras upp? Kan de vara fel på dräneringen och man kan hävda dolda fel?
Redigerat:
Då dräneringen är över 30 år och det är så långt livslängden ser ut att vara, så bör ni haft ha i åtanke att dräneringen behöver bytas eller är undermåttlig och kanske också behövs noggrannare undersökning. Från det jag har läst på andra trådar här kring dolt fel så kan ni inte räkna med häva dolt fel.
Första träffen på Google säger att dränering håller i ca 20år. Om det är från 1990 är det mer än 30år sedan. Dvs förväntad livslängd på dräneringen är helt slut, ni borde ha räknat med att dräneringen skulle behöva bytas närsomhelst.
Inget dolt fel. Bara att fixa själv tyvärr.
Inget dolt fel. Bara att fixa själv tyvärr.
Väggarna luckras upp låter konstigt, kan det vara målat med plastfärg?
Hur är skicket på isoleringen?
Åtgärda stoppet så att du kan filma klart.
Finns ingen anledning till att det inte skulle funka i många årtionden till med korrekt underhåll.
Hur är skicket på isoleringen?
Åtgärda stoppet så att du kan filma klart.
Finns ingen anledning till att det inte skulle funka i många årtionden till med korrekt underhåll.
Det är främst innerväggar som luckras upp, och det rasar ut betong. Hur tänker du att man åtgärdar det där stoppet? Måste man gräva upp hela dräneringen, det sitter sådana stopp på 3 olika ställen. Vid varje spolbrunn samt ut i dagvattenbrunnen. Skicket på platonmattan ser bra ut och den dränering vi lyckades filma såg bra ut. Men där väggarna är som värst går inte att filma pga stoppet.W witten skrev:
Dolda fel tar hänsyn till hur livslängden på saker och ting som en parameter och använder det som i den av kalkyleringen av värdet. Dvs. skulle detta vara ett dolt fel som motsvarar säg 500 000 kr i kostnad att åtgärda men då får ett åldersavdrag på kanske 95% pga att det är i slutet av sin uppskattade livslängd så återstår då bara 25 000 kr i värde vilket antagligen är för lågt sett till köpeskillingen på fastigheten du köpt för att det ska vara ett tillräckligt dyrt "problem" enligt avtalet.Heppa666 skrev:
Detta är ganska grovt förenklat, men du förstår säkert vad som menas.
Okej men om något blivit förstört pga dålig dränering, som nu massa innerväggar? Det kan ju inte ha de att göra eller?Walle85 skrev:
Dolda fel tar hänsyn till hur livslängden på saker och ting som en parameter och använder det som i den av kalkyleringen av värdet. Dvs. skulle detta vara ett dolt fel som motsvarar säg 500 000 kr i kostnad att åtgärda men då får ett åldersavdrag på kanske 95% pga att det är i slutet av sin uppskattade livslängd så återstår då bara 25 000 kr i värde vilket antagligen är för lågt sett till köpeskillingen på fastigheten du köpt för att det ska vara ett tillräckligt dyrt "problem" enligt avtalet.
Svårt att avgöra i ditt fall, kan ju bara vara så att det är putsen som flagnar. Dvs, knacka bort, torka ur källaren och på med ny puts. Men då samtidigt åtgärda rotorsaken som skulle kunna vara dräneringen.Heppa666 skrev:
Ny puts är ju inte någon större kostnad i sammanhanget kontra nya källarväggar.
Det var höga värden fukt I dessa väggar. Som du säger de är nog puts som rasar ut. Det handlar om flera ställen på ett hörn i huset. Värst är mellan väggarna.Walle85 skrev: